V vwjocke skrev:
Inte orkat läsa hela tråden..

Jag hade fixat allt och sen fimpat vattnet till den grannen som inte vill betala, hur svårt ska det vara?
Du har uppenbarligen inte ens läst trådstarten.
Pengarna man bråkar om är ju de sista kostnaderna i den avslutade informella gemensamhetsanläggningen.
 
  • Gilla
TRJBerg och 7 till
  • Laddar…
V vwjocke skrev:
Inte orkat läsa hela tråden..
Jag hade fixat allt och sen fimpat vattnet till den grannen som inte vill betala, hur svårt ska det vara?
Kan vara bra ibland att läsa......
G Gubben Östman skrev:
Vi samlades alla fyra familjerna och vi beslutade gemensamt att inte lägga mer pengar på anläggningen med spetsen. Vi fick alltså gå vidare och lösa vattenfrågan var och en för sig.
 
  • Gilla
Zevv och 2 till
  • Laddar…
Tack för alla goda råd och tankar. Fristen för grannen att betala går ut den 20:e och vi fortsätter fundera fram tills dess. Det är naturligtvis inte värt det ekonomisk att gå varken till kfm eller tingsrätt, eller för den delen att anlita en jurist. Det är mer principen som kan göra det värt att gå vidare och så klart att stötta grannen som ligger ute med mer pengar. Vi kommer naturligtvis inte lägga ut några spikar eller liknande utan försöker hantera frågan som rimliga människor.

Att kunna leva vidare i en by där man kan ha ett civiliserat förhållande till varandra är värt ganska mycket - men jag ser inte att vi kommer bjuda in till några fler grillfester eller liknande på ett tag. ;) Det har annars varit lite av vår roll i byn - att agera trivselkommitté...

Vad gäller brunnarna så var jag kanske lite otydlig, nya brunnar är redan borrade. En var för varje fastighet och alla på sin mark.

Fastighet 4 var definitivt med på beslutet att sluta försöka reparera den gamla brunnen. Det var till och med deras förslag.

Som sagt - tack för alla bra inlägg - jag återkommer när vi beslutat hur vi går vidare...
 
  • Gilla
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
Att skicka till KFM kommer inte leda någonstans, dom bestrider bara och sedan avskriver KFM ärendet. Däremot kan det reta upp grannen ordentligt och om dom inte är stabila blir det ännu mer infekterat. Vissa krig är inte värda att starta...
 
  • Haha
  • Gilla
Gubben Östman och 1 till
  • Laddar…
Visst kan det leda någonstans med fogden. Det är ju ett tydligt steg på vägen att man avser att driva in fordran. Om den sen blir fastställd av tingsrätten så åker ju svaranden därtill på omkostnaderna för indrivningen.

Sen att man kanske ändå stannar efter ett fogdekrav är väl en annan sak, men jag kan nog tänka mig att en och annan faktiskt betalar ett krav från fogden i högre grad än direkt från fordringsägaren – i synnerhet om man egentligen känner att fordran är skälig även om man helst vill slippa ifrån den.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
G Gubben Östman skrev:
Vi har en konflikt i vår lilla by. Byn består av fyra fastigheter och vi har tills nyligen haft en gemensam brunn. Fastighet nr 1 äger all mark runt omkring och de övriga tre är avstyckade ifrån den. Allt ägdes ursprungligen av en familj men nu är vi fyra olika familjer, ingen är den ursprungliga. I stort sett allt arbete med brunnen (och en gemensam väg) har gjorts av familjen i fastighet 1, de har även tagit in hantverkare vid behov och så har vi delat på kostnaderna efteråt. Det finns inga gemensamhetsanläggningar eller andra avtal om något, allt har skett ad hoc. Vi har vid några tillfället lyft frågan om vi inte skulle organisera saker men några av familjerna har hållit emot, de tycker att det funkar som det är.

Så till konflikten. I oktober försvann vattentrycket, Grannarna i 1 gick ner till pumphuset och konstaterade att pumpen gått varm och var trasig. Det kallades dit rörmokare, det visade sig vara fel på spetsen, det kallades in en grävare och så vidare... Efter ett par veckors felsökande och reparerande hade vi fortfarande inte vatten. En tredje pump hade då precis gått sönder eftersom den dragit in smuts och packat ihop. Vi samlades alla fyra familjerna och vi beslutade gemensamt att inte lägga mer pengar på anläggningen med spetsen. Vi fick alltså gå vidare och lösa vattenfrågan var och en för sig.

Så kom det räkningar för allt arbetet som gjorts. Tre av familjerna har betalat sin fjärdedel av kostnaderna men den fjärde familjen vill inte betala. De säger att "det finns ju inte längre någon anläggning så varför ska de betala" . Sen berättade de en lång historia där de jämförde vår vattenanläggning med en buss och sa att om bussen går sönder så är det inte deras problem - de hade bara köpt en biljett för resan.

Min andel av kostnaderna är inte så stor, jag ringde in en annan rörmokare när den första inte kunde komma. Fakturan hamnade på dryga 7000 kr eller strax under 2000 per fastighet. Granne 1 som hanterat det mesta har naturligtvis mycket större fakturor och har inte heller fått betalt. Till att börja med skickade jag bara ut kostnaden och de övriga grannarna betalade sin del. Nu har jag skickat ett kravbrev till sista grannen och begärt att de betalar inom 10 dagar.

Frågan är vad jag gör sen? Är det värt det att skicka ärendet till kronofogden, har jag någon chans att få igenom kravet om de vägrar. Är det ens rimligt att jag kräver in pengarna - kan de ha en poäng i att inte betala när vi ändå inte fick igång anläggningen. (De hävdade det med: att jag får skylla mig själv för de hade minsann inte bett någon rörmokare komma...) Tar gärna emot (rimliga) tips på hur vi ska hantera situationen!
Förslagsvis gör ni tre betalande grannar upp om en gemensam ny lösning med avtal/servitut. Om det sedan innebär att djupborra eller använda befintlig brunn må vara hänt. Dela på samtliga kostnader med nr 1 och lämna nr 4 utanför så vitt hen inte vill göra rätt för sig.
Om man väljer att tvista om tidigare belopp... Tja, är det värt det? Ett väl och korrekt formulerat kravbrev kanske, men inte mer än så. Bättre att släppa det och inse att granne nummer fyra (som jag förstått det) kommer att få högre kostnader på sikt jämfört med de tre övriga familjerna som delar bördan av befintlig/renoverad brunn(grävd?). Ny dito eller borrhål.
Jag bor i mitt sommarhus och har egna lösningar för vatten. Jag skulle kunna ansluta mig till den samfällighet som finns i området. Men - då får jag snällt betala anslutningsavgift på 50 000 kronor eller mer. Inget ont i detta. Jag och min föräldrar före mig valde att inte kliva på när åretruntvatten drogs hit. Då kan jag inte gärna åka snålskjuts på andra. Om TS har beskrivit saken korrekt så är det bara ett bevis på att alla inte har samma inställning. Men sånt är livet.
 
  • Haha
  • Gilla
Gubben Östman och 2 till
  • Laddar…
G Gubben Östman skrev:
Tack för alla goda råd och tankar. Fristen för grannen att betala går ut den 20:e och vi fortsätter fundera fram tills dess. Det är naturligtvis inte värt det ekonomisk att gå varken till kfm eller tingsrätt, eller för den delen att anlita en jurist. Det är mer principen som kan göra det värt att gå vidare och så klart att stötta grannen som ligger ute med mer pengar. Vi kommer naturligtvis inte lägga ut några spikar eller liknande utan försöker hantera frågan som rimliga människor.

Att kunna leva vidare i en by där man kan ha ett civiliserat förhållande till varandra är värt ganska mycket - men jag ser inte att vi kommer bjuda in till några fler grillfester eller liknande på ett tag. ;) Det har annars varit lite av vår roll i byn - att agera trivselkommitté...

Vad gäller brunnarna så var jag kanske lite otydlig, nya brunnar är redan borrade. En var för varje fastighet och alla på sin mark.

Fastighet 4 var definitivt med på beslutet att sluta försöka reparera den gamla brunnen. Det var till och med deras förslag.

Som sagt - tack för alla bra inlägg - jag återkommer när vi beslutat hur vi går vidare...
Aj, missade att samtliga löst frågan redan och varför sig. Då blir ju mitt inlägg helt passe.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
G Gubben Östman skrev:
Granne 1 har fått betalt av alla utom av nr 4, det är egentligen han som sitter med de stora kostnaderna och förmodligen kommer driva frågan vidare.

Servitut på gamla brunnen finns men är från 40-talet och inte så detaljerade. De nya brunnarna behöver inga servitut eftersom varje fastighet borrar hos sig. Lite onödigt kanske att betala 100 kkr+ per brunn när det skulle räcka med en brunn til alla fyra men rätt skönt att inte behöva agera vaktmästare åt grannen.

För min del handlar det inte så mycket om pengarna utan om att jag tycker granne 4 utnyttjar oss andra. Som i så många andra fal är det här bara sista droppen som får bägaren att rinna över...

Det ser ut som att vi kommer hantera vägen genom att skapa en samfällighet, det kostar visserligen skjortan men om en vägrar samarbeta så får man väl ta till formalia...
Vid anläggning av ny brunn, hade jag förslagit de två grannar som gjort rätt för sig att borra en gemensam brunn, skriva avtal gällande den nya brunnen för framtiden och dela på kostnaden, sen låta snålgrannen stå för hela sin kostnad själv.

Och självklart ska ni göra försök att driva in skuld via KFM och Tingsrätten. Om summorna är högre än basbeloppet, undersök möjligheten att dela upp skulderna för olika arbeten och driva det som flera ärenden. Den extra kostnaden det skulle innebära har ni redan sparat in mångfaldigt om ni delar på kostnaden för en ny brunn. Det skulle dessutom betyda flertalet kreditupplysningar på grannen och se illa ut för honom.

Jag förstår inte varför folk jämt pratar om att bevara grannsämjan, det har ju idioten i hus 4 redan sumpat?! Typiskt svenskt beteende, suck…
 
  • Gilla
Gubben Östman och 2 till
  • Laddar…
G Gubben Östman skrev:
Vi har en konflikt i vår lilla by. Byn består av fyra fastigheter och vi har tills nyligen haft en gemensam brunn. Fastighet nr 1 äger all mark runt omkring och de övriga tre är avstyckade ifrån den. Allt ägdes ursprungligen av en familj men nu är vi fyra olika familjer, ingen är den ursprungliga. I stort sett allt arbete med brunnen (och en gemensam väg) har gjorts av familjen i fastighet 1, de har även tagit in hantverkare vid behov och så har vi delat på kostnaderna efteråt. Det finns inga gemensamhetsanläggningar eller andra avtal om något, allt har skett ad hoc. Vi har vid några tillfället lyft frågan om vi inte skulle organisera saker men några av familjerna har hållit emot, de tycker att det funkar som det är.

Så till konflikten. I oktober försvann vattentrycket, Grannarna i 1 gick ner till pumphuset och konstaterade att pumpen gått varm och var trasig. Det kallades dit rörmokare, det visade sig vara fel på spetsen, det kallades in en grävare och så vidare... Efter ett par veckors felsökande och reparerande hade vi fortfarande inte vatten. En tredje pump hade då precis gått sönder eftersom den dragit in smuts och packat ihop. Vi samlades alla fyra familjerna och vi beslutade gemensamt att inte lägga mer pengar på anläggningen med spetsen. Vi fick alltså gå vidare och lösa vattenfrågan var och en för sig.

Så kom det räkningar för allt arbetet som gjorts. Tre av familjerna har betalat sin fjärdedel av kostnaderna men den fjärde familjen vill inte betala. De säger att "det finns ju inte längre någon anläggning så varför ska de betala" . Sen berättade de en lång historia där de jämförde vår vattenanläggning med en buss och sa att om bussen går sönder så är det inte deras problem - de hade bara köpt en biljett för resan.

Min andel av kostnaderna är inte så stor, jag ringde in en annan rörmokare när den första inte kunde komma. Fakturan hamnade på dryga 7000 kr eller strax under 2000 per fastighet. Granne 1 som hanterat det mesta har naturligtvis mycket större fakturor och har inte heller fått betalt. Till att börja med skickade jag bara ut kostnaden och de övriga grannarna betalade sin del. Nu har jag skickat ett kravbrev till sista grannen och begärt att de betalar inom 10 dagar.

Frågan är vad jag gör sen? Är det värt det att skicka ärendet till kronofogden, har jag någon chans att få igenom kravet om de vägrar. Är det ens rimligt att jag kräver in pengarna - kan de ha en poäng i att inte betala när vi ändå inte fick igång anläggningen. (De hävdade det med: att jag får skylla mig själv för de hade minsann inte bett någon rörmokare komma...) Tar gärna emot (rimliga) tips på hur vi ska hantera situationen!
Be företaget göra en vidarefakturering med ”del av beloppet” till hushållet som inte vill betala.
 
  • Gilla
Gubben Östman och 1 till
  • Laddar…
G Gubben Östman skrev:
Vi har en konflikt i vår lilla by. Byn består av fyra fastigheter och vi har tills nyligen haft en gemensam brunn. Fastighet nr 1 äger all mark runt omkring och de övriga tre är avstyckade ifrån den. Allt ägdes ursprungligen av en familj men nu är vi fyra olika familjer, ingen är den ursprungliga. I stort sett allt arbete med brunnen (och en gemensam väg) har gjorts av familjen i fastighet 1, de har även tagit in hantverkare vid behov och så har vi delat på kostnaderna efteråt. Det finns inga gemensamhetsanläggningar eller andra avtal om något, allt har skett ad hoc. Vi har vid några tillfället lyft frågan om vi inte skulle organisera saker men några av familjerna har hållit emot, de tycker att det funkar som det är.

Så till konflikten. I oktober försvann vattentrycket, Grannarna i 1 gick ner till pumphuset och konstaterade att pumpen gått varm och var trasig. Det kallades dit rörmokare, det visade sig vara fel på spetsen, det kallades in en grävare och så vidare... Efter ett par veckors felsökande och reparerande hade vi fortfarande inte vatten. En tredje pump hade då precis gått sönder eftersom den dragit in smuts och packat ihop. Vi samlades alla fyra familjerna och vi beslutade gemensamt att inte lägga mer pengar på anläggningen med spetsen. Vi fick alltså gå vidare och lösa vattenfrågan var och en för sig.

Så kom det räkningar för allt arbetet som gjorts. Tre av familjerna har betalat sin fjärdedel av kostnaderna men den fjärde familjen vill inte betala. De säger att "det finns ju inte längre någon anläggning så varför ska de betala" . Sen berättade de en lång historia där de jämförde vår vattenanläggning med en buss och sa att om bussen går sönder så är det inte deras problem - de hade bara köpt en biljett för resan.

Min andel av kostnaderna är inte så stor, jag ringde in en annan rörmokare när den första inte kunde komma. Fakturan hamnade på dryga 7000 kr eller strax under 2000 per fastighet. Granne 1 som hanterat det mesta har naturligtvis mycket större fakturor och har inte heller fått betalt. Till att börja med skickade jag bara ut kostnaden och de övriga grannarna betalade sin del. Nu har jag skickat ett kravbrev till sista grannen och begärt att de betalar inom 10 dagar.

Frågan är vad jag gör sen? Är det värt det att skicka ärendet till kronofogden, har jag någon chans att få igenom kravet om de vägrar. Är det ens rimligt att jag kräver in pengarna - kan de ha en poäng i att inte betala när vi ändå inte fick igång anläggningen. (De hävdade det med: att jag får skylla mig själv för de hade minsann inte bett någon rörmokare komma...) Tar gärna emot (rimliga) tips på hur vi ska hantera situationen!
X xyphax skrev:
Vid anläggning av ny brunn, hade jag förslagit de två grannar som gjort rätt för sig att borra en gemensam brunn, skriva avtal gällande den nya brunnen för framtiden och dela på kostnaden, sen låta snålgrannen stå för hela sin kostnad själv




Och självklart ska ni göra försök att driva in skuld via KFM och Tingsrätten. Om summorna är högre än basbeloppet, undersök möjligheten att dela upp skulderna för olika arbeten och driva det som flera ärenden. Den extra kostnaden det skulle innebära har ni redan sparat in mångfaldigt om ni delar på kostnaden för en ny brunn. Det skulle dessutom betyda flertalet kreditupplysningar på grannen och se illa ut för honom.

Jag förstår inte varför folk jämt pratar om att bevara grannsämjan, det har ju idioten i hus 4 redan sumpat?! Typiskt svenskt beteende, suck…

X xyphax skrev:
Vid anläggning av ny brunn, hade jag förslagit de två grannar som gjort rätt för sig att borra en gemensam brunn, skriva avtal gällande den nya brunnen för framtiden och dela på kostnaden, sen låta snålgrannen stå för hela sin kostnad själv.

Och självklart ska ni göra försök att driva in skuld via KFM och Tingsrätten. Om summorna är högre än basbeloppet, undersök möjligheten att dela upp skulderna för olika arbeten och driva det som flera ärenden. Den extra kostnaden det skulle innebära har ni redan sparat in mångfaldigt om ni delar på kostnaden för en ny brunn. Det skulle dessutom betyda flertalet kreditupplysningar på grannen och se illa ut för honom.

Jag förstår inte varför folk jämt pratar om att bevara grannsämjan, det har ju idioten i hus 4 redan sumpat?! Typiskt svenskt beteende, suck…
Kolla med lantmäteriet, kan gå att göra en lantmäteriförättning och bilda en gemensamhetsanläggning trots att inte alla berörda är överens, kostar en slant men kan vara värt det
 
  • Gilla
Gubben Östman
  • Laddar…
G Gubben Östman skrev:
Tack för alla goda råd och tankar. Fristen för grannen att betala går ut den 20:e och vi fortsätter fundera fram tills dess. Det är naturligtvis inte värt det ekonomisk att gå varken till kfm eller tingsrätt, eller för den delen att anlita en jurist. Det är mer principen som kan göra det värt att gå vidare och så klart att stötta grannen som ligger ute med mer pengar. Vi kommer naturligtvis inte lägga ut några spikar eller liknande utan försöker hantera frågan som rimliga människor.

Att kunna leva vidare i en by där man kan ha ett civiliserat förhållande till varandra är värt ganska mycket - men jag ser inte att vi kommer bjuda in till några fler grillfester eller liknande på ett tag. ;) Det har annars varit lite av vår roll i byn - att agera trivselkommitté...

Vad gäller brunnarna så var jag kanske lite otydlig, nya brunnar är redan borrade. En var för varje fastighet och alla på sin mark.

Fastighet 4 var definitivt med på beslutet att sluta försöka reparera den gamla brunnen. Det var till och med deras förslag.

Som sagt - tack för alla bra inlägg - jag återkommer när vi beslutat hur vi går vidare...
Varför måste granne 1 ligga ute med mer pengar än er andra? Varför delar ni inte på smällen när granne 4 inte vill betala? Ifall det inte bara är tillfälligt tills ni vet hur det går med granne 4 så är ju ni andra nästan lika ruttna som granne 4
 
  • Wow
  • Gilla
Gubben Östman och 1 till
  • Laddar…
G Gubben Östman skrev:
Vi har en konflikt i vår lilla by. Byn består av fyra fastigheter och vi har tills nyligen haft en gemensam brunn. Fastighet nr 1 äger all mark runt omkring och de övriga tre är avstyckade ifrån den. Allt ägdes ursprungligen av en familj men nu är vi fyra olika familjer, ingen är den ursprungliga. I stort sett allt arbete med brunnen (och en gemensam väg) har gjorts av familjen i fastighet 1, de har även tagit in hantverkare vid behov och så har vi delat på kostnaderna efteråt. Det finns inga gemensamhetsanläggningar eller andra avtal om något, allt har skett ad hoc. Vi har vid några tillfället lyft frågan om vi inte skulle organisera saker men några av familjerna har hållit emot, de tycker att det funkar som det är.

Så till konflikten. I oktober försvann vattentrycket, Grannarna i 1 gick ner till pumphuset och konstaterade att pumpen gått varm och var trasig. Det kallades dit rörmokare, det visade sig vara fel på spetsen, det kallades in en grävare och så vidare... Efter ett par veckors felsökande och reparerande hade vi fortfarande inte vatten. En tredje pump hade då precis gått sönder eftersom den dragit in smuts och packat ihop. Vi samlades alla fyra familjerna och vi beslutade gemensamt att inte lägga mer pengar på anläggningen med spetsen. Vi fick alltså gå vidare och lösa vattenfrågan var och en för sig.

Så kom det räkningar för allt arbetet som gjorts. Tre av familjerna har betalat sin fjärdedel av kostnaderna men den fjärde familjen vill inte betala. De säger att "det finns ju inte längre någon anläggning så varför ska de betala" . Sen berättade de en lång historia där de jämförde vår vattenanläggning med en buss och sa att om bussen går sönder så är det inte deras problem - de hade bara köpt en biljett för resan.

Min andel av kostnaderna är inte så stor, jag ringde in en annan rörmokare när den första inte kunde komma. Fakturan hamnade på dryga 7000 kr eller strax under 2000 per fastighet. Granne 1 som hanterat det mesta har naturligtvis mycket större fakturor och har inte heller fått betalt. Till att börja med skickade jag bara ut kostnaden och de övriga grannarna betalade sin del. Nu har jag skickat ett kravbrev till sista grannen och begärt att de betalar inom 10 dagar.

Frågan är vad jag gör sen? Är det värt det att skicka ärendet till kronofogden, har jag någon chans att få igenom kravet om de vägrar. Är det ens rimligt att jag kräver in pengarna - kan de ha en poäng i att inte betala när vi ändå inte fick igång anläggningen. (De hävdade det med: att jag får skylla mig själv för de hade minsann inte bett någon rörmokare komma...) Tar gärna emot (rimliga) tips på hur vi ska hantera situationen!
För litet belopp att sätta i gång rättsprocessen, bättre borra gemensam brunn med GA från lantmäteriet, kanske ”baka in skulden” när den nya anläggningen är klar, tänk vilka kostnader för nytt ledningsnät vid samtliga tomter, hur kan man vara utan GA i den befintliga anläggningen, tror säkert grannen då betalar när nya anläggningen är klar, sätta in vattenfilter och ha stadsvatten
 
  • Haha
nissenhj
  • Laddar…
Helt underbart att man kan skriva en uppsats i en tråd utan att ha läst mer än rubriken...
Det enda som är ts problem är ju att grannen inte vill betala...
Dom har redan borrat egna brunnar...
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 13 till
  • Laddar…
K KurBur skrev:
Kanske ni 3 som är överens ska göra en gemensam anläggning och dela på kostnaden? Och då göra klart vad som gäller. Sedan har ni nog nästa problem snart när det gäller vägen. Men beställ inget förrän granne 4 betalat i förskott.
Precis min tanke också!!
 
  • Haha
  • Gilla
Gubben Östman och 1 till
  • Laddar…
Enkla tvistemål i Tingsrätt, lägre än 1/2 prisbasbelopp, kostade 900:- år 2020.
Kanske skrevs redan, kollade inte.

Och nej, jag var inte part, jag var handläggare på en tingsrätt;)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.