Ska byta blandare, men har problem hur jag ska stänga av varmvattnet. Kallvattnet går stänga av men hur gör jag för o stänga av varmvattnet. Har det något med handdukstorken att göra som det översta röret bland annat går till? Bor i en bostadsrätt.
 
  • Rörkopplingar och ventiler i badrum eventuellt kopplade till handdukstork.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B
Låter som att du har en handdukstork som är kopplad till vvc kretsen. Kan du inte stänga av de 3 ballofixerna i bilden, är det fortfarande tryck på vv då?

Det ser ut som någon tagit bort handtaget på den tredje ballofixen. Ofta kan man låna ett handtag från nån annan ballofix (du har ju 2). Nån gång har jag försiktigt tagit en bred skruvmejsel istället för handtag, men det är inte att rekommendera.
 
Du lär behöva stänga av alla tre, då det från handdukstorken kan ge bakfall på varmvattnet, om det inte finns en backventil nånstans
 
B BSOD skrev:
Låter som att du har en handdukstork som är kopplad till vvc kretsen. Kan du inte stänga av de 3 ballofixerna i bilden, är det fortfarande tryck på vv då?

Det ser ut som någon tagit bort handtaget på den tredje ballofixen. Ofta kan man låna ett handtag från nån annan ballofix (du har ju 2). Nån gång har jag försiktigt tagit en bred skruvmejsel istället för handtag, men det är inte att rekommendera.
Ok, så problemet är alltså att det är den översta saknar en ballofix som jag också behöver vrida på. Hur ska ballofixen i mitten vara, för när jag vrider på den blir vattnet varmare? På bilden är den som den alltid har varit.
Är det bara o dra ut ballofixen o byta?
 
M McDoit skrev:
Du lär behöva stänga av alla tre, då det från handdukstorken kan ge bakfall på varmvattnet, om det inte finns en backventil nånstans
Tack. fick det o funka nu.
 
  • Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.