Det finns ett antal trådar om fördelar och nackdelar med att ha en viss sida av trallen uppåt. Jag har börjat lägga min med kärnsidan uppåt, men nu också insett att mycket av det trallvirke jag har är fult på den sidan men riktigt fint på andra sidan. Känns trist att behöva göra sig av med det, så jag funderar på om någon har erfarenhet av att blanda? Alltså lägga majoriteten med kärnsidan uppåt, men några åt andra hållet. Trät är ganska nyimpregnerat, så jag misstänänker att det kommer att kupa sig en del efter monteringen.

I värsta fall kan man ju iofs byta ut dessa i efterhand om det skulle bli heltokigt... Vad rekommenderar ni?
 
Jag hade gjort som du, lagt med kärnsidan uppåt.
Det finns en gammal tråd här (orkar inte leta upp den och länka) där det diskuteras lite fram och tillbaka med fördelar och nackdelar, och några verkar dessutom vända lite på begreppen...

Men, med stöd från "Skogsindustrierna i samråd med bygg- och trävaruhandeln" väljer jag att lägga kärnsidan uppåt, och ryggen neråt.
Dels, om brädan kupar sig, blir det bäst avrinning (inget vatten som samlas på mitten av brädan), dels är kärnsidan mindre sprickbenägen.

Kolla gärna på Skogsindustrierna - Byggbeskrivningar, där finns en hel del bra att ladda hem i pdf-format.
 
  • Untitled-1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för svaret. Jag har som sagt bestämt mig för att jag vill ha kärnsidan uppåt, men frågan är om jag ska vara stenhård på detta eller om jag kan utnyttja de bitar som är fula på kärnsidan, men fina på "ryggen"?
 
Prova! Om du skruvar kan du ju alltid byta ut brädor när/om de kupar sig så att det stör (eller om du tycker det blev fult)...
Visst, färgen kanske blir lite annorlunda till att börja med, men det brukar jämna ut sig...
 
Japp, kör nog på det. Känns dumt att köpa nytt i onödan.
 
Jag blandar och tar finaste sidan uppåt.
Borde det inte vara kärnsidan som spricker lättast eftersom den sidan sträcks ut när brädan kupar sig?
 
Har följt diskussionen om vilken sida upp här på forumet och gick ut för att kolla på mitt däck (lagt samtidigt som huset byggdes av samma byggfirma, döm om min förvåning då den ligger huller om buller!
Så när grannen anlitat lokala snickarfirman för fjorton dar sedan för att bygga ett däck kunde jag inte hålla mig utan gick dit och kollade med dem, de lade också dit trallen med den sida som behagade landa uppåt, på direkt fråga såg de ut som frågetecken och undrade vad det spelade för roll?
Och kollar jag på mitt däck finns det inte en planka som tenderat kupa sig.
Kanske en storm i ett vattenglas?
 
Jag blandade, bästa sida upp helst kärnsida.
När allt är klart, beroende på ljuset, ser jag vilka brädor som ligger olika men för en icke insatt syns detta inte. Jag skulle inte ha gjort annourlunda om jag la om golvet. Även kvist och ful-brädor försvinner i det färdiga golvet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.