1 629 läst · 8 svar
2k läst
8 svar
Tvättmaskin - garantifråga
Vet inte riktigt här är rätt forum men chansar.
Har tvättmaskin ca 9 mån knappt använd. Nu har luckan börjat strula och det krävs mycket handpåläggning för att få upp den. Kontaktar direkt återförsäljaren och får sedan redan på att serviceorganisationen i Sverige gått i konkurs enkelt fel! Vilka krav kan jag ställa på återförsäljaren ? Antar det är ett enkelt fel mekaniskt.
Det är en mindre kompakt maskin Candy frontmatad 4kg. Finns det andra små kompakta tror inte att bara det finns Electrolux som inte säljs av återförsäljaren.
Har tvättmaskin ca 9 mån knappt använd. Nu har luckan börjat strula och det krävs mycket handpåläggning för att få upp den. Kontaktar direkt återförsäljaren och får sedan redan på att serviceorganisationen i Sverige gått i konkurs enkelt fel! Vilka krav kan jag ställa på återförsäljaren ? Antar det är ett enkelt fel mekaniskt.
Det är en mindre kompakt maskin Candy frontmatad 4kg. Finns det andra små kompakta tror inte att bara det finns Electrolux som inte säljs av återförsäljaren.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 013 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 013 inlägg
Det är butiken du har ett avtal med och det är den som är ansvarig för att uppfylla konsumentköplagen och jag tror knappast att de slipper undan för att någon serviceorganisation har gått i konkurs. Det kan ju finnas andra som gör service på Candy också eller så får de byta ut maskinen som jag ser det. Du kan kontakta kommunens konsumentvägledare eller Hallå konsument också.
S
samordnarnoutlook.com
Besserwisser
· 47 inlägg
samordnarnoutlook.com
Besserwisser
- 47 inlägg
Candys service utförs av Garantgruppen om dom nu inte slutat med det också. Konsumentrådgivare gör inte mycket nytta för dig, ställ krav på butiken. Dom har lagstadgade ansvaret, inte leverantören (candy)BirgitS skrev:Det är butiken du har ett avtal med och det är den som är ansvarig för att uppfylla konsumentköplagen och jag tror knappast att de slipper undan för att någon serviceorganisation har gått i konkurs. Det kan ju finnas andra som gör service på Candy också eller så får de byta ut maskinen som jag ser det. Du kan kontakta kommunens konsumentvägledare eller Hallå konsument också.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 013 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 013 inlägg
Candy garantiservice planeras av Centralservice i OSBY.S samordnarnoutlook.com skrev:
Konsumentrådgivaren är helt avgörande i en inledande process med säljaren när du som köpare är konsument.S samordnarnoutlook.com skrev:
Konsumentrådgivaren hjälper dig att tolka KKL och råder eller avråder dig att gå vidare till ARN.
S
samordnarnoutlook.com
Besserwisser
· 47 inlägg
samordnarnoutlook.com
Besserwisser
- 47 inlägg
Ja, det var några år sedan jag drev verkstad för GGelectroluxaren skrev: