Vet inte riktigt här är rätt forum men chansar.

Har tvättmaskin ca 9 mån knappt använd. Nu har luckan börjat strula och det krävs mycket handpåläggning för att få upp den. Kontaktar direkt återförsäljaren och får sedan redan på att serviceorganisationen i Sverige gått i konkurs enkelt fel! Vilka krav kan jag ställa på återförsäljaren ? Antar det är ett enkelt fel mekaniskt.
Det är en mindre kompakt maskin Candy frontmatad 4kg. Finns det andra små kompakta tror inte att bara det finns Electrolux som inte säljs av återförsäljaren.
 
BirgitS
Det är butiken du har ett avtal med och det är den som är ansvarig för att uppfylla konsumentköplagen och jag tror knappast att de slipper undan för att någon serviceorganisation har gått i konkurs. Det kan ju finnas andra som gör service på Candy också eller så får de byta ut maskinen som jag ser det. Du kan kontakta kommunens konsumentvägledare eller Hallå konsument också.
 
Tack vad jag trodde. Det finns bara en motsvarande maskin den är från Electrolux och återförsäljaren har inget avtal att sälja den så den blir dyr för återförsäljaren.
 
A
Ta kontakt med kommunens konsumentrådgivare
 
S
BirgitS BirgitS skrev:
Det är butiken du har ett avtal med och det är den som är ansvarig för att uppfylla konsumentköplagen och jag tror knappast att de slipper undan för att någon serviceorganisation har gått i konkurs. Det kan ju finnas andra som gör service på Candy också eller så får de byta ut maskinen som jag ser det. Du kan kontakta kommunens konsumentvägledare eller Hallå konsument också.
Candys service utförs av Garantgruppen om dom nu inte slutat med det också. Konsumentrådgivare gör inte mycket nytta för dig, ställ krav på butiken. Dom har lagstadgade ansvaret, inte leverantören (candy)
 
BirgitS
S samordnarnoutlook.com skrev:
Konsumentrådgivare gör inte mycket nytta för dig, ställ krav på butiken.
Konsumentrådgivaren kan man koppla in när butiken försöker ducka från sitt ansvar.
 
BirgitS
M MiaSthlm skrev:
Tack vad jag trodde. Det finns bara en motsvarande maskin den är från Electrolux och återförsäljaren har inget avtal att sälja den så den blir dyr för återförsäljaren.
Hur gick det med tvättmaskinen?
 
A
S samordnarnoutlook.com skrev:
Candys service utförs av Garantgruppen om dom nu inte slutat med det också. Konsumentrådgivare gör inte mycket nytta för dig, ställ krav på butiken. Dom har lagstadgade ansvaret, inte leverantören (candy)
Candy garantiservice planeras av Centralservice i OSBY.

S samordnarnoutlook.com skrev:
Candys service utförs av Garantgruppen om dom nu inte slutat med det också. Konsumentrådgivare gör inte mycket nytta för dig, ställ krav på butiken. Dom har lagstadgade ansvaret, inte leverantören (candy)
Konsumentrådgivaren är helt avgörande i en inledande process med säljaren när du som köpare är konsument.
Konsumentrådgivaren hjälper dig att tolka KKL och råder eller avråder dig att gå vidare till ARN.
 
  • Gilla
samordnarnoutlook.com
  • Laddar…
S
electroluxaren skrev:
Candy garantiservice planeras av Centralservice i OSBY.


Konsumentrådgivaren är helt avgörande i en inledande process med säljaren när du som köpare är konsument.
Konsumentrådgivaren hjälper dig att tolka KKL och råder eller avråder dig att gå vidare till ARN.
Ja, det var några år sedan jag drev verkstad för GG
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.