Vill ha synliga bjälkar och tänker synlig panel som jag spikar uppeifrån. Hur skulle ni byggt upp resten? Har ett cc avstånd mellan bjälkarna på 100-110 cm. Vill ha isolering för ljudets skull. Tänker ett hårt golv, parkett eller laminat.
 
C Chefred skrev:
Vill ha synliga bjälkar och tänker synlig panel som jag spikar uppeifrån. Hur skulle ni byggt upp resten? Har ett cc avstånd mellan bjälkarna på 100-110 cm. Vill ha isolering för ljudets skull. Tänker ett hårt golv, parkett eller laminat.
Lite oklart vilka bjälkar du vill ha synliga.
Är det underarmen på takstolen du vill se från nedervåningen och uppe på dessa (övervåningen) ska du spika panel och sedan isolera och lägga golv?
 
Ja det var så jag menade
 
Hur ser det ut idag, ligger golvet direkt på underarmarna, vilka spännvidder pratar vi om? Normalt mellanbjälklag har ett cc-mått på 600mm mellan golvreglarna.
 
Jag vill inte bygga för mycket på höjden men vill ändå ha ett hyfsat stabilt golv.
Idag ligger brädorna direkt på bjälkarna
 
C Chefred skrev:
Jag vill inte bygga för mycket på höjden men vill ändå ha ett hyfsat stabilt golv.
Idag ligger brädorna direkt på bjälkarna
100-110cm är ett väldigt stort mått, jag antar att golvet sviktade en del innan? Vilken bredd har huset? Längden på underarmen d.v.s.
 
Det är ett cc mått så avståndet mellan blir 80-90 cm. Huset har en bredd på ca 4 m men med stödbensväggar så blir det runt 3 m som ska ha golv
 
Golvet svikta lite, det är golvplank där ligger idag
 
Jag tänker att ett cc avstånd på 300 med en 45x70 skulle kunna räcka. Sen golvspånskiva på det. Skulle kunna bli hyfsat stabilt, vad tror ni? Jag vill ju inte bygga på för mycket men vill samtidigt ha det stabilt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.