Det verkar vara en omöjlighet att bli av med luft i vårt värmesystem. Om jag luftar elementen så går det ett litet tag sen liksom forsar vattnet fram i ett av elementen vilket beror på luft vad jag förstår?
Efter en stund blir det tyst igen. Sådär håller det på och jag får ingen bukt på problemet.

kan luften gå runt i värmesystemet eller stannar det i elementen när det väl hamnat där?


Jag öppnade shunten till max idag för att se om det fanns luft i pannan och det porlade rejält från pannan när jag öppnade helt. Kan det vara en luftbubbla i pannan eller är det luft från elementen som gått runt och kommit tillbaka i pannan?

Bor i ett enplanshus med källare.

focus pe-20 med Ecotec A4 brännare. Termostater på alla element förutom i källaren.

tacksam för tips!
 
Vad har du för tryck i systemet? Sen på vilken höjd sitter de högst belägna elementen.

Är det mycket luft så får man då göra ett antal avluftningar med fyllning till rätt tryck däremellan.
(kan vara lite halvdrygt att springa ner och upp i huset x gånger)
 
P paralun skrev:
Vad har du för tryck i systemet? Sen på vilken höjd sitter de högst belägna elementen.

Är det mycket luft så får man då göra ett antal avluftningar med fyllning till rätt tryck däremellan.
(kan vara lite halvdrygt att springa ner och upp i huset x gånger)

De högst belägna elementen är i golvhöjd på våningsplanet. Har inget som är högre upp än så.
 
Rauti Rauti skrev:
De högst belägna elementen är i golvhöjd på våningsplanet. Har inget som är högre upp än så.
Ok, inget högt hus, vilket tryck är det sedan i systemet, Runt 10 mVp eller 1 bar är ok.
 
P paralun skrev:
Ok, inget högt hus, vilket tryck är det sedan i systemet, Runt 10 mVp eller 1 bar är ok.
Ligger runt 1 bar i tryck men får fylla på en liten skvätt nån gång ibland. Har inte hittat nåt läckage någonstans förutom att det är lite blött runt shunten uppe på pannan.

Kan luft åka med runt i systemet?
 
Redigerat:
Rauti Rauti skrev:
Ligger runt 1 bar i tryck men får fylla på en liten skvätt nån gång ibland. Har inte hittat nåt läckage någonstans förutom att det är lite blött runt shunten uppe på pannan.

Kan luft åka med runt i systemet?
All luft hamnar i högpunkter dvs i elementen som är belägna högst upp. Är det flera element på samma nivå så kan det vara "halvdrygt" som jag skrev att bli av med all luft. Det blir ett antal avluftningar samt fyllningar till 1 bar innan man är klar.
 
Johhhan
En del luft dras runt i systemet, så stäng gärna av cirkulationspumpen och vänta en kvart innan du luftar radiatorerna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.