Jo det stämmer också. Men man har inte råd att hoppas :) Bättre motvärka än läka :)
 
N nihon skrev:
[bild] [bild] Om jag inte minns fel så är sten/berg det underlag där en tryckvåg fortplantar sig sämst. Lerjord är det underlag som är ”värst”.

På mina bilder ovan är det luftfuktigheten som är boven i dramat. Vare sig ”glappet” i parketten eller sprickorna i bordet syns under sommarhalvåret. När det kommer till stavar som rest sig i parketten har jag tyvärr det problemet med. Kan dessvärre bli resultatet av en omslipning, så var det i mitt fall.

Vill inte säga att sprängningen inte är orsaken till dina problem. Men vissa av sakerna du nämner kan härledas till låg luftfuktighet med.

Med vänlig hälsning,
Gammal tråd, som jag är glad att jag hittade! Vi har nyss (okt/nov) fått väggar och tak målade, och golv slipade. Redan efter några veckor hade det spruckit väldigt mycket i väggarna; dels i hörn, dels i övergång vägg/taklist, dels längs skarvar i spånskivor. Målaren är förvånad över att det har spruckit så mycket, säger sig aldrig ha sett så mycket sprickor, och på så kort tid. (Vi hade väldigt mycket sprickor innan det målades också, så tydligen rör huset sig mycket.)Men när det nu hade spruckit så mycket på så kort tid, började jag undra om hela huset var på väg att sjunka ihop. Det hör till saken att omfattande sprängningsarbeten har skett drygt 50-60 m från oss under året, utan mätare hos oss…;-) Men nu kanske jag kan konkludera att det ”bara” är för torr inomhusluft?

Samtidigt som det målades, blev det kallt ute, och vi hade hit någon för att få fart på våra golvslingor, där många ventiler tydligen hade fastnat i stängt läge under senaste par åren. Nu har vi gott och varmt inne.

Och nu märker jag liknande sprickor i parketten som @nihon och @BirgitS beskriver. MEN: Eftersom golven är nyslipade, så kan jag helt tydligt se att parketten HAR krympt - se bild. Kanske vore bättre att slipa golven mitt på vintern när det är som kallast, inte i början av oktober…

Min fråga är nu:
Bör jag inte köpa en luftfuktare, och fort som attan försöka få mer ”normal” luftfuktighet? I vilket spann bör luftfuktigheten ligga? Eller tänker jag helt fel, inte bra/risky att göra så?
 
  • Nyslipad parkettgolv nära en vägg där det syns en tydlig krympningsspricka längs golvlister, som indikerar torr inomhusluft.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L Lillekitte skrev:
Min fråga är nu:
Bör jag inte köpa en luftfuktare, och fort som attan försöka få mer ”normal” luftfuktighet? I vilket spann bör luftfuktigheten ligga? Eller tänker jag helt fel, inte bra/risky att göra så?
Materialen i ett hus mår oftast bra av lite torrare luft än vad människor vill ha. En bra kompromiss som båda är nöjda med brukar hamna på ca 50%, med ett spann på ca 30-65%
https://www.nordtec.se/fakta-matteknik/fakta-om-fukt
 
  • Gilla
Lillekitte
  • Laddar…
B b8q skrev:
Materialen i ett hus mår oftast bra av lite torrare luft än vad människor vill ha. En bra kompromiss som båda är nöjda med brukar hamna på ca 50%, med ett spann på ca 30-65%
[länk]
Ojda, vi har 20 %…

Vad tror du om luftfuktare - bra ide? Dårlig ide?
 
L Lillekitte skrev:
Ojda, vi har 20 %…

Vad tror du om luftfuktare - bra ide? Dårlig ide?
Bra idé för er människor - era luftvägar kommer troligen må bra av det. För huset spelar det mindre roll (mest estetiskt då, att trä torkar och krymper).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.