Om du köper hus från tidigt 70 tal är sannolikt mycket redan bytt. Om så inte är fallet så köp ett hus med tegelfasad, gärna arkitektritat/unikt och inte massproducerat enochenhalvplan i trä. Sök stor yta garage och källare.

Själv tycker jag 80 tal generellt är sämre kvalitet och större sannolikhet att det inte är renoverat ännu.

Jag har bott i mitt 70 tals hus i två decennier och inga överraskningar. Det som varit tvunget att byta är taket och det visste vi flera år i förväg. Allt annat hade kunnat vara som det är, utom vitvaror men de håller ju inte 50 år och var redan bytt en gång när vi flyttade in.
 
  • Gilla
Älvsbyn28624
  • Laddar…
KristinaRT
Tror som ovanstående att det faktiskt är svårt att hitta ett 70-tals hus som inte är iaf delvis renoverat. Några av våra grannar har bott i sina hus sedan de byggdes 1976 och nästan alla har gjort nya badrum, nytt kök etc.

Vad gäller teknisk livslängd är jag inte säker på att det är ett bra begrepp i detta fallet. Det används väl eg främst om tex tak (papp och pannor har en viss teknisk livslängd, men det betyder inte att de faller i bitar dagen efter denna tid är uppnådd) och badrum (samma sak där).

Elledningar åldras, men inte tusan behöver man dra om all el - däremot är det en bra idé att installera jordfelsbrytare.
Köper man ett hus m platta på mark slipper man tänka på dränering eller krypgrunder.

Och bara för att tapeten/kökluckorna/parkettgolvet är äldre behöver man verkligen inte byta dem om de fungerar. Sedan kan det ju vara så att tapeterna/luckorna/golvet är så estetiskt icke-tilltalande att man vill byta, men det är ju en anna sak.
 
  • Gilla
fribygg och 3 till
  • Laddar…
KristinaRT KristinaRT skrev:
Tror som ovanstående att det faktiskt är svårt att hitta ett 70-tals hus som inte är iaf delvis renoverat..
Men nu var ju frågeställning att att huset inte var renoverat alls

Tro mig det finns sådana hus.och TS spanar förmodligen på ett.
 
  • Gilla
Älvsbyn28624
  • Laddar…
Ett gammalt hus inte är inte nödvändigtvis ett problem, det beror på när det är ifrån och vilken byggteknik som använts. Standard husen från just 70 är då kanske tyvärr de värsta att ge sig på. Jag hade hellre klot ett från 1900 eller 40 talet. Du kan åka på impregnerad syll och allt möjligt otrevligt.
Men är det vad som bjuds där ni letar så räkna med stora renoveringskostnader om ni inte skall göra allt själv, inte några 0.5m, det åker man på vilket hus man än köper, utan snarare 2m+ om du skall ha ny standard.
 
  • Gilla
Älvsbyn28624 och 1 till
  • Laddar…
husen från tiden då eldningsoljan var billigt har dålig isolering jämfört med dagens. Det är inte lätt att öka på isoleringen men ett måste med dagens energipriser. Då har 80 tals tjockare isolering som man kan leva med. Man får kolla om isoleringen bättrades i det gamla huset man tittar på.
Omdränering är inget man måste göra i gamla hus om det inte rinner vatten genom väggarna vid regn. Lite spår av markfukt längst golvet är inte rätt anledning att dränera om. Man kan inte dränera bort markfukten även om dräneringsfirmor påstår det. Luftavfuktare är en bra lösning mot kondens i tvättstugan. Pax fläkt gör underverk i badrummet. Små åtgärder i stället för det stora släggan.
Tar man all renovering med sunt förnuft och tänker efter före man använt kofoten så blir det ingen panik och inga onödiga åtgärder.
Viktigast är att renovera med rätt material dvs ingen cement på kalkputs, endast klinker på källargolv, riv inte ut det som fungerar, såga inte bort, skövla inte träd och buskar redan första året i huset. När man har bott in sej upptäcker man att man har sparat hälften av renoveringsåtgärdernas kostnad bara genom att acceptera planlösningen och blommig kakel i badrummet och det stora trädet som skuggar över terrassen och köksfönster när det är som varmast :).
Gå inte i en fälla då man köper ett hus för att den är mysig och charmig och rätt praktisk och lite gammaldags och sen..... renoverar man den till döds.
Det som är viktigast att hålla i bra och fungerande skick är taket, isoleringstandard, värmeanläggning, vatten och avlopp. Det är värt att kolla skicket och fråga om när och hur det ändrades genom husets livstid.
 
  • Gilla
Miljöinspektören och 4 till
  • Laddar…
Själv älskar jag 70-talshus i sutterräng. Dock är ett tak slut efter 50 år så det är bara att byta innan det börjar regna in.

El är inga problem, byt uttag och brytare efter hand de blir trasiga.

Värmesystem - är det inte vattenburet så räkna in kostnaden för att bygga om. Räkna dessutom in kostnaden för LVVP eller BVP.

Badrummen är slut, stoppa in duschkabin, renovera själv eller betala 200kkr styck för att renovera.

Köket byter du själv för 75-100kkr.

Men nu har du ett hus med enorma utrymmen, oftast i ett område där kommunen sålde tomter till privatpersoner så du ha en stor variation till skillnad från 80-talets ångedtframkallande villamattor.

Du har återfått livsglädjen och slipper gå på antidepressiva, slipper dyra räkningar för psykoterapi, du har parkeringsplatser så det räcker och oftast en underbar öppen spis

Ovanstående är inte tyckande, det är fakta! :rofl:
 
  • Gilla
  • Älska
gaia och 5 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Själv skulle jag hellre köpa ett arkitektritat hus från 60-talet. De var mer välbyggda. Precis ett sådant hus köpte jag efter de två husen jag beskriver nedan. Härliga, kvalitetsmaterial genomgående både inne och ute.

Bott i två hus från 70 respektive 80talet, ett kedjehus och ett enplansradhus. Det var ingen vidare kvalitet. Klena material, tunna väggar, tunn platta direkt på mark. Eluppvärmda förstås.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Bor själv i ett gammalt hus från 1936. Plankeväggar och rediga spontade trägolv. Golven stabila som betong, golvbjälkar i 100x200 mm. Trappa upp på övervånig känns gjuten fast den är i trä! Stormen som kom i förrgår här i Skåne, blåste på rejält. Huset knakade ingen stans. Visst tillägsisolerat och nu panel och nya fönster kanske för det stabilare? Men för övrigt är älskar jag mitt gamla hus. Nu renoverar vi lite efterhand men kör med material som ska hålla länge och försöker hålla oss till lantlig stil
 
  • Ett gammalt hus från 1936 med vita fasader och svart tak, omgivet av grönt gräs och träd, svensk flagga i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Själv skulle jag hellre köpa ett arkitektritat hus från 60-talet. De var mer välbyggda. Precis ett sådant hus köpte jag efter de två husen jag beskriver nedan. Härliga, kvalitetsmaterial genomgående både inne och ute.

Bott i två hus från 70 respektive 80talet, ett kedjehus och ett enplansradhus. Det var ingen vidare kvalitet. Klena material, tunna väggar, tunn platta direkt på mark. Eluppvärmda förstås.
Jovisst, men det är en prisfråga. I storstäder typ ett par miljoner upp. 70-tals suttertänghus med den tidstypiska dåliga finishen och de härliga ytorna ligger i prisklasser för vanligt folk. Oftast var ju individuellt ritade hus byggs för direktörer och disponenter och de ligger oftast i SAA-lägen med typ utsikt över en sjö.

Ofta är Svenne villorna rätt praktiskt planlösta medans det kan vara lite si och så med direktörsvillorna.
 
köpte ett hus för ca 12 år sedan som byggdes -76.
Det var underhållet väl invändigt, renoverat invändigt en del på 90-talet.
Vad jag gjort efter inflytt förutom färg / tapeter.
- Gjorde om lilla badrummet -14. Gjorde det mesta själv men tog in elektriker, VVS-kille och mattläggare.
- Bytte fönster och dörrar -16. Mest för att få bort kallraset och en bättre inomhusmiljö på vintern. Var delade 2-glas förut. Köpte fönstren och bytte själv.
- Renoverade köket -20 då nya sambon ville lägga in pengar. Annars hade det gamla varit kvar som fungerade perfekt. Dock ej snyggt :D
- Största kostnaden var takbytet -21.. lejde bort det då taket lutar 45g och är totalt på 310kvm. Det var i förebyggande syfte då grannar börjat fått problem med sina tak med hus byggda samma år.

Jag tror att mycket kan man göra själv om man är villig att lära sig och lyssna på de som kan. Vissa saker som t.ex. VVS lejer jag gärna bort.

Jag älskar vårt hus från -76. Som någon sa som hälsade på.. "Ja vi skulle aldrig köpa ett begagnat hus!".. smaken är som baken :D

känner ni att huset talar till er och att ni känner er hemma när ni går in i det så är det förmodligen rätt. Var noga med besiktning och ta i med renoveringskostnader för att vara på säkra sidan.

Nu vet jag inte detta säkert, men verkar som en del hus på 80-talet har experimentella byggkonstruktioner som kanske inte alltid var så bra? Jag vet om några kåkar som har t.ex. spånskivor istället för rote på taket. Fast iof... har man haft bra takpapp så spelar det kanske ingen roll?'
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.