Cheesen Cheesen skrev:
Om det är 100 skivor så hade jag föredragit justersågen. I alla fall om det är samma mått. Just det jobbet hade jag lekt bort till någon med rätt maskinpark och inte snickarkalle runt hörnet.
För hur du än gör så måste du lyfta i alla skivor för att kunna kapa dom om du inte använder motorsåg med ett långt svärd.
Hallå,
Samma mått blev det inte i mitt fall eftersom jag har snedtak i hela huset. Behövde dock inte lyfta dom för att kapa. Ställde djupet på sänksågen och kapade direkt på bunten. Som någon skrev, två mått, dit med skenen och kapa. Tar väl typ 30 sekunder per skiva. Vet inte vad man skulle ha för maskinpark för att det skulle gå smidigare?

Sen var jag ju tyvärr tvungen att bära skiten ändå för att få upp dom på väggen. Men det är ju inte sågens fel.
 
  • Gilla
CNystrom
  • Laddar…
Använder cirkel till det mesta, reglar, skivor, lister.
Har både batteri och sladd. Vänster o höger klinga (föredrar vänster)
Med rätt klinga för jobbet och diverse anhåll, jigg går det att få bra precision även vid kap av tex plywood.
Och med en gerlåda kapas enkelt lister o foder på plats utan en otymplig kap å ger, vilken iofs fyller sin funktion när man kan ställa upp den och stå å kapa repeterade..

Funderar skarp på att köpa Kreg Rip Cut för att smidigare kapa ner stora skivor (Idag blir det ofta en rätbräda som anhåll)
https://www.handymantools.se/produk...MIy8Xdq7659QIVtACiAx3m4w9VEAQYAiABEgLADvD_BwE

Makita dhs680 är en av mina sågar och din den finns adapterplatta för att kunna använda skena... smidigt.
 
  • Gilla
rand althor och 1 till
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
Hallå,
Samma mått blev det inte i mitt fall eftersom jag har snedtak i hela huset. Behövde dock inte lyfta dom för att kapa. Ställde djupet på sänksågen och kapade direkt på bunten. Som någon skrev, två mått, dit med skenen och kapa. Tar väl typ 30 sekunder per skiva. Vet inte vad man skulle ha för maskinpark för att det skulle gå smidigare?

Sen var jag ju tyvärr tvungen att bära skiten ändå för att få upp dom på väggen. Men det är ju inte sågens fel.
Det funkar ju precis lika bra med en cirkelsåg med skena (eller utan skena också om man lägger till 5 sekunder för att dra ett streck).
 
useless useless skrev:
Det funkar ju precis lika bra med en cirkelsåg med skena (eller utan skena också om man lägger till 5 sekunder för att dra ett streck).
Det är klart det gör. Skulle kört med cirkeln om jag inte hade sänksågen. På mina maskiner är djupinställningen lättare att ställa exakt på sänksågen men det går så klart på cirkeln också.
 
K
Jag har använt cirkelsåg till i princip allt. Tycker att det är ett suveränt verktyg. Med lite stadig hand kan man få det att bli väldigt exakt. Jag har sågat till en trapp som jag är väldigt nöjd med.. men använt den till allt man k
an tänka sig vid ett husbgge
 
Cheesen Cheesen skrev:
Sänksågen har sitt användningsområde, men det är ett smalt sådant. Och när man kommer i situationen där den skiner så är oftast en bordssåg bättre. Nämnde undantaget i mitt tidigare inlägg.
Det är väl en sanning med modifikation. Ett sänksåg med system för att göra repeterbara och rätvinkliga snitt matchar en större justersåg i funktion (inte hastighet). Vilket är både dyrare och mer utrymmeskrävande. En vanlig bordssåg är inte bra för stora ämnen.
 
Rickard.
Jag skulle kunna summera det ganska enkelt till att sänksågen används inomhus med dammsugare och cirkelsågen används utomhus och det stämmer för 95% av det jag gör. Sänksågen har vissa finesser som gör den mer lämplig till vissa jobb men oftast är det så enkelt för mig.

"Behöver" jag skena till cirkelsågen använder jag baksidan av sänksågskenan eller en rätskiva och har aldrig önskat något annat.
 
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
T Tareson skrev:
Och du är hobbysnickare förstår jag???
Ja, jag snickrar åt mig själv på min fritid. Både hus, möbler och inredning. Varefter jag lärt mig bättre metoder och skaffat lämpliga verktyg för dessa har jag blivit mycket effektivare. Mina verktyg har betalt sig mångfalt :)
 
T
Mazen Mazen skrev:
Använder cirkel till det mesta, reglar, skivor, lister.
Har både batteri och sladd. Vänster o höger klinga (föredrar vänster)
Med rätt klinga för jobbet och diverse anhåll, jigg går det att få bra precision även vid kap av tex plywood.
Och med en gerlåda kapas enkelt lister o foder på plats utan en otymplig kap å ger, vilken iofs fyller sin funktion när man kan ställa upp den och stå å kapa repeterade..

Funderar skarp på att köpa Kreg Rip Cut för att smidigare kapa ner stora skivor (Idag blir det ofta en rätbräda som anhåll)
[länk]

Makita dhs680 är en av mina sågar och din den finns adapterplatta för att kunna använda skena... smidigt.
Den där Kreg Rip Cut verkar ju sjukt användbar (y)
 
T Ejmelie skrev:
Den där Kreg Rip Cut verkar ju sjukt användbar (y)
Jag har byggt en liknande som får moddas för varje jobb så ka denna ligger högt på vill ha listan.. (har bara inte kunnat motivera fler köp än)
 
Jag är ju en simpel hemmafixare som aldrig gör stora projekt. Cirkelsåg använder jag hyfsat ofta för olika saker.
Kapa reglar och klyva reglar. För ett par år sedan skulle jag byta syllen på ett förråd och den är 3x3 tum så jag tog en grövre regel och klöv den på längden till 3".
Jag har vid ett par tillfällen (inte hemma) sågat av fasadbrädor på ett förråd längs en vägg för att sätta en offerbräda på tvären längst ned.
När jag rev badrummet nyligen skar jag loss skivorna på väggen med cirkelsågen satt på ett djup lika med skivtjockleken.
När jag bytte den rangliga trappan på fritidshuset så använde jag cirkelsågen för att kapa och snedkapa reglar och grejer.

Jag har en kap o gersåg och den använder jag gärna när jag skall kapa flera reglar/brädor men cirkelsågen är bra för lite alltiallojobb.

Jodå, jag använder vanligen fogsvans eller japansåg för att kapa en bräda eller två, jag gillar att känna sågtänderna bita i brädan...
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
Hittade några bilder på jobb med cirkelsåg.

Klyver en regel till 3"
Cirkelsåg klyver en träregel, sågspån och mätmarkeringar syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fixar en ny fasadbräda eftersom not och fjäder avviker från vad jag kunde hitta i butiken. Lite bökígt men inte så svårt som man kan tro med lite stöd och noggrann mätning/testning...
Cirkelsåg vid klyvning av en träregel på en arbetsbänk, skapande av anpassad fasadbräda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en nyklyvd fjäder i en träregel som anpassats för fasad med hjälp av cirkelsåg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tovin och 5 till
  • Laddar…
T Ejmelie skrev:
Jag har aldrig ägt en cirkelsåg. Sänksåg har jag dock haft i 10 år. Ett grymt verktyg som jag verkligen uppskattar. Även om den inte används jätteofta.

Ni som har cirkelsåg. Upplever ni att ni använder den mycket? Vad brukar ni använda den till?
Har ni både sänksåg och cirkelsåg eller har ni endast valt en av dem?
Jag använder bara cirkelsåg. Behöver jag exakta snitt använder jag min hemmagjorda styrskena som jag tillverkade efter denna instruktion:
 
  • Gilla
Gooli
  • Laddar…
Har en cirkelsåg utan skena, sänksåg med skena, kapger, bordsåg och sticksåg.

Cirkelsågen använder jag väldigt sällan, inte ens en gång om året nu. Den enda gången jag använder den är när jag ska göra något grovjobb som jag tycker sänksågen är lite för fin för eller när jag ska grovklyva saker (fasadbrädor, reglar) som är för långa för att jag smidigt ska kunna hantera dessa i bordssågen.

99,9% av mitt kapande kör jag i kapgersågen, som alltid är uppställd och redo.

Skivor och sådant som jag vill ha fina snitt på (på längden) gör jag ofta med sänksågen. Inte för att den går att sänka ner utan för att den har skena och gör fina snitt OCH jag behöver inte flytta arbetsstycket.

Det skulle ofta gå att använda bordsågen till mindre föremål som ska längdkapas men bordet och utrymmet runt sågens bord begränsar mig ofta så då är sänksågen en vinnare.

Jag skaffade sänksågen sent i min husrenovering och med facit i hand är det ett verktyg jag skulle skaffat tidigare. Dock är det skenan som är användbar för mig snarare än sänkfunktionen, den använder jag sällan.
 
  • Gilla
JFrisk och 1 till
  • Laddar…
T
T Ejmelie skrev:
Jag har aldrig ägt en cirkelsåg. Sänksåg har jag dock haft i 10 år. Ett grymt verktyg som jag verkligen uppskattar. Även om den inte används jätteofta.

Ni som har cirkelsåg. Upplever ni att ni använder den mycket? Vad brukar ni använda den till?
Har ni både sänksåg och cirkelsåg eller har ni endast valt en av dem?
Jag har klarat mig i femton år med bara sänksåg, men i somras köpte jag en batteridriven cirkelsåg och insåg att den är rätt praktisk till en massa grejer. Det enda jag ångrar är att jag inte köpte den många år tidigare (och att klingan är på fel sida, men det är väl en smaksak).
 
  • Gilla
Tovin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.