Hej!

Vi har just grävt upp runt huset på två sidor för att göra om dränering och fuktskydd. Vi har valt ett platonliknande alt med cellplast.

Det jag undrar är hur man bäst rengör klacken för att få tätmembranet att fästa ordentligt. Nu är den full med knöglig kallasfalt. Det måste väl bort eller? Svärfar föreslog högtryckstvätten men jag tycker det känns dumt att trycka in en massa vatten i klacken?

Nån som vet?
 
Ingen som har någon idé?
 
Vi tog en borste och lite vatten.. dock använde vi flytande membran då det där hemska membranet man ska klistra dit är omöjligt att få bra...
 
Med en ordentlig luftkompressor kankse?
 
Ok. Det verkar inte finnas någon universallösning alltså. Vi provar nog att bara rengöra med stålborste, prima och klistra på på en liten bit och se hur det går. Annars kanske det måste till tryckluft eller blästring eller nåt. Tack,tack
 
Tänker bara berätta

Blästra tror jag bäst men jag vill prova med vinkelslip, och kör med diamantskiv ser ut så här HARALD NYBORG - hobbyfixarnas paradis
Verkar funger ju bra, ganska går fort.
Jag körde inte hela ytan utan bara randig. Samtiden slipning där dvs vårtor eller halv bulle på putsvägg blev jämn. Körde 2 skivor runt hus.

Kör inte hela tiden, tänk på vinkelslipmaskin lager kan bränna och sönder, ta vila då och då.

Obs väldig vit fullmoln av slip och på marken i dräne blev gråsvart är nog av asfaltdamm, så ha bra munskydd + glasögon. Gärna ha keps så inte håret blir stel.
 
Ta en pesavakvast och borsta rent.


(Edit: eller hur det stavas!)
 
Bark yxa är det väll folk som har använt (se äldre trådar).. Blästa då ska proffs komma. Dock verkar det inte vara så jätte dyrt..

det har skrivit som detta förrut..
 
I
pmk skrev:
Ta en pesavakvast och borsta rent.


(Edit: eller hur det stavas!)

Psst! Piassava
 
Vi hyrde in firma som blästrade hela grunden. Kostade 7000:- (60-70 kr/kvm) och sparade många tunga timmar och hela väggen blev otroligt ren. Kostnaden inkluderade resa(ca 50 km), material och arbete. Annars är det nog inte fel att använda ett flytande membran för då kan det knappast skada att en del kallasfalt sitter kvar på väggen men om detta finns nog lika många teorier som det finns folk som dränerat om!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.