Hejsan.

Vi sitter och funderar vad som är vettigast att ha? Carport eller Garage? Båda har sina för och nackdelar.

Vad behövs av material till Carport resp. Garage? Ska man gjuta platta i garaget eller finns det något bättre?

Tack!
 
Själv har vi valt garage för att få ett rejält förråd. Till bilarna har vi skaffat motorvärmare istället.
 
AnnaKanin skrev:
Själv har vi valt garage för att få ett rejält förråd. Till bilarna har vi skaffat motorvärmare istället.
Vad blev kostnaden för hela kalaset då? Vad valde ni för "golv" i garaget?
 
Kanske en kombination passar er?
Fördel för garage när det gäller ompyssling och skydd, möjlighet till värme, vatten, mekning, verktyg, utrustning, förråd etc.
Perfekt för vår, höst, sommar och längre vinterförvaring.

Fördel carport om det är riktigt kallt ute och man inte vill köra in bilen i ett varmt garage och få kondens men ändå snöskydd. En av de få argumenten för carport som jag kan komma på.
 
  • Gilla
_Funderaren_
  • Laddar…
Vi har både garage och carport idag. Carport är kanon. Ingen snö på rutan på vintern! Lätt att komma i och ur. Garaget har istället blivit ett stort förråd. Nu när vi bygger nytt skall vi ha carport med större förråd. Det lär räcka bra!
A
 
  • Gilla
_Funderaren_
  • Laddar…
Rostar mindre i en carport.
 
  • Gilla
_Funderaren_
  • Laddar…
W
Om man har problem med rost så ska man lägga pengarna på ny bil och inte på garage/carport.
Tycker igentligen inte det finns någon fördel med carport gentemot garage. Det e ju ett sorts fattigmans garage, bättre än inget så att säga. Sedan kan man alltid hitta på tänkta fördelar men de kan endast användas mot ett felkonstruerat garage.
Om man tycker det e så obeskrivligt bökigt att åka in i ett garage, skaffar man el portar och så e det problemet löst. Tycker man det e trångt att gå i och ur bilen är garaget för litet och då få man skylla sig själv att man byggde så jäkla illa.

Det som kan vara problemet är att det ofta blir till föråd men det finns väll lite lösningar på det oxo. Bygg stoort garage, det finns inte för stora garage. Övervåning är oxo bra, då har man ett jätte föråd där.
Ett annat problem kan ju oxo vara pengar eller byggnadsnämnden, båda dessa har jag inget bra lösning på ;)
 
  • Gilla
_Funderaren_
  • Laddar…
Kostnaden kan ju vara intressant att ta i beakt.

Om du ändå skall gjuten en seriös platta för garporten så är det inte mkt dyrare och slå på några väggar också. Taket och stolpar måste du ju ändå ha.

Sen är ju användningsområdet för ett garage bättre än en carport.
Själv tänker jag bygga ett dubbelgarage och sen ett stort förråd med egen stor dörr in så man kan köra klippare in och ut, utan att behöva flytta bilarna.

Det jag kan tycka som är negativt med garage, jämfört med carport. Är att carport användet man ju garanterat. Det är ju inte säkert att man inte använder ett garage, dvs att man inte "orkar" öppna. De måste va smidigt att öppna garaget så att man verkligen använder det.

DVE
 
  • Gilla
_Funderaren_
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.