Vi har egenborrad brunn i stugan. Till den finns pump, radonavskiljare, tank, mm. Vi levererar även vatten till grannhuset (kostnadsfritt). Farsan har konstruerat allt och det funkar klockrent. Men han börjar bli till åren och måste lämna över det hela. Det är många rör som går fram och tillbaka och inte helt lätt att sätta sig in i. Jag skulle vilja märka upp allt på något bra sätt. Helst med något som liknar en Dymo, men lapparna man skriver ut måste tåla lite fukt och kyla eftersom pumphuset inte är tempererat med kondens på rör som följd. Det är dessutom en del "feta" slangar så jag misstänker att vanlig Dymotejp fäster dåligt. Tips på vad man ska använda?
 
Har du någon kompis i elbranschen som har en partexmaskin för rostfri märkning så kanske du kan tigga åt dig några, man fäster dom sedan med rostfria buntband, troligen overkill.. vänta på ett bättre förslag
 
P pfb skrev:
Vi har egenborrad brunn i stugan. Till den finns pump, radonavskiljare, tank, mm. Vi levererar även vatten till grannhuset (kostnadsfritt). Farsan har konstruerat allt och det funkar klockrent. Men han börjar bli till åren och måste lämna över det hela. Det är många rör som går fram och tillbaka och inte helt lätt att sätta sig in i. Jag skulle vilja märka upp allt på något bra sätt. Helst med något som liknar en Dymo, men lapparna man skriver ut måste tåla lite fukt och kyla eftersom pumphuset inte är tempererat med kondens på rör som följd. Det är dessutom en del "feta" slangar så jag misstänker att vanlig Dymotejp fäster dåligt. Tips på vad man ska använda?
Den här märkpennan fäster på det mesta.
Inte lika snyggt som dymo, men funktionellt.
https://www.pica-marker.com/en/pen/pica-gel-signalmarker
 
  • Gilla
pfb
  • Laddar…
P pfb skrev:
Vi har egenborrad brunn i stugan. Till den finns pump, radonavskiljare, tank, mm. Vi levererar även vatten till grannhuset (kostnadsfritt). Farsan har konstruerat allt och det funkar klockrent. Men han börjar bli till åren och måste lämna över det hela. Det är många rör som går fram och tillbaka och inte helt lätt att sätta sig in i. Jag skulle vilja märka upp allt på något bra sätt. Helst med något som liknar en Dymo, men lapparna man skriver ut måste tåla lite fukt och kyla eftersom pumphuset inte är tempererat med kondens på rör som följd. Det är dessutom en del "feta" slangar så jag misstänker att vanlig Dymotejp fäster dåligt. Tips på vad man ska använda?
Ett alternativ skulle kunna vara att ta ett tydligt foto, redigera in texter på fotot, printa ut på papper och plasta in (och spara i datorn).
 
Kanske sätta märkbrickor av plast som man sätter Dymo-lappen på?

Grå plastmärkbricka med rundad topp och logotyp, avsedd för att fästa etikett på.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Plastmärkbricka med text i form av en Dymo-etikett och metallring för fäste.
 
E
Fleximark CAB
Har använt det på ett antal lastbilsverkstäder för uppmärkning av kablar i alla tänkbara storlekar. Håller märkningen i en smörjgrop på en verkstad så ska det nog hålla i ett pumphus också.
 
Tack för många bra tips. Tanken från början var att göra som @Dublin föreslår, ta ett foto och plasta in. Men man jag vill kunna märka upp direkt när vi står där, så att det inte blir en massa funderande. Man skulle så klart kunna märka temporärt med t.ex. maskeringstejp, fota av och sedan skriva ut en bild. Men jag skulle vilja fixa direkt. En sådan penna som @Peter2400 föreslår ska jag definitivt köpa, kommer att bli toppen för grovmärkning utomhus. Det lutar nog mest åt märkbrickor, var hittar jag dem @Bernieberg? Annars har Kjell en mindre variant: https://www.kjell.com/se/produkter/...tband/buntband-med-markbricka-100-pack-p37771
Och sedan vanlig Dymoetikett på dem, det blir nog bra
 
  • Gilla
Bernieberg
  • Laddar…
P pfb skrev:
Tack för många bra tips. Tanken från början var att göra som @Dublin föreslår, ta ett foto och plasta in. Men man jag vill kunna märka upp direkt när vi står där, så att det inte blir en massa funderande. Man skulle så klart kunna märka temporärt med t.ex. maskeringstejp, fota av och sedan skriva ut en bild. Men jag skulle vilja fixa direkt. En sådan penna som @Peter2400 föreslår ska jag definitivt köpa, kommer att bli toppen för grovmärkning utomhus. Det lutar nog mest åt märkbrickor, var hittar jag dem @Bernieberg? Annars har Kjell en mindre variant: [länk]
Och sedan vanlig Dymoetikett på dem, det blir nog bra
Sök på ”märkbricka golvvärme” i valfri sökmotor så hittar du båda varianterna jag visade, och kanske fler.
 
  • Gilla
pfb
  • Laddar…
Jag köpte en pica penna och tillverkade egna märkbrickor av sönderklippta kakburkar och buntband. Blev hundra gånger bättre än tidigare!


En Pica penna bredvid hemmagjorda märkbrickor på en träyta med stenar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kabelrör märkta med hemmagjorda etiketter från kakburkar och buntband på gräsmark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vattenledningsinstallation med egentillverkade märkbrickor på rör, buntband och en pumpelektricitetskontakt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rörinstallation med hemmagjorda märkbrickor av återvunnet material och buntband.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Peter2400 och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.