Hej!

Har en dubbeltrapp i hallen som driver två olika lampor. Nedanför den i samma dosa har jag en enkel knapp (trapp, men bara en utgång används), som jag har kopplat in i en styrpuck. Pucken har dessutom två ingångar så då vill jag styra även en av de övre brytarna. Problemet är att dubbeltrappen bara matas av fas in och utgångarna går till de andra två brytarna, så tändtråden sitter förstås i den andra brytaren och jag kan då inte utnyttja den andra kanalen i pucken, som behöver tändtråden. Frågan är då hur jag ska dra om tändtråden, och hur själva kopplingen ska se ut i dubbeltrapp-brytaren?

Rent logiskt känns det som att jag även måste dra om fasen från dubbeltrapp till den andra brytaren, som endast har tändtråd och två mellantrådar, och sedan dra om dess tändtråd till dubbeltrappen?

Så före:
dubbeltrapp: fas -> in -> dubbeltrapp -> ut -> 4st mellantrådar (till två olika brytare)
trapp: tändtråd -> in -> trapp -> ut -> 2st mellantrådar

efter - dra om fasen och tändtråden
dubbeltrapp: tändtråd -> in -> dubbeltrapp -> ut -> 4st mellantrådar (till två olika brytare)
trapp: fas -> in -> trapp -> ut -> 2st mellantrådar

Massa jobb. Finns inget enklare magiskt ingrepp? Förutom att trycka in en till puck även bakom den andra brytaren, men måste ju ändå dra fas (och nolla) till den i så fall.
 
Redigerat:
Utan bilder på det kan du inte få något relevant svar
Behövs förutom bild på pucken, även bilder på brytarna. Och då på baksidan där man ser anslutningarnas beteckning och ev siffermärkning på brytaren
 
Som sagt, rita ett kretsschema och fota lite. Det är jättesvårt att tolka ett kopplingsförslag från ren text.
 
Helt sant, betydligt lättare med bild :)
 
  • Schematisk illustration av elektriska kretsar och komponenter kopplade till två cylindrar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är även en 4A-säkring på svarta ut från Q1, men inte inritad.
 
  • Elektriskt kopplingsschema med säkringar, reläer och brytare, inritad säkring saknas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det finns tyvärr inga magiska genvägar när det är trådbundet. Du behöver helt enkelt ordna fas, nolla, styrtrådar och tändtrådar till den plats där pucken är placerad. Det kan alltså vara lämpligt med två puckar.

Tänk på att ledningarna ska följa en trädstruktur med grenar. Din bild antyder att fas och nolla till pucken kommer från två olika ställen, dvs en genväg mellan två grenar i trädet. Så får det inte vara.

Jag har svårt att se dels hur din installation ser ut både logiskt och fysiskt, och dessutom vad du vill åstadkomma med puckarna, så det är svårt att ge konkreta råd trots dina bilder.
 
Foto behövs så vi kan bilda oss en riktig upppfattning
 
Är inte säker på att jag fattar rätt men tolkar det som att från dubbeltrappen går det två mellantrådar till en enkeltrapp och därifrån tändtråd till lampan? Istället för mellantrådarna borde det då gå att dra fas och nolla till enkeltrappen, sen styrtråd tillbaka till pucken och till slut tändtråd från pucken tillbaka till enkeltrappen igen (och bara förbi denna upp till lampan). Kanske ingen magi men bara två extra trådar (fas och nolla) att dra i. Förutsätter att dubbtrappens dosa redan har förbindelse med dosan under där pucken sitter.
 
En återfjädrande knapp i varje ände som förses med fas och manövertråden parallellkopplas mot signalingången på pucken.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det finns tyvärr inga magiska genvägar när det är trådbundet. Du behöver helt enkelt ordna fas, nolla, styrtrådar och tändtrådar till den plats där pucken är placerad. Det kan alltså vara lämpligt med två puckar.

Tänk på att ledningarna ska följa en trädstruktur med grenar. Din bild antyder att fas och nolla till pucken kommer från två olika ställen, dvs en genväg mellan två grenar i trädet. Så får det inte vara.

Jag har svårt att se dels hur din installation ser ut både logiskt och fysiskt, och dessutom vad du vill åstadkomma med puckarna, så det är svårt att ge konkreta råd trots dina bilder.
Nollan är dragen från hall-lampan som styrs med den högra knappen. Enligt elektrikern så kunde man dra nollan antingen från ett uttag, som oftast sitter under brytaren (men inte i detta fall), eller från lampan. Har sett att du skrivit om trädstrukturen tidigare och förstår principen, men vad är nackdelen med denna dragning?

Brytarna är vid dörren i hallen och den nedre styr utelampan. Då ville jag bara utnyttja den andra kanalen i pucken och även styra hall-lampan. Det är vad själva tanken är och vad jag försöker åstadkomma.
 
Den (dragningen) är fel. Samtliga ledare ska följas åt så att de magnetiska fälten tar ut varandra. Man plockar aldrig tändtråd och nolla från två olika håll. Nollan ska alltså hämtas från samma ställe som fas/tändtråd.

Med tändtråden till lampan i hallen i den andra strömbrytardosan ser jag ingen annan lösning än att dra i en tråd till så att du får fas, styrtråd och tändtråd mellan dosorna. Men det brukar finnas en kopplingsdosa emellan någonstans vilket kan underlätta något.

Det blir enklare att förstå om du ritar ut varifrån matningen kommer ifrån. Din bild är uppenbart ofullständig. Det kan inte vara förlagt så som det är ritat.
 
Bernieberg Bernieberg skrev:
Är inte säker på att jag fattar rätt men tolkar det som att från dubbeltrappen går det två mellantrådar till en enkeltrapp och därifrån tändtråd till lampan?
Stämmer.

Istället för mellantrådarna borde det då gå att dra fas och nolla till enkeltrappen, sen styrtråd tillbaka till pucken och till slut tändtråd från pucken tillbaka till enkeltrappen igen (och bara förbi denna upp till lampan). Kanske ingen magi men bara två extra trådar (fas och nolla) att dra i. Förutsätter att dubbtrappens dosa redan har förbindelse med dosan under där pucken sitter.
Ok, så ta fasen och nollan som syns i bilden och dra dessa vidare till enkeltrappen. Som styrtråd tillbaka kan en av de orange användas så inget nytt måste dras då. Och den andra orange kan då användas som fortsättning av styrtråden som egentligen finns i enkeltrappen. Ja, det är förstås enklare med ytterligare en puck istället, men däremot dyrare :thinking:.

Ja, bägge dosorna har förbindelse, så där är det inga problem.
 
N noop skrev:
Stämmer.



Ok, så ta fasen och nollan som syns i bilden och dra dessa vidare till enkeltrappen. Som styrtråd tillbaka kan en av de orange användas så inget nytt måste dras då. Och den andra orange kan då användas som fortsättning av styrtråden som egentligen finns i enkeltrappen. Ja, det är förstås enklare med ytterligare en puck istället, men däremot dyrare :thinking:.

Ja, bägge dosorna har förbindelse, så där är det inga problem.
Ja så tänkte jag men jag kallar tråden mellan puck och belysning för tändtråd. Då dras nollan också vidare upp till lampan så löper den med tändtråden hela vägen.

Det är som nämnts inte helt solklart hur förutsättningarna är och hur det ska fungera så du behöver se till att du själv har full koll på hur det kommer att fungera innan du börjar dona.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Den (dragningen) är fel. Samtliga ledare ska följas åt så att de magnetiska fälten tar ut varandra. Man plockar aldrig tändtråd och nolla från två olika håll. Nollan ska alltså hämtas från samma ställe som fas/tändtråd.
Ok, då är det mao nollan som borde finnas där fasen kommer från, vilket är i vänstra röret.

Med tändtråden till lampan i hallen i den andra strömbrytardosan ser jag ingen annan lösning än att dra i en tråd till så att du får fas, styrtråd och tändtråd mellan dosorna. Men det brukar finnas en kopplingsdosa emellan någonstans vilket kan underlätta något.

Det blir enklare att förstå om du ritar ut varifrån matningen kommer ifrån. Din bild är uppenbart ofullständig. Det kan inte vara förlagt så som det är ritat.
Ok, hänger inte med på vad som är ofullständigt, Vänstra röret (med fasen) leder till utelampan och ena lampan i trappen (som jag alltså vill styra med den andra kanalen i pucken och som har motsvarande singeltrappbrytare med nämnda tändråd). Högra röret leder til hall-lampan (som bryts med högra dubbeltrappen) och vidare till ytterligare en singeltrappbrytare på andra sidan hallen.
 
N noop skrev:
Ok, hänger inte med på vad som är ofullständigt
Allt före detta inlägg och fortfarande lite kvar. I och med detta inlägg vet vi att matningen kommer i det vänstra röret. Då måste nollan till pucken komma därifrån också. Det finns inga alternativ.

Oklart är dock var nollan i det högra röret kommer ifrån. Det går ut två mellantrådar där, så en nolla fiskas alltså upp i en annan dosa som matar belysningen, dvs det går en neutralledare mellan dosan som matar det vänstra röret och dosan som det högra röret går till. Det är fel, eller så är inte din skiss komplett. Av det jag ser här, så borde nollan i det högra röret hämtas ifrån den nollan som ska dras i det vänstra röret.

Och för att kunna styra din puck här från andra änden av hallens trappkoppling så behöver en styrtråd dras i det högra röret, samma väg som till den andra trappbrytaren, och en tändtråd samma väg tillbaka till lampan. Med en helhetsbild kanske man kan hitta alternativ.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.