nanowire nanowire skrev:
Som @Robert-san01 ovan med skillnaden att jag kör Mafell. Sänksåg generellt skivmaterial och KSS-cirkel till allt annat som klyva, kapa, dubbelgera.
Och du är hobbysnickare förstår jag???
 
T Ejmelie skrev:
Jag har aldrig ägt en cirkelsåg. Sänksåg har jag dock haft i 10 år. Ett grymt verktyg som jag verkligen uppskattar. Även om den inte används jätteofta.

Ni som har cirkelsåg. Upplever ni att ni använder den mycket? Vad brukar ni använda den till?
Har ni både sänksåg och cirkelsåg eller har ni endast valt en av dem?
cirkelsågen är den mest användbara sågen för en snickare, du behöver egentligen bara en cirkelsåg för att resa ett hus
 
  • Gilla
Huzzbutt och 1 till
  • Laddar…
T Tareson skrev:
Och du är hobbysnickare förstår jag???
Vad tror du, att han driver byggfirma?
 
Jag tror det är många som i princip likställer sänksåg med "såg med skena".
Man har en cirkelsåg utan skena, läser på nätet att sänksåg är guld, köper en sänksåg (med skena) och tycker den är fantastisk och skriver om det på nätet, så är cirkeln sluten.

Det tycks vara skenan som är den återkommande anledningen, när jag frågar varför de tycker så mycket om sin sänksåg. Samt att det blir fina snitt, men det är ju tack vare den fintandade klingan jämfört med de grova som brukar sitta på när man köper en cirkelsåg.

Själv kör jag cirkelsåg med skena, det är grymt smidigt just med skenan. Har även en fintandad klinga till den, för finjobb.
Tycker det går mycket fortare att tex kapa OSB med skenan än på frihand. Två mått med talmetern (ett i varje sida), sen lägga dit skenan och ett snabbt snitt som blir perfekt. Ingen anledning att rita något helt streck.
Och för finjobb är den minst lika bra, men utöver att det går fort blir det också väldigt bra.

Enda fördelen jag ser med sänksågen är just för att sänka, typ om man sågar ett hål mitt i en skiva. Men det är ytterst sällan jag något sådant (åtminstone sådana hål som passar bra att göra med cirkel/sänksåg).

Sänksågen har ju nackdelen att den är i princip oanvändbar utan skenan då man inte ser klingan. Så jag föredrar tveklöst cirkelsågen. Har aldrig sett någon anledning att köpa en sänksåg som komplement till cirkelsågen.


Bordssågen använder jag i princip bara till brädor, fönstersmygar och liknande. Långa smala snitt. Att baxa upp en OSB på bordssågen är ju bara tungt och krångligt.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 4 till
  • Laddar…
Likt många andra har jag en Festool HKC cirkelsåg med en FSK skena som sitter på hela tiden. Byter till en längre skena när jag ska såga skivor. Behöver man tex fälla in en diskho mitt i en bänkskiva har den "sänk" funktionen också som funkar helt ok. Min Kapex står oftast och samlar damm nuförtiden, hade haft större användning för en bordssåg.
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
Vet inte vad man har en sänksåg till.
Har bara haft min cirkelsåg och kapar allt möjligt. Bygger möbler och klyver lister mm.
 
  • Gilla
Mugmaz och 1 till
  • Laddar…
Det är väl samma som med alla andra specialverktyg.. att den är oumbärlig när det ska göras något specifikt som den är tillverkad för, men annars kan den ersättas av andra liknande verktyg. Sänksågens styrkor/användningsområden: skära ur en yta t.ex. mitt i ett golv, såga ut en fönsterglugg ur en fasad (väldigt precist), kapa ett därrblad (väldigt rakt), generellt skapa ”snickeriraka” snitt eller göra urtag mitt i en befintlig yta (sänksåga). I övrigt finns det en triljon både handverktyg och elverktyg som gör samma jobb. Men sånksågen är oumbärlig när den väl behövs. Om den inte behövs går det lika bra med japansåg, stämjärn, cirkelsåg, fogsvans, sticksåg, multisåg o.s.v.

Dock så kan konstateras att det är bylsigt med skena och sänk om det inte verkligen behövs, mycket enklare med kap/gersåg, bordsång, cirkelsåg eller handverktyg isf.

Edit: sagt från en glad amatör som äger alldeles för många specialverktyg..
 
  • Gilla
nybyggarn3
  • Laddar…
T
Viktor.J Viktor.J skrev:
Köper du en cirkelsåg som tar 45mm även med 45 graderslutning på klinkan så är du ju hemma. Annars hade jag valt den minsta såg till din batteripark som tar en 45à.
Det var en bra tanke. Att inte kunna kapa 45 reglar i 45 graders vinkel hade nog varit lite surt.
Eftersom jag kör Makita var jag inne på DHS660 alt DHS680. Men dom kapar bara 41mm i 45 graders vinkel. I sånt fall är det DHS630 som gäller. Den kapar 46mm.
Bra tanke (y)
 
T Ejmelie skrev:
Det var en bra tanke. Att inte kunna kapa 45 reglar i 45 graders vinkel hade nog varit lite surt.
Eftersom jag kör Makita var jag inne på DHS660 alt DHS680. Men dom kapar bara 41mm i 45 graders vinkel. I sånt fall är det DHS630 som gäller. Den kapar 46mm.
Bra tanke (y)
Om du vill kapa reglar så är en sänksåg oanvändbar till detta. Personligen så använder jag inte i första hand cirkelsågen till det heller men var och en gör som hen vill.
 
T
L L i n u s skrev:
Om du vill kapa reglar så är en sänksåg oanvändbar till detta. Personligen så använder jag inte i första hand cirkelsågen till det heller men var och en gör som hen vill.
Det gör inte jag heller. Använder gersågen till det. Men om man ändå ska köpa en cirkelsåg så är det ju bra om den kan det. Tex om man behöver kapa något som sitter fast och inte kan tas till gersågen.
 
Snailman
Bygger hus själv och då har jag råspont bakom gipsen, men gipsat även smygarna och där sätter jag osb bakom gipsen.

Har kap/gersåg Bosch den lite mindre modellen, den har jag använt varje dag till reglar och råsponten.

Batteridriven cirkelsåg Makita, använder när jag sågar till osb och klyver råspont på längden, då ofta efter blyertsstreck om det inte är så noga eller efter en rätskena i Ali som jag fäst med tvingar (osb)

Sänksåg Makita med skenor, använt en gång utan skena, gör jag aldrig om (typ livsfarligt) utan alltid med skena, använt till bänkskivor i köket och när jag ska göra ett ikeaskåp grundare.

Har även tigersåg och multiverktyg, tygersågen har jag kanske använt fem gånger totalt.

Någon Féin sänksåg har jag aldrig sett eller använt.

Jag skulle aldrig skaffa en Makita sänkspg som enda såg (om man inte har väldigt gott om tid)
 
T Ejmelie skrev:
Mycket av det ni nämner skulle man kunna använda sänksågen till också. Men personligen tycker jag den är klumpig så tar aldrig fram den för mindre jobb.
Är cirkelsågen lättare och mer behändig?
Cirkeln(handklingan) använder jag väldigt ofta. Egentligen bästa verktyget efter skruvdragarn. Cirkeln tillsammans med vinkelhaken gör kapen exakta på mm, kan även grovkapa som några i tråden är inne på. Ett fantastiskt verktyg om du frågar mig, batteridriven så klart. Har en DeWalt & en HKC 55
 
  • Gilla
Tovin
  • Laddar…
Cheesen
N nybyggarn3 skrev:
Förvarar du sänksågen på ladugårdsloftet och skenorna i källaren?

Jag tycker ställtiden är rätt identisk mellan sänksågen och cirkeln. Ligger ju bredvid varandra:)
Sänksågen är i princip omöjlig att använda utan styrskena. Det är ett extra moment när man inte behöver mm precision.

Man kan uppnå samma precision med en cirkelsåg som dessutom är ready to use när man lyft upp den. Ett klockrent exempel är om man skivar en vägg med plyfa, då räcker det med tumstocken och en penna så klyver man skivan med tillräcklig precision. Och jag behöver inte arbeta med 280cm skena. Det är tidsvinst på varenda sågning.

Prova kapa en planka med sänksåg. Jag lovar dig att jag har kapat 5 stycken med cirkelsågen innan du packat upp skenan ur sin väska.

Sänksågen har sitt användningsområde, men det är ett smalt sådant. Och när man kommer i situationen där den skiner så är oftast en bordssåg bättre. Nämnde undantaget i mitt tidigare inlägg.
 
  • Gilla
pleqtiz och 2 till
  • Laddar…
Cheesen
N nybyggarn3 skrev:
Beror helt på vad man ska ha den till. Ska du kapa 100 osb skivor som ligger i en bunt är inte bordssågen det bästa. Finns andra jobb när sänksågen är ett måste. Kapade själv några hundra meter stavparkett som var limmad I golvet.

Ska det byggas eller totalrenoveras hus är sänksågen en given vinnare i mina ögon. Påtår du på i snickeriet är läget ett annat
Om det är 100 skivor så hade jag föredragit justersågen. I alla fall om det är samma mått. Just det jobbet hade jag lekt bort till någon med rätt maskinpark och inte snickarkalle runt hörnet.
För hur du än gör så måste du lyfta i alla skivor för att kunna kapa dom om du inte använder motorsåg med ett långt svärd.
 
L L i n u s skrev:
Sänksågens styrkor/användningsområden: skära ur en yta t.ex. mitt i ett golv, såga ut en fönsterglugg ur en fasad (väldigt precist), kapa ett därrblad (väldigt rakt), generellt skapa ”snickeriraka” snitt eller göra urtag mitt i en befintlig yta (sänksåga).
Allt det där kan man göra med cirkelsågen också om man kör utan klyvkniv. De allra flesta cirkelsågar idag saknar klyvkniv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.