V Vortex skrev:
"Dela vattnet" tycker jag går ihop sig även för jämtkraft, eller tänker jag fel?
Om man ponerar att du och din granne båda använder jämtkraft och en sommardag behövs 10kWh och vintern 20kWh var. Pris 0,5kr på sommaren och 1kr på vintern. Vi säger att jämtkraft har ett vattenmagasin motsvarande 100kWh för enkelhetens skull.

Fall 1, ingen av er har solceller. Sommardagen behöver ni 2*10kWh för 0,5kr/kWh = 10kr och de har tömt ut 20kWh vatten. Kvar 80kWh vatten. Vintern kommer och de säljer 2*20kWh för 40kr och har 40kWh vatten kvar. De har fakturerat er totalt 50kr.

Fall 2 när en av er har solceller som vi säger drar in 20kWh på sommardagen. Det täcker upp ditt elbehov + grannens. Jämtkraft behöver inte tömma ut nåt, har en skuld på 10kWh till dig och grannen för betala 5kr. Sen kommer vinterdagen när ni behöver 20kWh var. Du pröjsar 10 kr och får tillbaks dina 10kWh som du sparat. Grannen får pröjsa 20kr som vanligt. Jämtkraft tömmer ut 40kWh. De har då fakturerat 5+10+20=35kr men har nu 60kWh i magasinet. Överskottet på 20kWh kan de sälja för 1kr/kWh och landar då på 55kr totalt.
Dina scenarior är tyvärr fantasier, i och med att du - som alla andra - opererar på en öppen elmarknad. Det du producerar via solceller på sommaren har ringa värde, behovet är lågt och utbudet stort. På vintern tvärtom, du producerar i stort sett ingenting, måste köpa.

Möjligt att en del bolag erbjudit någon slags deal här men en kvalificerad gissning är att detta försvinner illa kvickt. Att ”spara el” från en säsong till annan är en dyr affär, finns ingen väg runt detta faktum.
 
  • Gilla
Riemann och 2 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Dina scenarior är tyvärr fantasier, i och med att du - som alla andra - opererar på en öppen elmarknad. Det du producerar via solceller på sommaren har ringa värde, behovet är lågt och utbudet stort. På vintern tvärtom, du producerar i stort sett ingenting, måste köpa.

Möjligt att en del bolag erbjudit någon slags deal här men en kvalificerad gissning är att detta försvinner illa kvickt. Att ”spara el” från en säsong till annan är en dyr affär, finns ingen väg runt detta faktum.
Se inlägget innan ditt.
Du skriver att det man producerar har ett ringa värde, ändå så har jag som säljer inte fått min första räkning på el.
Min el betalas fortfarande av det som jag sålde i somras.
Även om elen var billigare än nu så var den långt ifrån gratis..
Under 8 månader fick jag inte under 1 krona nån gång (vissa månader betydligt mer) plus i april så kommer 60 öre tillbaka på skatten för allt som är sålt.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
är det ekonomiskt försvarbart att skaffa solpaneler? jag reser mycket i södra europa och man ser inte ofta solpaneler på privata hus ibland ser man dom oss större företag men mer som en miljö gimmick tillsammans med regn vatten uppsamlare
 
här får man bidrag för dom men ingen rush till att skaffa fans en lokal firma med fabrik men dom har slagit igen
 
M maria01 skrev:
är det ekonomiskt försvarbart att skaffa solpaneler? jag reser mycket i södra europa och man ser inte ofta solpaneler på privata hus ibland ser man dom oss större företag men mer som en miljö gimmick tillsammans med regn vatten uppsamlare
Användning av punkt och komma underlättar förståelsen.
 
  • Arg
  • Gilla
ztocken och 1 till
  • Laddar…
Hej

Jag ställde 22 dec 2021 frågan:

M Martin Lundmark skrev:
Hur många kan i framtiden erbjudas att ”dela vattnet”, om fler efterfrågar tjänsten?
Nu verkar det som om villkoren ändras.

Så här skrev ”masseman33” idag på tråden; "Jämtkraft skrotar tjänsten "dela vattnet"?

"Jag fick ett mail från jämtkraft med nedanstående info
"Dela Vattnet kommer att ändras till en ny produkt SolSäkert.
Du kommer att få mer information inom kort."
någon som vet mer???"

https://www.byggahus.se/forum/threads/jaemtkraft-skrotar-tjaensten-dela-vattnet.442364/

Jag vet inte mer idag om detta, och använder själv inte tjänsten "dela vattnet, men, när det gäller elpriser och lagring av elenergi så finns det inga "enkla lösningar"

Desto fler som t.ex. ansluter solceller och vill använda elnätet som ett "batteri" (lagringsplats) mellan sommarproduktion och vinteruttag desto större "lagringskapacitet" behövs.

När volymerna är små (t.ex. få efterfrågar tjänsten) då är det lättare att tillhandahålla tjänsten.

Samma sak om elpriserna inte varierar så mycket.

Vi får väl se hur detta utvecklas.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Dina scenarior är tyvärr fantasier, i och med att du - som alla andra - opererar på en öppen elmarknad. Det du producerar via solceller på sommaren har ringa värde, behovet är lågt och utbudet stort. På vintern tvärtom, du producerar i stort sett ingenting, måste köpa.

Möjligt att en del bolag erbjudit någon slags deal här men en kvalificerad gissning är att detta försvinner illa kvickt. Att ”spara el” från en säsong till annan är en dyr affär, finns ingen väg runt detta faktum.
Det bygger ju på subventioner. Jag kollade idag Göteborg Energi. De erbjuder 3-årsavtal för 87 öre per kWh. Tillkommer då kanske 25 öre nätavgift och så den fasta avgiften för säkringen.

Om du producerar ger de spot plus 10 öre eller 15 öre om du har max 15 kW installerat. Detta ger kanske 50 öre per kWh på sommaren. Plus då 60 öre i skatterabatt. Så du kan köpa tillbaka din el på vintern och bara betala en 50-öring mer. Kalkylen kan givetvis variera.

Med subventioner går det ihop för husägare men frågan är ju hur länge de 60 örena finns kvar
 
A Anders_Nilsson skrev:
Med subventioner går det ihop för husägare men frågan är ju hur länge de 60 örena finns kvar
Som med de flesta subventioner försvinner de väl när de har gjort sin nytta, kan tänka mig att de behövs i 5 år till kanske. Efter det lär det inte byggas mycket av detta på privata hustak i alla fall, skulle jag gissa? Kanske om kombon batterier + solpaneler blir billigt nog.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.