Hej, vi bygger hus och nu är innerväggar bredspacklade och färgen är supersnygg. Jag tänkte jag skulle gå med en bit spackel och låta blanda till samma färg, men nu undrar jag om det behövs målas verhuvudtaget? Kanske för att det inte ska bli fettfläckar från fingrar etc, eller? Kanske bara kan lacka med något? Några tips? Tack på förhand.
 
H havalinacat skrev:
Hej, vi bygger hus och nu är innerväggar bredspacklade och färgen är supersnygg. Jag tänkte jag skulle gå med en bit spackel och låta blanda till samma färg, men nu undrar jag om det behövs målas verhuvudtaget? Kanske för att det inte ska bli fettfläckar från fingrar etc, eller? Kanske bara kan lacka med något? Några tips? Tack på förhand.
Du bör ju definitivt dammbinda spacklet i någon form men jag skulle råda dig att måla det i samma kulör, avsevärt lättare att hålla rent och fräscht.
 
  • Gilla
havalinacat
  • Laddar…
Tack! Jag misstänkte det.
 
H havalinacat skrev:
Hej, vi bygger hus och nu är innerväggar bredspacklade och färgen är supersnygg. Jag tänkte jag skulle gå med en bit spackel och låta blanda till samma färg, men nu undrar jag om det behövs målas verhuvudtaget? Kanske för att det inte ska bli fettfläckar från fingrar etc, eller? Kanske bara kan lacka med något? Några tips? Tack på förhand.
Har du inga bilder?
Tycker också spackel, puts och betong är mer livfullt än målarfärg.
Det går utmärkt att försegla väggar med någon typ av lack.
https://festfloor.myshopify.com/collections/surface-protection
 
  • Gilla
havalinacat
  • Laddar…
Tack, Jag ska försöka ta en bild idag :)
 
Spackel kommer inte vara tillräckligt tålig. Är en ganska känslig produkt för islag och fläckar utan någon färg eller lack som skyddar ytan. Kolla jotun lady minerals, här får du en levande yta i kalk, finns mängder med naturfärger. Krävs lite övning för att få till, köp en mindre burk och testa vad du tycker.

Med vänlig hälsning, yrkesmålaren
 
  • Gilla
Civilpolisen och 2 till
  • Laddar…
P Potatistryne skrev:
Spackel kommer inte vara tillräckligt tålig. Är en ganska känslig produkt för islag och fläckar utan någon färg eller lack som skyddar ytan. Kolla jotun lady minerals, här får du en levande yta i kalk, finns mängder med naturfärger. Krävs lite övning för att få till, köp en mindre burk och testa vad du tycker.

Med vänlig hälsning, yrkesmålaren
Toppen! Tusen tack för svar.
 
Jotun Lady minerals/revive ger dig det resultat du söker
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.