Cheesen
Har både sänksåg och två cirkelsågar... Sänksågen kommer jag inte ihåg när jag använde senast. (Hade två sänksågar tills jag sålde den där förbannade Festoolen för några år sedan, hade sålt scheppachsågen också vid tillfället men ingen vill ha den.)

Sänksåg med skena är ju ett ypperligt verktyg, men ställtiden är inte värt det.
Om precision krävs så är bordssågen verktyget man ska ha och vill man arbeta effektivt så är det en cirkelsåg som behövs. Jag kan bara komma ihåg ett enda sågsnitt där sänksågen vart överlägsen allt annat och det var när jag trimmade ändarna på 150kgs bordsskivan som jag tillverkade för ett antal år sedan.
 
Cheesen Cheesen skrev:
Har både sänksåg och två cirkelsågar... Sänksågen kommer jag inte ihåg när jag använde senast. (Hade två sänksågar tills jag sålde den där förbannade Festoolen för några år sedan, hade sålt scheppachsågen också vid tillfället men ingen vill ha den.)

Sänksåg med skena är ju ett ypperligt verktyg, men ställtiden är inte värt det.
Om precision krävs så är bordssågen verktyget man ska ha och vill man arbeta effektivt så är det en cirkelsåg som behövs. Jag kan bara komma ihåg ett enda sågsnitt där sänksågen vart överlägsen allt annat och det var när jag trimmade ändarna på 150kgs bordsskivan som jag tillverkade för ett antal år sedan.
Förvarar du sänksågen på ladugårdsloftet och skenorna i källaren?

Jag tycker ställtiden är rätt identisk mellan sänksågen och cirkeln. Ligger ju bredvid varandra:)
 
  • Gilla
Kunnasebilderna
  • Laddar…
T Ejmelie skrev:
Jag har aldrig ägt en cirkelsåg. Sänksåg har jag dock haft i 10 år. Ett grymt verktyg som jag verkligen uppskattar. Även om den inte används jätteofta.

Ni som har cirkelsåg. Upplever ni att ni använder den mycket? Vad brukar ni använda den till?
Har ni både sänksåg och cirkelsåg eller har ni endast valt en av dem?
T Ejmelie skrev:
Jag har aldrig ägt en cirkelsåg. Sänksåg har jag dock haft i 10 år. Ett grymt verktyg som jag verkligen uppskattar. Även om den inte används jätteofta.

Ni som har cirkelsåg. Upplever ni att ni använder den mycket? Vad brukar ni använda den till?
Har ni både sänksåg och cirkelsåg eller har ni endast valt en av dem?
Jag har cirkelsåg och har tänkt köpa en sänksåg med lång styrskena när den här har gjort sitt. Men den fungerar ju än, så med lite trixande med tvingar och nån rak bräda som stylist så blir ju kapningen av skivor minst lika bra som med sänksågen. Men det tar tid. Sämst är ju när sladden fastnat och sågningen påverkas, men det gäller ju båda så en batteridriven vore mumma.
 
T Ejmelie skrev:
Jag har aldrig ägt en cirkelsåg. Sänksåg har jag dock haft i 10 år. Ett grymt verktyg som jag verkligen uppskattar. Även om den inte används jätteofta.

Ni som har cirkelsåg. Upplever ni att ni använder den mycket? Vad brukar ni använda den till?
Har ni både sänksåg och cirkelsåg eller har ni endast valt en av dem?
Sedan jag köpte min första sänksåg för 10 år sedan har jag sedan aldrig hålla i en cirkelsåg!
 
Skulle jag välja mellan en cirkelsåg och en sänksåg så hade jag valt en sänksåg alla dagar i veckan.

Skulle jag välja mellan en sänksåg och en bordssåg så är bordssågen lika självklar vinnare.

kontentan är alltså skippa cirkel och sänk och köp en bordssåg. :)
 
K Krillehus skrev:
Skulle jag välja mellan en cirkelsåg och en sänksåg så hade jag valt en sänksåg alla dagar i veckan.

Skulle jag välja mellan en sänksåg och en bordssåg så är bordssågen lika självklar vinnare.

kontentan är alltså skippa cirkel och sänk och köp en bordssåg. :)
Har det med men rätt bökig att ha med i bilen
 
K Krillehus skrev:
Skulle jag välja mellan en cirkelsåg och en sänksåg så hade jag valt en sänksåg alla dagar i veckan.

Skulle jag välja mellan en sänksåg och en bordssåg så är bordssågen lika självklar vinnare.

kontentan är alltså skippa cirkel och sänk och köp en bordssåg. :)
Beror helt på vad man ska ha den till. Ska du kapa 100 osb skivor som ligger i en bunt är inte bordssågen det bästa. Finns andra jobb när sänksågen är ett måste. Kapade själv några hundra meter stavparkett som var limmad I golvet.

Ska det byggas eller totalrenoveras hus är sänksågen en given vinnare i mina ögon. Påtår du på i snickeriet är läget ett annat
 
  • Gilla
richardtenggren och 1 till
  • Laddar…
Hade inte Festools Batteridrivna HKC med fastsittande 420-skena varit dyr som kokain hade den varit i min varukorg för längesen. Detta trots att jag har såväl sänksåg som bordsåg.
 
T Ejmelie skrev:
Jag har aldrig ägt en cirkelsåg. Sänksåg har jag dock haft i 10 år. Ett grymt verktyg som jag verkligen uppskattar. Även om den inte används jätteofta.

Ni som har cirkelsåg. Upplever ni att ni använder den mycket? Vad brukar ni använda den till?
Har ni både sänksåg och cirkelsåg eller har ni endast valt en av dem?
Jag skulle bygga bastu och investerade i en cirkelsåg. Jag fattade aldrig hur jag skulle använda den och dessutom monterade jag sågklingan fel så vid första försöket slog klingan i en bottenskruv och axeln blev sned. Efter det tog jag fram fogsvansen och det har gått hur bra som helst.
 
Cirkelsåg, Tigersåg, Sticksåg och Kapsåg, har avvecklat den stationära "byggsågen". Är glad amatör så jag har alla mina verktyg från Ryobis 18v One+ system. Tycker det fungerar bra med en "supercharger" och en bunt med batterier.

Har haft en rapplig billig universal sänkskena, slänge skräpet.. Men jag skulle gärna ha en "riktig" sänksåg, nu blir det att jag kämmer fast mitt långa vattenpass och sågar med cirkelsågen jämte den. Funkar tillräckligt bra för mig.
 
  • Gilla
Agra
  • Laddar…
Mats-S
Bara som en påminnelse om att det finns handverktyg som kan göra jobbet enkelt och snabbt ;)

En vass professionell fogsvans ersätter maskinsågarna bra många ggr, förut satt att man har kunskapen att såga rakt med den. Är det bara något enstaka stycke som ska sågas, då tar jag fogsvansen och fixar det 10gg snabbare än att strula med en maskinsåg. Dessutom är jag flerhänt, så jag står alltid rätt, bara att byta hand :cool:

Renoverade precis idag min gamla Elu cirkelsåg, värd att hålla liv i. En smidigare men samtidigt urstark cirkelsåg är svår att hitta. Ny trissa dessutom, så nu attans ska det sågas ala cirkelsåg :rofl:
 
  • Gilla
Huzzbutt och 1 till
  • Laddar…
T Ejmelie skrev:
Jag har aldrig ägt en cirkelsåg. Sänksåg har jag dock haft i 10 år. Ett grymt verktyg som jag verkligen uppskattar. Även om den inte används jätteofta.

Ni som har cirkelsåg. Upplever ni att ni använder den mycket? Vad brukar ni använda den till?
Har ni både sänksåg och cirkelsåg eller har ni endast valt en av dem?
Hej
Jag lade in en beskrivning vad jag gjorde med min cirkelsåg här
https://www.byggahus.se/forum/threads/ekonomitips-istaellet-foer-gerkap.412549/#post-4162469
Mvh
Fredrik
 
  • Gilla
Tovin
  • Laddar…
Jag använder fogsvans, kap- och gersåg, sänksåg och sticksåg. Gångerna jag saknar cirkelsåg är när jag ska klyva brädor. Då har jag använt sänksågen men det är lite bökigt om det är en smal bräda. Kapa ändar på brädor eller reglar tycker jag också att cirkelsågen är smidigare på. Men då är mitt alternativ att ta kapsågen om det är många snitt som ska göras. Är det enstaka snitt så är en hederlig fogsvans av bra kvalitet överlägsen enligt mig.
 
Mats-S Mats-S skrev:
Bara som en påminnelse om att det finns handverktyg som kan göra jobbet enkelt och snabbt ;)

En vass professionell fogsvans ersätter maskinsågarna bra många ggr, förut satt att man har kunskapen att såga rakt med den. Är det bara något enstaka stycke som ska sågas, då tar jag fogsvansen och fixar det 10gg snabbare än att strula med en maskinsåg. Dessutom är jag flerhänt, så jag står alltid rätt, bara att byta hand :cool:

Renoverade precis idag min gamla Elu cirkelsåg, värd att hålla liv i. En smidigare men samtidigt urstark cirkelsåg är svår att hitta. Ny trissa dessutom, så nu attans ska det sågas ala cirkelsåg :rofl:
Vilka professionella fogsvansar använder du för att få samma resultat som med sänksåg? :thinking::D
 
  • Gilla
CNystrom
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Vilka professionella fogsvansar använder du för att få samma resultat som med sänksåg? :thinking::D
Fila och skränk en gammal kvalitetsfogsvans ordentligt så ser du att man gör mycket med den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.