Hej,

Vi ska bygga ett uterum. Hur har ni gjort med kontrollplanen. Kan företaget som utför arbetet bistå med en besiktningsman eller måste man ha en oberoende. Eller hur funkar det?

Tacksam för alla svar då jag inte gjort detta förut.

Hälsningar Johan
 
S
"Det är byggherren som är ansvarig för att det finns en kontrollplan för bygg- eller rivningsåtgärden. Kontrollplanen ska tas fram av byggherren med stöd av dennas organisation, vilket inkluderar entreprenörer, projektörer och övriga konsulter med biträde av kontrollansvarig." - Boverket
 
  • Gilla
Johan Nilson
  • Laddar…
J Johan Nilson skrev:
Hej,

Vi ska bygga ett uterum. Hur har ni gjort med kontrollplanen. Kan företaget som utför arbetet bistå med en besiktningsman eller måste man ha en oberoende. Eller hur funkar det?

Tacksam för alla svar då jag inte gjort detta förut.

Hälsningar Johan
Göteborgs stad har en bra sammanställning om kontrollplaner. Gissar att ditt uterum hamnar under "enkla projekt". Utgå ifrån mallen de har och ta med de rader som verkar relevant för ditt projekt, du kan även kolla med din kommun vad de vill ha med. Sätt dig själv som byggherre och "BH" som kontrollant.
https://goteborg.se/wps/portal/star...-och-besked/kontrollansvarig-och-kontrollplan
 
J Johan Nilson skrev:
Hej,

Vi ska bygga ett uterum. Hur har ni gjort med kontrollplanen. Kan företaget som utför arbetet bistå med en besiktningsman eller måste man ha en oberoende. Eller hur funkar det?

Tacksam för alla svar då jag inte gjort detta förut.

Hälsningar Johan
J Johan Nilson skrev:
Hej,

Vi ska bygga ett uterum. Hur har ni gjort med kontrollplanen. Kan företaget som utför arbetet bistå med en besiktningsman eller måste man ha en oberoende. Eller hur funkar det?

Tacksam för alla svar då jag inte gjort detta förut.

Hälsningar Johan
Hej,
Det är upp till din kommun att bestämma om uppbyggnad av uterummet kräver en certifierad kontrollansvarig. Denne upprättar sedan ett förslag till kontrollplan.
Alt brukar kommunen ha en standard kontrollplan som byggherren använder sig utav för vanligt förekommande och mindre byggnationer.
Börja med ett samtal till din kommun. Meddelar de att ni behöver en cert KA kan jag hjälpa er.

Allt gott
 
  • Gilla
Johan Nilson
  • Laddar…
Hej,

Tack för ditt svar! Jag har kollat upp om jag behöver en certifierad person och det behöver jag inte för detta. Men tack för erbjudandet.

Hälsningar Johan
 
D Dublin skrev:
Göteborgs stad har en bra sammanställning om kontrollplaner. Gissar att ditt uterum hamnar under "enkla projekt". Utgå ifrån mallen de har och ta med de rader som verkar relevant för ditt projekt, du kan även kolla med din kommun vad de vill ha med. Sätt dig själv som byggherre och "BH" som kontrollant.
[länk]
D Dublin skrev:
Göteborgs stad har en bra sammanställning om kontrollplaner. Gissar att ditt uterum hamnar under "enkla projekt". Utgå ifrån mallen de har och ta med de rader som verkar relevant för ditt projekt, du kan även kolla med din kommun vad de vill ha med. Sätt dig själv som byggherre och "BH" som kontrollant.
[länk]
D Dublin skrev:
Göteborgs stad har en bra sammanställning om kontrollplaner. Gissar att ditt uterum hamnar under "enkla projekt". Utgå ifrån mallen de har och ta med de rader som verkar relevant för ditt projekt, du kan även kolla med din kommun vad de vill ha med. Sätt dig själv som byggherre och "BH" som kontrollant.
[länk]
Tack för hjälpen med kontrollplanen
 
S scorp1on skrev:
"Det är byggherren som är ansvarig för att det finns en kontrollplan för bygg- eller rivningsåtgärden. Kontrollplanen ska tas fram av byggherren med stöd av dennas organisation, vilket inkluderar entreprenörer, projektörer och övriga konsulter med biträde av kontrollansvarig." - Boverket
Tack för hjälpen för informationen. Det underlättade
Hälsningar Johan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.