Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hur stor del tror du privatkunder egentligen står för av detta då? Hur många procent, eller promille av landets totala årsförbrukning rör sig upp och ner års för år? Min gissning är att de bananer som tex delvis snålar och drar ner temp på vintern är försumbar och kommer inte synas speciellt mycket i den statistiken.
Vad jag tror är irrelevant. Det handlar mer om ideologi än om fakta. Vi bör ändra allmänhetens uppfattning så att dessa förstår att det är de oplanerbara förbrukarna och inte de oplanerbara producenterna som är problemet och orsaken till den senaste tidens svängningar på elbörsen.
 
V vik_tor skrev:
Vad jag tror är irrelevant. Det handlar mer om ideologi än om fakta. Vi bör ändra allmänhetens uppfattning så att dessa förstår att det är de oplanerbara förbrukarna och inte de oplanerbara producenterna som är problemet och orsaken till den senaste tidens svängningar på elbörsen.
Fakta/källa på det? Du är nog ute på hal is nu tyvärr…
 
  • Gilla
mnils och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Fakta/källa på det? Du är nog ute på hal is nu tyvärr…
En referens till det jag sagt kommer finnas tillgängligt från MPs högkvarter om sisådär 3 år när elnätet brakat samman och man behöver någon att skylla på. Vilket kommer vara att det är konsumenternas fel.
 
  • Haha
  • Gilla
mnils och 4 till
  • Laddar…
V vik_tor skrev:
En referens till det jag sagt kommer finnas tillgängligt från MPs högkvarter om sisådär 3 år när elnätet brakat samman och man behöver någon att skylla på. Vilket kommer vara att det är konsumenternas fel.
Jag vill ha det du röker!
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
mnils och 2 till
  • Laddar…
Var det någon av de som hade rörligt som gnällde när priser var negativt i oktober? Eller hela förra året var det var rekordlåga elpriser? Alla som hade bundit då betalade ju överpris..
 
  • Gilla
Guzzi
  • Laddar…
C cbrolin skrev:
Det är inte genomsnittet som blir priset utan den dyrast producerade elen.
[QUOTE="cbrolin, post: 4586558, member:
Priset på producerad el har inte direkt med försäljningspriset att göra. Flera år kring 2015 var elpriset så lågt att många producenter gick med underskott. Oljeeldad el i Sverige kom pga priset var högt, inte tvärtom.
 
D David Dubow skrev:
Var det någon av de som hade rörligt som gnällde när priser var negativt i oktober? Eller hela förra året var det var rekordlåga elpriser? Alla som hade bundit då betalade ju överpris..
Dom som hade rörligt skulle sparat pengarna dom "tjänade" då gentemot vad elen kostade för fasta avtal.
Då hade inte Nov/Dec kostnader varit så förfärliga
 
C cbrolin skrev:
Det är droppen som får bägaren att rinna över. Bra vinterpriser sammanfaller med kärnkraftsproduktion ja. Trodde du argumenterade för det motsatta.
Den berömda droppen har jag bara läst om här, inga marknadsrapporter nämner nåt sånt öht så du får gärna verifiera. Kvantifiera utebliven kärnkraft denna vinter jmf förra då blir det ingen stor skillnad. Varför är det då svårt att ta till dig den fakta marknadsexperter presenterar, IE höga gaspriser och lite nederbörd. terminerna visar på nästan normala priser igen nästa vinter vilket rimmar dåligt med din teori.
 
Fick min för december nu, 5500 kr. Kommer inte kunna betala, så det får gå till fogden.
Jag prioriterade en tand och mediciner, så har inte haft någon buffert nu.
 
Z Zodde skrev:
[QUOTE="cbrolin, post: 4586558, member:
Priset på producerad el har inte direkt med försäljningspriset att göra. Flera år kring 2015 var elpriset så lågt att många producenter gick med underskott. Oljeeldad el i Sverige kom pga priset var högt, inte tvärtom.
Oljeeldad el har funnits länge. Men den är inte bra för klimatet och används bara när andra produktionsslag inte räcker till.
 
R
K Nils Andersson1 skrev:
Fick min för december nu, 5500 kr. Kommer inte kunna betala, så det får gå till fogden.
Jag prioriterade en tand och mediciner, så har inte haft någon buffert nu.
Borde väl vara bättre att kontakta din elleverantör och lägga upp någon slags avbetalning?

Och hur krasst det än kan låta så kanske du ska fundera på din situation. Det låter inte som om du har råd att bo i hus om du verkligen inte kan skaka fram drygt femtusen kronor för att undvika en betalningsanmärkning.
 
C cbrolin skrev:
Oljeeldad el har funnits länge. Men den är inte bra för klimatet och används bara när andra produktionsslag inte räcker till.
Pratar om 2021. Karlshamn kördes för det var lönsamt. INTE för att uppfylla åtagandena gentemot staten
 
Z Zodde skrev:
Den berömda droppen har jag bara läst om här, inga marknadsrapporter nämner nåt sånt öht så du får gärna verifiera. Kvantifiera utebliven kärnkraft denna vinter jmf förra då blir det ingen stor skillnad. Varför är det då svårt att ta till dig den fakta marknadsexperter presenterar, IE höga gaspriser och lite nederbörd. terminerna visar på nästan normala priser igen nästa vinter vilket rimmar dåligt med din teori.
Det är som att leka "hela havet stormar". Är det 19 personer och 20 stolar så är det lungt, men tar man bort 10% av stolarna blir det slagsmål om den sista stolen.
 
Z Zodde skrev:
Pratar om 2021. Karlshamn kördes för det var lönsamt. INTE för att uppfylla åtagandena gentemot staten
Det köper jag inte, det måste vara för att hålla 50hz på stamnätet!
 
R RoAd skrev:
Borde väl vara bättre att kontakta din elleverantör och lägga upp någon slags avbetalning?

Och hur krasst det än kan låta så kanske du ska fundera på din situation. Det låter inte som om du har råd att bo i hus om du verkligen inte kan skaka fram drygt femtusen kronor för att undvika en betalningsanmärkning.
Ännu bättre vore om man fick sälja sin vindandelar som man har i samma elbolag. För farsan köpte för 70 000 men nu nyligen har styrelsen beslutat att frysa allt sådant som återköp. Och jag har "billig" el på 50 öre upp till 600 kwh men resten ska de ha dyra pengar för. Frågan är om jag kan bo billigare? Jag har inte mycket pengar men grejor, så jag får väl börja sälja inredningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.