Jag har ett FTX-system som iofs verkar fungerar men jag vet inte hur bra. Kan man själv göra mätningar och eventuellt justera vid behov eller måste man anlita någon för att det ska bli bra? Jag funderar på om det skulle kunna gå att använda t.ex. följande instrument ELFA - Elektronikdistributör i norra Europa eller ELFA - Elektronikdistributör i norra Europa för detta? Hur går man tillväga när man mäter och injusterar en ventilationsanläggning i en villa? Vilka värden ska man ha i tilluft, utsug, vad ska man tänka på, hur är proceduren, osv? Jag är först och främst ute efter att ta reda på om min anläggning är helt åt h-e felinställd genom att göra några enklare mätningar själv innan man eventuellt tillkallar expertis ifall nått är fel. Kan man sen slippa expertisen och göra inställningarna själv vore det ju ännu bättre för då sparar man snabbt in kostnaden för instrumentet.
 
När de justerade vår FTX i en lägenhet vi bodde i så användes en sådan där "trattliknande" mätgrej som sattes över luftdonen och mot taket och mätte luftflödet.

Det borde gå att hyra någonstans?

Minns inte vilka värden vi har i huset men om jag kommer ihåg så kan jag kolla när jag kommer hem, men jag tror att det var 10liter/sekund i varje don, men 15 i badrummet.
 
Om du vill kolla om den är helt fel skulle jag göra några enkla test:

1: Kolla att huset är tätt. FTX bygger på att all luftförflyttning sker i ventilationssystemet. Kolla alltså att alla dörrar och fönster har lister som tätar, kolla att inga fasad- eller fönsterventiler är öppna. Man ska egentligen inte vädra ett hus med FTX, det ska heller inte behövas. I alla fall ska inte fönstren stå öppna länge.

2: Kolla att det blåser i alla don. Tilluft kan man känna draget med handen. Frånluft kan man kolla med att hålla ett a4-papper mot ventilen. Sitter den kvar har du i alla fall ett någorlunda sug.

3: Har du undertryck eller övertryck? Kolla genom att öppna dörren eller ett fönster lite grann och känn om det drar. Ett FTX-system i ett modernt hus ska inte ha någon tryckskillnad mot uteluften. I ett äldre hus vill man ha ett lätt undertryck.

4: Kolla badrummet. Luktar det illa? Försvinner imman på spegeln långsamt efter en dusch?


Om huset inte klarar av ovanstående, testa att rengöra eller byta filtren i aggregatet. Hjälper inte det skulle jag nog lägga de 1400 kronorna som instrumentet kostar på att ta in en ventfirma som kan kolla och åtgärda problemet.
 
Låter som ett vettigt startförsök, ska prova. Nu har dock min nyfikenhet vaknar så det skulle fortfarande vara intressant att veta hur en finjustering görs av proffsen.
 
Luftflöde kan mätas på lite olika sätt ... lite förenklat
* Hastighet i kanal, och med arean på kanalen får man fram flödet.
* Mättratt i någon form, som sätts över donet och mäter flödet direkt.
* Tryckfallsmätning över don, och flödet får man då från ett diagaram (tillhörande donet).

I en villa användes normalt mättratt på alla don, eventuellt tar man och kontrollera genom att mäta "totalflödet" på något lämpligt ställe.

Det är mätningen, sedan kommer man in på justering av luftflöde som görs i första hand genom att ändra hastighet på fläktarna och därefter stryper man luftflödet på donen.

Hur man exakt gör beror på vilken mätare man har, typ av aggregat och vilka don som sitter.

Skall väll även sägas att det borde finnas en ritning på huset med inskrivet vilka luftflöde man projekterat med, och kanske även inställningar på don/spjäll.
 
brabyggare skrev:
Låter som ett vettigt startförsök, ska prova. Nu har dock min nyfikenhet vaknar så det skulle fortfarande vara intressant att veta hur en finjustering görs av proffsen.
Det finns massor med mätmetoder, men inga som funkar jättebra utan särskild utrustning.

Den tidigare nämnda "tratten" funkar bäst på frånluftsdon. På tilluftsdon mäter man oftast tryckdifferans och kollar i diagram.

Flödet på tilluftsdonen kan du mäta ungefärligt genom att montera en stor plastsäck på en ram, rulla ihop den så att du får ut så mycket luft som möjligt, sen trycker du upp ramen tätt mot taket och kollar hur lång tid det tar att fylla säcken. Jätteexakt blir det ju inte.

Lättaste "hempulsmätningen" är nog om man kan få tag på ett prandtlrör (under förutsättning att kanalerna är åtkomliga), men det kräver lite teorikunskaper.

Elfagrejorna du hänvisade till kan du nog glömma.
 
Låter som att risken för felmätningar är stor med hemsnickrade lösningar och därmed kanske jag bara fördärvar ett fungerande system snarare än att förbättrar det om jag skulle ge mig på det. Men jag ska testa Karl_Malmqvist light-variant. Tack för svaren.
 
En tumregelnär det gäller dimensionering av vent är 0,7l/s/m2 och person.WC 10l/s WC/bad 15l/s om det finns öppningsbart fönster kan det räcka med 10l/s.
Gällande luftflödesmätning kan jag rekomendera ett varmtrådsinstrument sk megafon.
Detär dock oftast olika stosar beroende på om du ska om du ska mäta till eller frånluft.
Lycka till!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.