L Leifur skrev:
Det är fullt möjligt att priserna faller tillbaka till "normalen" (jag antar du menar låga priser) nästa vinter, men
"prisjucket", som du skriver, kom när effekterna av avsaknad kärnkraft, höga gaspriser, lite vind och kyla sammanföll och det lär dom göra flera gånger, t.ex. när vi får nästa vargavinter, eller när det helt enkelt inte blåser nästa gång det är kallt.
Risken är stor det blir samma om inte värre nästa vinter. Om det blir kallt och dåligt med blåst och Putin som drar åt kranarna. Fast ännu värre för ännu mera kapacitet från kontinenten är borttagen då.
 
A
DennisCA DennisCA skrev:
Risken är stor det blir samma om inte värre nästa vinter. Om det blir kallt och dåligt med blåst och Putin som drar åt kranarna. Fast ännu värre för ännu mera kapacitet från kontinenten är borttagen då.
glöm Putin och gasen det är propaganda..
Det är Asien du skall skälla på som köper all gas de kan hitta.. till vilket pris som helst..

Det blir dessutom bättre med gas när inte makten i Ukraina ser till att Putin blir förbannad..
med ny ledning till Europa minskar behovet om att stävja Ukraina...
 
Det må så vara att det är den största faktorn, men jag ser inte att Putin inte skulle använda alla medel han kan oavsett hur många ledningar som byggs. Jag tror detta blir ett återkommande fenomen oavsett vad putin gör dock.
 
  • Gilla
16386
  • Laddar…
A
DennisCA DennisCA skrev:
Det må så vara att det är den största faktorn, men jag ser inte att Putin inte skulle använda alla medel han kan oavsett hur många ledningar som byggs. Jag tror detta blir ett återkommande fenomen oavsett vad putin gör dock.
naturligtvis, då det är en marknad..
Men att aktivt och enbart skylla på Putin..
ju fler som pillar på ledningen fram till Europa ju fler såna här händelser kommer ske..

Men det kommer bli billigare energi framöver när Frankrike har fler kärnkraftverk och Tyskland har vindkraftverk..
Och gas...
 
1 1000konst skrev:
Redan 2016 kunde man se vad som skulle hända med en ansvarslös energipolitik:

[länk]
Men artikeln har ju fel. Elpriserna har inte skjutit i höjden pga nedstängning av svenska kärnkraftverk. Effektskatten är även borta sedan länge.

Överlag så är jag för att utveckla den svenska kärnkraften. Vi är ju en och samma planet som behöver hjälpas åt för att klara klimatkrisen, och trots att vi i Sverige har en nettoexport av el så skulle vi med vårt glesbebyggda land kunna hjälpa till ännu mer med att försörja Europa. Med fortsatt forskning kanske vi till och med kan använda avfallet som bränsle så småningom.

Men rätt ska va rätt, och det är dags att lägga ner den infantila pajkastningspolitiken där "allt är januaripartiernas fel"

Edit: Om du inte syftade på svensk energipolitik den senaste perioden, utan på större politiska rörelser inklusive EU och både sidor av den svenska blockgränsen, så ber jag om ursäkt :)
 
  • Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
Överlag så är jag för att utveckla den svenska kärnkraften. Vi är ju en och samma planet som behöver hjälpas åt för att klara klimatkrisen, och trots att vi i Sverige har en nettoexport av el så skulle vi med vårt glesbebyggda land kunna hjälpa till ännu mer med att försörja Europa. Med fortsatt forskning kanske vi till och med kan använda avfallet som bränsle så småningom.
Jag trodde att man med senaste generationens kärnkraft kunde använda vårt gamla uttjänta kärnbränsle (avfallet) som bränsle. Att vi nettoexporterar betyder ju inte att vi har kapacitet att klara av vårt eget behov av toppeffekt.

S Staffan-N skrev:
Men rätt ska va rätt, och det är dags att lägga ner den infantila pajkastningspolitiken där "allt är januaripartiernas fel"
Helt klart är att den Svenska energipolitiken under lång tid, under många regeringar och många val, lämnat en del övrigt att önska. Jag kan inte minnas något parti som i valtider stått på barrikaden och propagerat för kärnkraft. Dock ser jag det som att MP varit mest pådrivande för att avveckla kärnkraften. Ock helt klart påverkas vi av utvecklingen inom EU.
 
Jag förstår inte er som klagar. Man får det man sår, det gäller med allt i livet. Men det verkar som om många bara sitter passiva och ändå förväntar sig mirakel.
Vi investerade i solceller, bergvärme och vattenelement i vårt hus från 50-talet. 125 kvm. Vi kör temperatur 19-20 grader, eldar lite i kaminen och fick en räkning på 2200 kronor i december.
Så agera och ta kontroll över din elförbrukning!
 
R
K Kekistan skrev:
Det här måste ha varit en av de dummaste kommentarerna på länge. Tänk till lite, tack.
Förklara göra hur du tänker då istället. Hur hårt drabbad den gruppen är.
 
Maskintok skrev:
Blir inte det 2 biljoner? :thinking:
En Biljon är en miljon miljarder...
 
A
Hans Alenius Hans Alenius skrev:
En Biljon är en miljon miljarder...
"2200 000 000 000. "
visa mig vart jag skrev fel?

En biljon, är talet 1 000 000 000 000.
Så 2.2 biljoner... Vilket jag avsåg hade varit lättare att skriva..
 
Redigerat:
Hans Alenius Hans Alenius skrev:
En Biljon är en miljon miljarder...
Tusen miljarder är det (eller en miljon miljoner)... get your facts right ;);)
 
  • Gilla
cbrolin
  • Laddar…
orustinnan orustinnan skrev:
Jag förstår inte er som klagar. Man får det man sår, det gäller med allt i livet. Men det verkar som om många bara sitter passiva och ändå förväntar sig mirakel.
Vi investerade i solceller, bergvärme och vattenelement i vårt hus från 50-talet. 125 kvm. Vi kör temperatur 19-20 grader, eldar lite i kaminen och fick en räkning på 2200 kronor i december.
Så agera och ta kontroll över din elförbrukning!
Det bästa är nog ändå att klaga + ta kontroll över situationen. Då hjälper man inte bara sig själv utan även alla som ej har ekonomisk eller av andra skäl svåra möjligheter att göra de åtgärder som du har gjort.

För övrigt förstår jag inte folk som har ett behov av att klaga på folk som klagar och vill ändra på energipolitiken.
 
  • Gilla
gone_fishing och 4 till
  • Laddar…
orustinnan orustinnan skrev:
Jag förstår inte er som klagar. Man får det man sår, det gäller med allt i livet. Men det verkar som om många bara sitter passiva och ändå förväntar sig mirakel.
Vi investerade i solceller, bergvärme och vattenelement i vårt hus från 50-talet. 125 kvm. Vi kör temperatur 19-20 grader, eldar lite i kaminen och fick en räkning på 2200 kronor i december.
Så agera och ta kontroll över din elförbrukning!
Du kanske ska ta och fundera på om alla har samma förutsättningar som ni har innan du dömer dom. Alla kanske inte har förutsättningarna för bergvärme eller jordvärme och alla kanske inte har möjlighet att finansiera stora ombyggnader.
 
  • Gilla
gone_fishing och 2 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Tusen miljarder är det (eller en miljon miljoner)... get your facts right ;);)
Var lite snabb där. Biljard = 1 milj miljarder…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.