Fritidshusbygge Orsa, Dalarna. Behöver ett "dass" och skulle vilja slippa den "hög" eller oljefat med sk*t som många gamla dass har där. Lär finnas kompostdass. Kostnad? För och nackdelar?

Göran
 
Jag har kompisar som har separett, som är väldigt nöjda med den. Det blir ju visserligen en hög som du ser när du tömmer, men lukten blir nog inte så farlig i och med att allt är separerat...
Jag har själv köpt en Pacto, och då kanske främst för att vi inte har el i vår stuga. Där förpackas allt i påsar som svetsas ihop. Man ser inget speciellt när man tömmer, och det finns antingen komposterbara påsar eller plast. De senare får man ju köra till sopstationen.
Vi har även en enkel kemtoa som natt-toa och reserv. Grabbarna kan gå till skogsgläntan på dagarna... Vi vill inte riskera att det blir för blött i Pacton...
Priset på Pacton kan nog ligga på mellan 5000-6000 kr, men jag hittade min oanvända på blocket för 1500 med frakt... Ett kap!

Lycka till!
 
Tackar, ska kolla dom du nämner!
 
Hej!

Vi har haft en separett under ett antal år. Det har väl funkat hyfsat bra. Det beror ju väldigt mycket på kraven. Om alternativet är ett oljefat så förordar jag en separett. Det är ju mera toa liksom. Ett par saker att ta hänsyn till dock:
Den låter en del. Ska den stå monterad mot en vägg som vetter mot ett sovrum får man se till att ha en hög skotsten med bra självdrag så att man kan stänga av fläkten nattetid.
Det är lätt hänt att flugor lägger ägg i toan, vilket innebär lots and lots av flugor i rummet där toa står.
Det blir efter ett antal år lätt stopp i slangen om man inte kan rensa den. Salter i urinen bygger på så att det stoppar upp. Därför kan det vara bra att ha en tank som man tömmer. På så sätt har man koll över slangsituationen, lite äckligt dock att springa runt med en "pinktank". Om man inte vill gödsla med urinen, huuuu!
Vi hade vår slang nedgrävd i en grusbädd vilket funkade bra i kanske 7 år. Sedan tvärstopp med fatalt resulat. Urinen rann ut på golvet i toarummet, huuuu igen!
Nu har vi slängt ut hela separetten och installerat WC men 3-kammarbrunn och infiltrationsbädd.

Mvh/
Svenstorp
 
Kolla även driftkostnaden!
Separett rekommenderas av mig!
Vi hade en mulltoa komfort XL, rekommenderas ej till fler än 2 personer och helgbruk.
Om man slår lite vatten i separettens urinslang efter varje gång, så slår det inte igen, och dessutom kan man ju byta slangen varje år, innan det blir stopp.
Undvik även sluten tank
mvh
Greenbay
 
Vi har frystoa fungerar alldeles utmärkt, lätt att sköta.

/Micke
 
asladd skrev:
Är det någon som har erfarenhet av eller åsikter om förbränningstoaletter? Se Toalett eller Fritidstoa Miljövänlig Luktfri Utomhus Toalett - Cinderella Förbränningstoalett
Kostar över 20 000:- men de verkar ju vara bra enl. reklamen.
Sievert har jag kikat på och jämfört med andra modeller, denna är den som verkar vara bäst, drar minst el, lättast att installera och sköta.
Har frystoalett idag men ska helt klart byta till en Sievert så fort badrummet
är ombyggt!
 
swecul skrev:
Sievert har jag kikat på och jämfört med andra modeller, denna är den som verkar vara bäst, drar minst el, lättast att installera och sköta.
Har frystoalett idag men ska helt klart byta till en Sievert så fort badrummet
är ombyggt!
Problemet är ju att Sievert har problem med tekniken och inte får toaletten godkänd. De skulle ha börjar leverera för länge sedan men toaletten finns fortfarande inte på marknaden. Leveransdatum har skjutits upp och skjutits upp flera gånger.
 
Vi har precis köpt en toalettlösning från Mullis med urinseparering och separat tank för fekalier och papper under huset. Svärföräldrarna har haft motsvarande lösning i 20 år och det har fungerat perfekt.

Det luktar inget, inga problem med flugor i badrum e.d. och det enda man behöver göra är att tömma tanken 1 gång per år (dunken för urinen ett par gånger per år). Det som kommer ut är i stort sett färdig jord som efter ytterligare ett års kopostering kan användas i rabatter o.d.
 
hmm...har för mig att jag såg sievert på k-rauta i Arninge för några månader sedan... undrar om den finns kvar där...:/
 
frebe893 skrev:
Vi har precis köpt en toalettlösning från Mullis med urinseparering och separat tank för fekalier och papper under huset. Svärföräldrarna har haft motsvarande lösning i 20 år och det har fungerat perfekt.

Det luktar inget, inga problem med flugor i badrum e.d. och det enda man behöver göra är att tömma tanken 1 gång per år (dunken för urinen ett par gånger per år). Det som kommer ut är i stort sett färdig jord som efter ytterligare ett års kopostering kan användas i rabatter o.d.
Jag håller med om att Mullis är en riktigt bra lösning. Har använt två olika installationer i tio års tid och det har fungerat riktigt bra. Titta närmare på mullis.nu

Det går också att beställa i andra mått om ingen standardmodell skulle passa hos dig.
 
Mina föräldrar har ett sommarboende där de har både ett klassiskt utedass fast med urinseparering och en mulltoa med nån förtorkningsprocess. Vad jag kan säga är att jag går själv uteslutande på utedasset. Mycket trevligare tycker jag. Mulltoan är en stor plastmojäng som rör och knakar på sig när man sitter där och är inte vidare bekväm heller i längden (är en långsittare ;)).

I övrigt så är mulltoan mycket känslig för överanvändning, på ett par stora fester genom åren så har de kollapsat helt och man har fått ett grisjobb med att tömma och få igång igen. Utedasset kan ju också bli fullt men då byter vi bara tunna och låter den andra stå till nästa säsong då den töms på den finaste mull :)

Sist men inte minst så är det väldigt mysigt att gå på ett riktigt skithus som ligger för sig själv där man i lugn och ro kan filosofera livets skitsaker :)

/Kalle
 
Fins just nu en reportage kring detta i Allt om Fritidshus.

"Toalett pa landet - en sann hjärtefraga"

Kanske idee att kila iväg och införskaffa en ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.