BTW är vår budget 3 men vi behöver 4, så där är ett hinder vi behöver hitta en väg runt också :rofl:
 
S Starling skrev:
Vi förlorade tomten till annan köpare och letar ny nu... det är inte lätt.
tråkigt.. jag är sugen på nått i fjällen, nära till längdåkning och bra utförsåkning/mtb. Men det är en galen huggsexa om tomter och hus. Efter att rekat lite så tror jag ändå att man kan tjäna på att köpa tomt och bygga jämfört med att köpa nått färdigt. Hoppas ni hittar nått!
 
G Gabbe1 skrev:
Jag och sambon köpte en tomt i Vilhelminafjällen i dec förra året och idag fick vi ok på bygglovet. Planen är att bygga en "klassisk" stuga med 80m2 invändigt, storstuga öppen till nock och 20m2 extra boyta på ett sovloft. Huset byggs i egen regi som fritidshus men kommer i det mesta få standard som ett bostadshus.

Budgeten ligger på 800k + tomt.
Intressant. Jag bygger ett fritidshus i närheten av Mora, 80 m2 byggnadsarea, Betongplatta på mark. Storstuga med öppet upp till nock 5,5 m samt sovloft. 25 m2. På bottenplan ett storrt och två små sovrum samt duschrum. Jag har kommit så långt att stommen är uppe med färdigt tak och panel på utsidan.

Från början hade vi en budget på 1,5 milj inkl allt, men jag tror nog att den snarare blir 2 milj. Jag har byggt stommen av lösvirke, skruvat timmerpanelen och monterat fönster. Jag gör så mycket som möjligt själv, men har lejt bort markjobb och betongplatta, samt tagit hjälp med råspont, papp och takpannor.
 
  • Gilla
Gabbe1
  • Laddar…
B BJohan skrev:
Intressant. Jag bygger ett fritidshus i närheten av Mora, 80 m2 byggnadsarea, Betongplatta på mark. Storstuga med öppet upp till nock 5,5 m samt sovloft. 25 m2. På bottenplan ett storrt och två små sovrum samt duschrum. Jag har kommit så långt att stommen är uppe med färdigt tak och panel på utsidan.

Från början hade vi en budget på 1,5 milj inkl allt, men jag tror nog att den snarare blir 2 milj. Jag har byggt stommen av lösvirke, skruvat timmerpanelen och monterat fönster. Jag gör så mycket som möjligt själv, men har lejt bort markjobb och betongplatta, samt tagit hjälp med råspont, papp och takpannor.
Vet du vad grunden kostade?
 
S surfarn skrev:
Vet du vad grunden kostade?
Vi betalade 248 000 kr för färdig grund inkl golvvärmeslingor, golvvärmefördelarskåp, vattenfördelarskåp, vattenledningar golvbrunnar. Radonslang, Randisolering. 300 mm cellplast och 100 mm betongplatta. Säkert inte särskilt billigt men i somras var jag glad att ha hantverkare som också gjorde ett riktigt bra jobb.
 
B BJohan skrev:
Vi betalade 248 000 kr för färdig grund inkl golvvärmeslingor, golvvärmefördelarskåp, vattenfördelarskåp, vattenledningar golvbrunnar. Radonslang, Randisolering. 300 mm cellplast och 100 mm betongplatta. Säkert inte särskilt billigt men i somras var jag glad att ha hantverkare som också gjorde ett riktigt bra jobb.
Var det inklusive markarbeten, grus, dränering mm?
 
S surfarn skrev:
Var det inklusive markarbeten, grus, dränering mm?
Nix, det låg i markentreprenaden.
 
B BJohan skrev:
Nix, det låg i markentreprenaden.
Vad kostade den? Jag är nyfiken för jag tänker mig att plintgrund borde kunna vara attraktivt för inte så stora fritidshus. Tänker att man kan spara en stor slant där.
 
S surfarn skrev:
tråkigt.. jag är sugen på nått i fjällen, nära till längdåkning och bra utförsåkning/mtb. Men det är en galen huggsexa om tomter och hus. Efter att rekat lite så tror jag ändå att man kan tjäna på att köpa tomt och bygga jämfört med att köpa nått färdigt. Hoppas ni hittar nått!
Det är spännande hur pass snabbt det svängde. Vi funderade på stuga i Vemdalsfjällen. 2018 och 2019 fanns massor ute, många låg ute ett tag och det var inte speciellt stor ökning i pris och priset var ganska rimligt från början med en generell nergång. Jag ångrar nu att jag inte lät frun bestämma på ett hus med två lägenheter som för oss låg perfekt med närhet till leder och längdspår. Nu är nästan inget ute och det som varit uppe har en helt annan prisnivå.
 
S surfarn skrev:
Vad kostade den? Jag är nyfiken för jag tänker mig att plintgrund borde kunna vara attraktivt för inte så stora fritidshus. Tänker att man kan spara en stor slant där.
Jag har en sluttningstomt så det blev ganska stora markjobb med terrassering. Samt att ett minireningsverk inkl fosforfilter ingick i markentreprenaden som totalt gick på 200 000 kr.

Om man ska göra plintar enligt boken dvs att gräva ned till frostfritt 2,0 m i Mora och dränera plintgroparna blir det inte så billigt. Dessutom behöver man ett golvbjälklag. För min del föll det på byggnadshöjden max 3,0 m som jag inte klarade med plintar.
 
J JBa skrev:
Det är spännande hur pass snabbt det svängde. Vi funderade på stuga i Vemdalsfjällen. 2018 och 2019 fanns massor ute, många låg ute ett tag och det var inte speciellt stor ökning i pris och priset var ganska rimligt från början med en generell nergång. Jag ångrar nu att jag inte lät frun bestämma på ett hus med två lägenheter som för oss låg perfekt med närhet till leder och längdspår. Nu är nästan inget ute och det som varit uppe har en helt annan prisnivå.
ja jag håller med. Jag har kollat flera år på lägenheter i Duved, det har ofta dykt upp ett par stycken för rimliga pengar men på senare tid har det minskat rejält, och blivit mycket dyrare. Det har väl att göra med corona läget och att folk vill ha hemester. Sen kanske det är lite så att "workacation" har blivit vanligare. Folk som jobbar hemma kan lika gärna göra det från sitt fritidshus. Lägg till sen att man alltid kan finansiera sitt hus i skidorter med uthyrning så kan man förstå att priserna gått upp. Läste i nån tidning om att det ofta är "stockholmspengar" som drar upp priserna i orter som Sälen och Åre. Men även en ort som Järvsö har fått ett uppsving pga dess närhet, ca 4 timmar med bil från Stockholm, samt att de förbättrat skidanläggningen och satsat på cykling
 
Beroende på vart elpriserna tar vägen kan jag tänka mig att det går ner igen om folk känner att det är för dyrt att ha hus som inte används för ofta.
 
T TypRätt skrev:
Beroende på vart elpriserna tar vägen kan jag tänka mig att det går ner igen om folk känner att det är för dyrt att ha hus som inte används för ofta.
Åtminstone denna vinter är uthyrningsmarknaden glödhet. Om man kan få10-15 tkr per vecka i hyra är uppvärmningskostnaden en ganska liten del trots allt. När/om pandemin är över kanske folk åker mer utomlands istället men då har vi miljöaspekten som kanske gör att folk håller sig i sverige ändå. Hemarbete tror jag har kommit för att stanna och då jobbar man gärna från fritidshuset.
 
B BJohan skrev:
Intressant. Jag bygger ett fritidshus i närheten av Mora, 80 m2 byggnadsarea, Betongplatta på mark. Storstuga med öppet upp till nock 5,5 m samt sovloft. 25 m2. På bottenplan ett storrt och två små sovrum samt duschrum. Jag har kommit så långt att stommen är uppe med färdigt tak och panel på utsidan.

Från början hade vi en budget på 1,5 milj inkl allt, men jag tror nog att den snarare blir 2 milj. Jag har byggt stommen av lösvirke, skruvat timmerpanelen och monterat fönster. Jag gör så mycket som möjligt själv, men har lejt bort markjobb och betongplatta, samt tagit hjälp med råspont, papp och takpannor.
Det låter som att våra respektive byggen har flera likheter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.