Vi har tänkt försöka oss på att bygga garaget själva för att tjäna lite pengar när vi bygger nytt. Vi tänkte bygga stommen med 45x95 reglar. Porten vi ska ha är 4000 mm bred och nu undrar vi om man behöver förstärka med något grövre virke runt porten. Garagemåtten är 4500x8400 mm(inv.). Jag har fluktat lite på byggbeskrivningen från Skogsindustrin, tycker den verkar bra, men där har dom en smalare port och jag hittar inga uppgifter om bredare portar.Hoppas någon på detta eminenta forum kan hjälpa oss med detta, vi ska dra igång vilken dag som helst.
 
Bara undrar vad du ska köra in i det garaget med det udda måttet på en port?

..//N
 
är inte valet av reglar i klenaste laget (45x95) jag har 195mm i mitt garage.
 
45 x 95 bygger de allra flesta med idag !

..//N
 
Beror på storleken.

MEn det är rätt vanligt med 45X45 liggande stående 45X95 och sen ev liggande 45X45 igen. Detta för att bryta alla köldbryggor

Edit: rättat morgonens andra felstavning
 
Så inga missförstånd sker, mats_o skrev nog bara fel inte 95x95 utan han menar säkerligen 95x45

..//N
 
45x95 är tillräckligt för betongpannor oxå, då måste man däremot ha
ett stort gradantal på takets lutning kanske oxå geografiskt gynnsamt.

..//N
 
Det behövs ingen ytterligare förstärkning, alltså.Och till ]Dejmon, vi ska bara köra in bilen, fick inte plats med dubbelgarage, då fick det bli en lösning med bredare port.
 
Intressant tråd, jag har en följd fråga,

jag ska bygga likn garage dvs 7x9,6m med en 5m dubbel port, med denna takstol- se bild,

hur gör jag ovan porten? ska jag helst sätta en takstol där (jag har ej beställt nån till "ovan port") eller hur gör jag där, det blir en takskjutport. Bakre gaveln reglar jag upp så där behövs ingen takstol, men hur gör jag som sagt ovan port, bärlina/limträ kanske?  hjälp !
 
  • ts.jpg
Daydreamer, jag har precis byggt ett liknande dubbelgarage (6,2m x 9,2m) med 5m port och hade samma funderingar som du i början. Takskjutporten sitter fast i själva
port-ramen och skenorna hänger sedan i takstolarna längre in, dvs belastningen
blir ej stor ovanför själva porten och någon limträbalk behövs därför ej.

Själva portramen som jag byggde av 45x195 är däremot reglad med cc60 mot hammarbandet. Hammarbandet sitter sedan med vinkeljärn mot "första" takstolen.
Garageportexperten var och kikade på konstruktionen förra veckan och hade inga
synpunkter, idag ska porten beställas.
 
Normalt festes porten på sidene så det er en fordel å ha noe "godt" å skru i. Industriporter med torsjonsfjæder har disse over port ved normal løft (klaring til tak minst 60 cm ) og bak hvis du bare har (minst)2 5cm overhøyde (over port til innertak). Spikret sammen 45*195 (2stk) for å få lang nok over porten til vårt bygge. Se byggebilder i linken nederst.
 
Jag byggde mitt dubbelgarage i 45*95 och det står fortfarande kvar, enligt min mening så använder man bredare (och därav onödigt dyra) regelvirke för att isolera mera än vad du kan göra med 45*95.

Hållfastheten på ett vanligt garage blir oerhört stadigt med 45*95 och tex. liggande 45*45 samt brädfodring på utsidan och tex. gips eller spånskiva på insidan...

Det kan givetvis vara befogat att använda tex. grövre konstruktioner då man har tex. övervåning på ett garage!

 
Jag har 45*95 i mitt Willa Nordic hus med fler enskillda ytor som är större än mitt dubbelgarage på 40 kvadrat. Spontant känns det som en 45*95 vägg är oerhört stark i vertikal led, men det måste finnas tabeller eller beräkningsformler för att hållfasthets beräkna väggar.
/CC
 
Har själv precis byggt klart ett dubbelgarage med byggbeskrivningen från Skogsindustrin som mall och det fungerade kanon. Förstärkningen runt porten, som är 5 meter bred, är bara dubbla reglar och det var inga som helst probem enligt Garageportsexperten.

Visserligen har jag då byggt i 45x120 för att jag ville ha ordentligt med isolering, men den diskussionen blandar jag mig inte i...

http://ahl.infogate.se/garage2005/port.html
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.