Hej.
När jag oljade mitt Kährsgolv (ekparkett) sist så använde jag mig av märket Fax (tidigare har jag använt Kährs egna märke) jag hade även alldeles för mycket olja på det. Det var klibbigt i ett par veckor efter oljningen. Nu två månader efter oljningen är det som att golvet fortfarande drar åt sig skräp så det fastnar, och inte kan dammsugas eller moppas upp.

Till saken hör också att jag även köpte en utspädd olja, som skulle användas vid den vanliga moppningen av golvet. Golvet har efter det blivit väldigt matt och nästan lite ”mjölkigt” på alla ställen förutom där det var som mest klibbigt av oljningen.

problemet är alltså att golvet drar åt sig smuts som sätter sig ordentligt, samt att golvet är har en väldigt ojämn oljning.

Kan man rädda detta på något sätt, olja om det med ett mycket tunnare lager, och se om det löser upp den gamla oljan? Eller använda den utspädda oljan så den mattar till den klibbiga delen, för att sedan olja om det igen?

tacksam för alla tips!
 
Det låter som att överskottet av olja inte polerats bort i tid. Går det inte att polera bort med vit scotchsvamp?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.