Någon som kan rekommendera en elektriker i malmö?
 
om jag har en trepolig automatsäkring blir det väll lång ifrån 100 arbetsmoment.

1. förläng nuvarande spisuttag med 3 meter.

2. sätt dit två nya perilexuttag

3. koppla in häll och ugn


borde väll inte vara så svårt kan man tycka
 
Se det som att i varje uttag så skall du kapa 5 trådar till rätt längd, du skall skala rätt längd, du skall sätta 5 trådar i rätt kopplingspunkter, du skall spänna klämskruvarna lagom mycket, för löst så blir det varmt och börjar brinna, för hårt så klämmer du sönder kardelerna, samma risk, eller så spricker plasten i uttaget. och ytterligare ett gäng moment.

Det kommer att gå fort för en elektrker, men skall du göra det själv och vara absolut säker på att detta är rätt och kommer inte att börja brinna, och ingen kommer att dö nör de tar i ugnen och diskbänken samtidigt, då är det många fler moment att tänka på än vad som har tagits upp här i olika inlägg.

Personligen känner jag mig som en hyffsat kunnig och erfaren hempulare. Men jag är inte säker på att jag skulle kunna göra en sådan fasuppdelning som du tänker dig helt korrekt.

Om jag skulle få för mig att göra en sådan sak själv så vet jag på rak arm ett antal frågor jag skulle ställa här på forumet. Och jag skulle troligen gå och grunna på uppgifetn i någon vecka eller så och försöka komma på vad jag ev. inte är säker på.

Jag skulle kalla på en elektriker (men kontrollerar alltid vad han gjort).
 
Jag har typ samma förutsättningar. Nuvarande är ett perilex med 3 faser + nolla + jord som matar en 400 V spis. Vill byta till häll + ugn så jag behöver 2 faser + nolla + jord till hällen samt 1 fas + nolla + jord till ugnen.

Jag har varken automatsäkringar eller jordfelsbrytare. Centralen är från 1980 och det är gamla hederliga säkringar som man skruvar i. Idag sitter det 3 st 16A säkringar, en för varje fas.

Måste det dras två nya nollor från centralen till de nya uttagen bara för att jag saknar trepolig automatsäkring och jordfelsbrytare? Eller kan en trepolig automatsäkring jämställas med mina tre separata säkringar?

Pga fasförskjutningen tycker jag det borde räcka med en nolla i väggen som sedan delas upp till de olika uttagen eller tänker jag fel?
 
Du har rätt om nollan. Kravet är att du skall ha en "säkring" som löser ut alla 3 faserna på en gång.

Om du söker på detta så finns det en väldig mängd trådar om detta, i några av dem finns uttömmande svar om varför etc.

Men om du inte installerar trepolig säkring eller jordfelsbrytare så måste du dra separat matning till ugnen, den skall alltså inte gå i samma rör som matningen till hällen, får inte ha någon gemensam ledare med den.

Detta krav är till för att skydda mot fallet att någon bryter bara en fas och sedan börjar arbeta med en kopplingsdosa där övriga faser fortfarande är spänningssatta.

Alternativet med jfb är en "nödlösning" som får tas till om man inte kan ordna trepolig brytning, exakt hur omöjligt det skall vara innan man får ta till jfb vet jag inte.
 
hempularen skrev:
exakt hur omöjligt det skall vara innan man får ta till jfb vet jag inte.
Om du har en dvärgbrytarcentral så ska du montera trepolig säkring. Har du gängsäkringscentral så går det an med jfb.
 
Visst går det säkert att dra fram en separat matning till ugnen, men personligen skulle jag se detta som ett bra tillfälle att sätta in en jfb i fastigheten.
 
hempularen skrev:
Detta krav är till för att skydda mot fallet att någon bryter bara en fas och sedan börjar arbeta med en kopplingsdosa där övriga faser fortfarande är spänningssatta.
Ok, så egentligen är inte min central ok som den är nu? Jag har ju tre faser i samma perilex-uttag. Antar att det var ok när centralen sattes in men alltså inte längre...
Eller menar du att det blir fel om man från en kopplingsdosa drar ut matning till ett perilex + matning till ett vanligt uttag?

Underlättar det om man från kopplingsdosan förgrenar till två fullkopplade perilex och sedan genom stickpropparna styr så att häll får två faser och ugnen den överblivna?
 
Jo din central är OK så länge det bara sitter 3-fas förbrukare på en 3-fas grupp. Dvs det är om du delar upp 3-fasen till ett eller flera en fas uttag som kravet uppstår.

Om man går in och mekar i en 3 fas koppling så förutsätts man veta att det finns 3 säkringar som måste brytas. Men ha du en en fas kontakt, så är det inte lika självklart att man måste bryta 3 säkringar.
 
hempularen skrev:
Jo din central är OK så länge det bara sitter 3-fas förbrukare på en 3-fas grupp. Dvs det är om du delar upp 3-fasen till ett eller flera en fas uttag som kravet uppstår.

Om man går in och mekar i en 3 fas koppling så förutsätts man veta att det finns 3 säkringar som måste brytas. Men ha du en en fas kontakt, så är det inte lika självklart att man måste bryta 3 säkringar.
Ursäkta om jag är tjatig...

Men för att summera så är den säkraste/mest korrekta/"snyggaste" lösningen två fullkopplade perilex? Så slipper man kravet om trepolig säkring alt jordfelsbrytare. Har ändå för avsikt att det ska bli en jordfelsbrytare installerad men det känns ju säkrare om installationen är ok utan att jfb är installerad.
 
Ja då tror jag att kravet på 3 polig säkring försvinner (men jag är inte behörig, så lita inte alltför mycket på det).
 
Nej, du slipper inte undan det kravet för det!

/Elinstallatör
 
Sawsaw skrev:
Nej, du slipper inte undan det kravet för det!

/Elinstallatör
Så då är inte min nuvarande lösning ok heller? Eller är det ok bara för att det är en gammal installation?

Om jag låter en jordfelsbrytare installeras, klarar jag kravet då även om det inte installeras en 3-polig säkring?

Får man ha "perilex-skarvsladd"? Dvs att jag matar hällen från mitt befintliga perilex med hjälp av en förlängningssladd?
 
Om det är så idag att du har ett enda perilexuttag med tre faser så är det helt ok utan vare sig jfb eller trepolig säkring! Det är när du börjar blanda 1-fas- och flerfas uttag och förbrukare som kravet kommer. Eftersom jfb bara är ett komplement (kan alltså inte ersätta) så är det i första hand en trepolig säkring du ska ha. Har du en gammal gängsäkringscentral så duger det med bara jfb'n.

Beträffande perilex-skarvsladd så är det inte att rekommendera! Vet inte ens om det finns skarvuttag.

/Elinstallatör
 
Sawsaw skrev:
Om det är så idag att du har ett enda perilexuttag med tre faser så är det helt ok utan vare sig jfb eller trepolig säkring! Det är när du börjar blanda 1-fas- och flerfas uttag och förbrukare som kravet kommer. Eftersom jfb bara är ett komplement (kan alltså inte ersätta) så är det i första hand en trepolig säkring du ska ha. Har du en gammal gängsäkringscentral så duger det med bara jfb'n.

Beträffande perilex-skarvsladd så är det inte att rekommendera! Vet inte ens om det finns skarvuttag.

/Elinstallatör
Tack för alla svar!

Ok, jag trodde ett tag att kravet kom när man blandade 3-fas och 1-fas men det räcker alltså med 2 st 3-fas-uttag för att kravet också skall finnas.

Har nog aldrig sett perilex-hona för montage på sladd. Däremot borde det ju gå med perilex till CEE och sedan CEE kontakt på hällen. Ugnen kan jag köra på en annan säkring, tycker bara det är tråkigt att lämna en outnyttjad fas när jag ändå har 3-fas draget.

Ändring:
Hittade faktiskt perilex skarvuttag via lite googlande.
Perilex skarvuttag (ganska långt ner på sidan)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.