richardtenggren richardtenggren skrev:
Nu är ju bland annat duplexa rostfria stål magnetiska också, att de skulle vara billigare än austenitiska vet jag inte. Det du syftar till är ferritiskt rostfritt stål...
De djupare kunskaperna om metallurgin bakom de sk. rostfria stålen har jag inte gått in på, sådant kan man skriva en doktorsavhandling om. Rostfria stål är inte rostfria, bara mindre rostbenägna. Men kommer du till en skrotuppköpare med en knippa diskbänkar eller gamla kastruller, kollar uppköparen med magnet och du får bättre betalt för omagnetiskt. Större uppköpare har även en sorts laserinstrument som analyserar spektrat från kristallstrukturen i den renslipade ytan. Då får man reda på vad skrotet innehåller.
 
Redigerat:
Janus82 Janus82 skrev:
Jag har en rigg till en mindre segelbåt liggande
Vad var det för båt?
 
Det är en gammal Hydra som har fått sätta livet till. Den var i ett så uselt skick att vi inte ens försökte sälja den utan styckade den med tigersåg och sålde allt användbart separat.
 
B bomm skrev:
Jag sparar all metall och säljer denna. Detta då jag dels får en liten slant, dels har jag närmare till skroten än soptippen.

Metallpriserna är tyvärr väldigt låga just nu, men bättre än inget. Sålde av lite skrot från pågående renovering förra veckan. Fick dessa priser.
Koppar 35kr/kg
Kopparkabel 8kr/kg
Mässing 20kr/kg


Vanligt svart(järn/stål) får man bara ca:70 öre/kg idag. Vilket är väldigt dåligt. 2008 fick man drygt 2kr/kg för samma skrot...
I höstas fick jag runt 2 kr/kg för järn.
 
Jag skakar liv i denna tråd för att se vad ni säger om läget idag. Har några säckar kabelskrot. Men det jag främst undrar är, vad kan man tänkas få för blandning koppar/aluminium? Tänker på t.ex gamla kondensatorer och förångare från värmepumpar. Gäller alltså från redan demonterade anläggningar, så de står löst.
 
Det är som vanligt, man får mest för separerade rena metaller. Ju mer blandat det är ju mer går det i blandskrot och betalt därefter. Samma med kabel.Orensat är det inte mycket betalt men koppar och aluminium rent ger ju ganska bra betalt.
 
S Stefan1972 skrev:
Det är som vanligt, man får mest för separerade rena metaller. Ju mer blandat det är ju mer går det i blandskrot och betalt därefter. Samma med kabel.Orensat är det inte mycket betalt men koppar och aluminium rent ger ju ganska bra betalt.
När jag var och sålde gamla kopparrör så hade jag med kabel också, nu var det inga stora volymer i jämförelse men dom satt det på vågen samtidigt som rören utan att dra det som "blandskrot".
 
Förr i tiden (faktiskt innan ligorna kom) gjöt vissa typer bly in i kopparrör så att dom fivk mer betalt på skroten.
 
Mikael_L
torparavgrund torparavgrund skrev:
Jag skakar liv i denna tråd för att se vad ni säger om läget idag. Har några säckar kabelskrot. Men det jag främst undrar är, vad kan man tänkas få för blandning koppar/aluminium? Tänker på t.ex gamla kondensatorer och förångare från värmepumpar. Gäller alltså från redan demonterade anläggningar, så de står löst.
Kabelskrot bestående av vanlig installationskabel ger väl just nu ca 15kr/kg, det varierar i och för sig friskt mellan olika handlare och på olika orter.
Blandskrot blir mycket lägre, jag fick 60 öre per kilo sist för raff.
Ren alu vill jag minnas gav 3kr/kilo, ren koppar ca 50kr/kg

T TheGame skrev:
När jag var och sålde gamla kopparrör så hade jag med kabel också, nu var det inga stora volymer i jämförelse men dom satt det på vågen samtidigt som rören utan att dra det som "blandskrot".
Det var snällt av dom.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
jag fick 60 öre per kilo sist för raff.
.
"Raff"?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.