Har märkt att det börjar dyka upp svarta prickar/fläckar i taket och även högt upp på väggarna där kaklet slutar.
Svarta prickar och fläckar av mögel på badrumstaket vid kaklade väggens kant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Till saken hör att vi duschar varmt och det snabbt blir fuktigt i vårat lilla badrum. Misstänker svartmögel och har påbörjat behandling.

Ventilationen är inte den bästa, självdrag. Bor på nedre botten i en fastighet på fyra våningar. Styrelsen rekommenderar öppna fönstret.

Har själv kikat på att koppla in en fläkt till befintligt ventilationsrör, men mäter den till 160mm och det verkar inte finnas någon passande produkt. Någon som har någon bra lösning?
Måttband visar storlek på ett ventilationsrör med synlig dammsamling inuti.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det finns en täckplatta till Pax-fläkt som kan passa.
Lycka till
 
  • Gilla
hoomiii
  • Laddar…
Är det självdrag, dvs egen frånluftskanal upp på taket?
Vad är det för något skräp som man ser inne i kanalen, är det en murstock?
Om det är ett gemensamt ventilationssystem ska du kontrollera med BRF om du får montera en fläkt, vilket i sådant fall troligtvis inte kommer att tillåtas.
 
  • Gilla
hoomiii
  • Laddar…
Det vanligaste om det bara handlar om den där omfattningen är att man behöver städa mer. Mögel gillar förvisso fukt men de ska ha nåt att leva på också och det blir oftast "smuts" i dylika utrymmen.
Så draget idag kan ju vara halvdåligt såklart men jag tror inte man behöver kasta sig över fläktar som enda lösning och man kan såklart inte forcera ventilationen i andra typer av ventilationssystem utan vidare.
Torka av tak och andra ytor lite oftare så slipper man sånt där. Det är av den anledningen man oftast har våtrumsfärg i badrum. Just för att man verkligen ska kunna torka av såna ytor utan att riskera nåt med färgen.
 
  • Gilla
hoomiii och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Är det självdrag, dvs egen frånluftskanal upp på taket?
Vad är det för något skräp som man ser inne i kanalen, är det en murstock?
Om det är ett gemensamt ventilationssystem ska du kontrollera med BRF om du får montera en fläkt, vilket i sådant fall troligtvis inte kommer att tillåtas.
Stämmer med egen frånluftskanal.
Det som sticker fram till vänster är isolering.
Tack, får kolla med styrelsen om jag får ett ok.
 
S Stefan1972 skrev:
Det vanligaste om det bara handlar om den där omfattningen är att man behöver städa mer. Mögel gillar förvisso fukt men de ska ha nåt att leva på också och det blir oftast "smuts" i dylika utrymmen.
Så draget idag kan ju vara halvdåligt såklart men jag tror inte man behöver kasta sig över fläktar som enda lösning och man kan såklart inte forcera ventilationen i andra typer av ventilationssystem utan vidare.
Torka av tak och andra ytor lite oftare så slipper man sånt där. Det är av den anledningen man oftast har våtrumsfärg i badrum. Just för att man verkligen ska kunna torka av såna ytor utan att riskera nåt med färgen.
Tack för svaret Stefan!
Med handen på hjärtat behöver vi absolut bli bättre på att städa badrumstaket.
Men det fråntar inte problemet med att badrummet blir så immigt.

T tomas123 skrev:
Det finns en täckplatta till Pax-fläkt som kan passa.
Lycka till
Tack tomas!, precis det jag behövde!
 
  • Gilla
tomas123
  • Laddar…
Att det blir immigt är ju inget konstigt. Det blir väl de flesta badrum som är lite mindre. Det viktiga är ju dock att fukten ventileras ut ganska fort. Det behöver dock inte ske på 90 sekunder.
 
  • Gilla
hoomiii och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
S Stefan1972 skrev:
Det viktiga är ju dock att fukten ventileras ut ganska fort. Det behöver dock inte ske på 90 sekunder.
Man brukar väl tala om att kondens på spegeln ska försvinna på 10-15 minuter.
 
  • Gilla
hoomiii
  • Laddar…
Ett problem med att sätta egen fläkt till en självdragskanal är att troligen andra också är kopplade till samma kanal. Risken är stor att du då trycker in din fuktiga luft i de andra lägenheterna ovanför, och de får fuktig tilluft i sina badrum istället för frånluft.
 
  • Gilla
hoomiii
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Man brukar väl tala om att kondens på spegeln ska försvinna på 10-15 minuter.
Skönt att ha några siffror att mäta sig emot. Tack!


L Lilllen skrev:
Ett problem med att sätta egen fläkt till en självdragskanal är att troligen andra också är kopplade till samma kanal. Risken är stor att du då trycker in din fuktiga luft i de andra lägenheterna ovanför, och de får fuktig tilluft i sina badrum istället för frånluft.
Har haft lite funderingar på det. I köket har vi kolfilterfläkt som vi inte kopplat på just av anledningen som du nämner (undvika trycka ut vår matos hos grannar). Det är självdrag även där, men separat kanal.

Är det bättre eller sämre tryck på frånluften ju längre ner man bor i fastigheter som har självdrag? Vet att flera grannar haft samma problem, men det kanske är för att vi alla är dåliga på att städa :oops::crysmile:
 
Enda lösningen för ventlieringen är att Brf sätter en fläkt på taket. Om du inte har en helt egen kanal (ej troligt) kommer du inte heller få lov att montera en fläkt.

vi har samma setup hos oss men inget mögel.
 
  • Gilla
hoomiii
  • Laddar…
D Dr Benz skrev:
Enda lösningen för ventlieringen är att Brf sätter en fläkt på taket. Om du inte har en helt egen kanal (ej troligt) kommer du inte heller få lov att montera en fläkt.

vi har samma setup hos oss men inget mögel.
Har tyvärr ingen egen kanal. Jag trodde det bara var i köket man inte fick koppla på fläkten iom risken att det osar. Är det verkligen så tokigt att sätta dit en fläkt när det handlar om 5 min? Har kikat närmare och frånluften är verkligen usel, knappt något drag alls. Kanske finns ett stopp i röret?

Nu är fläckarna behandlade med medel, jag städar betydligt oftare och har även dragit på ny färg. Men tankarna på en elektrisk fläkt är fortfarande lockande.
 
BirgitS
H hoomiii skrev:
Är det verkligen så tokigt att sätta dit en fläkt när det handlar om 5 min?
Ja, du får inte påverka ventilationen alls utan att ha fått ett godkännande av styrelsen.

Med ett antal års mellanrum ska det göras en OVK i föreningens lägenheter. Hör med styrelsen när det gjordes senast och vad resultatet var.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.