Hej,

Utetempen på min CTC Ecoel 1550/1800 har visat 25-30 så jag tänkte att jag skulle prova att byta den.
När jag väl hade hittat den (kabel dragen från pannrum i källare vid södra gaveln genom vinden till längst upp i nock i norra gaveln) skruvade jag ut motståndet, från sockerbiten, och tänkte att jag skulle kunna byta den.

Blev tipsad om Lundgrossisten, där rekommenderade dom produkt: https://lundagrossisten.se/catalogue/i12645.html
Detta innebär att jag skulle behöva dra om hela kabeln från källare till norra gaveln (vilket ändå inte kommer gå då kabeln bara va 15 meter).

Så till min fråga, är det någon som vet vilket motstånd det är som sitter i en Ecoel 1550/1800 utgivare (årsmodell 2007)? Och skulle det räcka att byta denna?

Stort tack på förhand!
 
  • Utskruvat motstånd som ska bytas från CTC Ecoel 1550/1800 värmesystem, ligger på ljust underlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Svar på gammal tråd men kanske hjälper någon annan.

Med stor sannolikhet är det ett NTC 150ohm.
Har exakt samma problem med min panna nu och jag har beställt dessa att prova med.
Inbillar mig att det är exakt samma, iaf när man tittar på temperaturerna vid angivet ohm tal så det borde fungera.

https://www.electrokit.com/produkt/ntc-150ohm-500mw-3560k-2-54mm/


F fredrik_pe skrev:
Hej,

Utetempen på min CTC Ecoel 1550/1800 har visat 25-30 så jag tänkte att jag skulle prova att byta den.
När jag väl hade hittat den (kabel dragen från pannrum i källare vid södra gaveln genom vinden till längst upp i nock i norra gaveln) skruvade jag ut motståndet, från sockerbiten, och tänkte att jag skulle kunna byta den.

Blev tipsad om Lundgrossisten, där rekommenderade dom produkt: [länk]
Detta innebär att jag skulle behöva dra om hela kabeln från källare till norra gaveln (vilket ändå inte kommer gå då kabeln bara va 15 meter).

Så till min fråga, är det någon som vet vilket motstånd det är som sitter i en Ecoel 1550/1800 utgivare (årsmodell 2007)? Och skulle det räcka att byta denna?

Stort tack på förhand!
 
  • Gilla
fredrik_pe
  • Laddar…
N nonifo skrev:
Svar på gammal tråd men kanske hjälper någon annan.

Med stor sannolikhet är det ett NTC 150ohm.
Har exakt samma problem med min panna nu och jag har beställt dessa att prova med.
Inbillar mig att det är exakt samma, iaf när man tittar på temperaturerna vid angivet ohm tal så det borde fungera.

[länk]
Hej!

precis samma som jag beställde och bytte till, fungerade fint!
 
Jag sparayade lite 556 och det löste problemet. Mitt motstånd hade dålig kontakt och ärgningar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.