Hej alla,
Jag och min tjej har köpt vårt första hus tillsammans ett suterränghus på 153kvm med 90kvm bi area.
Uppvärmningen består utav direktverkande el idag.
Elförbrukningen som jag har fått reda på i samband med visning och kontraktsskrivande är att årsförbrukningen på el är 23267kWh/år.
Så min fundering är ju då vad man kan göra för insatser för att minska uppvärmningskostnaderna som jag har förstått står för en stor del av energiförbrukningen.
Bifogar planlösningar om de kan hjälpa till.
Tack på förhand.
 
  • Planritning av andra våningen i ett suterränghus med vardagsrum, kök, balkong, tre sovrum, badrum och uterum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av planlösning för ett suterränghus visar rumsuppdelningar inklusive dubbelgarage, bastu och hobbyrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
H
23000 kwh lät lite speciellt om det är inkl hushålsel. Sitter det någon nyare luft/luft värmepump i huset är det rimligt doc.
Skulle hellre säga 30 000 kwh minst beroede på vart i landet det är samt inomhustemperatur
Vart i landet är det?
 
Ett tips är att läsa av elmätaren dagligen eller veckovis tills ni får grepp om hur mycket el just ni förbrukar. Samt få koll på vad ni har för elabonemang, vad ni betalar per kWh.
Fullt medveten om att det inte var er fråga men det är ett råd som en nybliven husägare inte får missa! Låter man det bara rulla på tills fakturan kommer kan mer än en lön gå till enbart elräkning. Någon sådan situation har vi aldrig tidigare haft i sverige.

Det var steg 1.
Nu snart svarar nån på steg 2, din fråga.
 
H H-Thomasson skrev:
23000 kwh lät lite speciellt om det är inkl hushålsel. Sitter det någon nyare luft/luft värmepump i huset är det rimligt doc.
Skulle hellre säga 30 000 kwh minst beroede på vart i landet det är samt inomhustemperatur
Vart i landet är det?
Hej detta ligger i nordvästra Skåne.
Det sitter ingen luft/luft pump i en huset ännu, detta är den infon vi har fått vid kontraktskrivning.
 
  • Dokument med text om fastighetsbyrå, elförbrukning och kostnader relaterade till installation av värmepump i Skåne.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Direktverkande i dessa tider låter inte kul, och 23 000 kWh låter som lite. Om det är ett äldre par så räkna med att dom förbrukat mindre varmvatten och garanterat snålat med värmen. Kanske rent av kallställt delar av huset.

Vanligvis brukar man råda folk att bo in sig och få en uppfattning om sin förbrukning.
Så man har aktuella siffror att räkna på.

Jag skulle väll direkt rekommendera att ni sätter in en luftvärmepump, gärna på övervåningen i vardagsrummet riktad mot övriga huset. Där kan ni kapa lite förbrukning.

Sen tror jag absolut att det kommer vara lönsamt att konvertera till bergvärme eller luftvatten.

Elpriserna kommer bli dyrare så en sådan investering kommer betala sig självt i form av lägre elräkning.

Beroende på ort så skulle jag gissa att offerterna kommer landa där omkring 250.

Sen är det alltid bra att se över tätningslister i fönster och dörrar, ventilation samt hur varmt man har det.
 
  • Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
Kan inte säga om 24k kWh är normalt eller lite beror nog var i landet du bor.

Dock så sparar man alltid pengar på att stoppa in en Luft/Luft vattenpump & har man en så beroende på placering och planlösning kan det ibland även vara värt att köpa en till.

Att konvertera ett hus till vattenburen värme med radiatorer tror jag kan kosta mer än det smakar speciellt ett hus i er storlek.
räkna med 2500 / element och säg att ni behöver kring 15st (ca 50tusen) plus rördragning och rörjobb ... du hamnar över 150 totalt bara i konvertering till vattenburet. (beroende på hur mycket du kan göra själv blir det ju billigare )

Sen kommer det till antingen bergvärmepump ca 200k +- 50k eller luft/vattenpump a 100k +- 30k

Jämför det med att du stoppar in två Luft/Luft värmepumpar modell större a 35k ink installation.
plus ev en mindre i hobburummet el garaget (ink installation ca 20k )
En i vardagsrummen på plan 2
och en antingen i hallen plan 1 riktat mot sovrummet eller i sovrummet plan 1 riktat mot hallen.
Samt att ni har kvar era elradiatorer.
Då skulle ni säkerligen sänka elen som går åt med det som det står i erat papper ( 8000 kWh )

Så ( detta är bara gissningar, det kan bli mycket lägre men även högre, ni måste ta in offerter för att få en korrekt uppfattning på just erat hus)
Vattenburet + bergvärme vp ca 300 - 400tusen (minst el kostnad / månad)
Vatttenburet + Luft/vatten vp ca 220 - 270 tusen ( nästan samma elkostnad som bergvärme iom att ni bor i skåne)
Två större luft/luft vp ca 70 tusen ( Mer el per månad än vattenburet, men BETYDLIGT lägre installationskostnad)
 
Sen ska man inte glömma det estetiska. Innedelar till luft/luft är otroligt fula och kan föra en hel del oväsen. Ytterligare en aspekt är att de har en tendens att avfukta luften, vilket kan vara både bra och dåligt beroende på vilka förutsättningar man har.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.