Har dålig luft i sovrummet pga avsaknaden av tilluft. Blev värre när jag satte tätningslist pga ville spara värme. Så jag ska sätta tilluft. Har golvvärme så funderar på vad som är bäst. Borra ett större hål genom vägg (tegelfasad) borra småhål i fönsterkarm för spaltventil eller typ spaltventil under fönsterbrädan? Det sista hade vi i en lgh en gång i tiden.

vad är bäst tror ni? Fönsterkarmen nog enklast i och med tegel men hade gärna fått in någon ljuddämpning
 
O olofh skrev:
Har dålig luft i sovrummet pga avsaknaden av tilluft. Blev värre när jag satte tätningslist pga ville spara värme. Så jag ska sätta tilluft. Har golvvärme så funderar på vad som är bäst. Borra ett större hål genom vägg (tegelfasad) borra småhål i fönsterkarm för spaltventil eller typ spaltventil under fönsterbrädan? Det sista hade vi i en lgh en gång i tiden.

vad är bäst tror ni? Fönsterkarmen nog enklast i och med tegel men hade gärna fått in någon ljuddämpning
Ska du få in ljuddämpning så blir det till att borra i teglet. Annars är som du skriver i fönsterkarmen det enklaste.

Placering
  • Ventilen ska placeras så högt upp på väggen som möjligt, dock minst 10 cm under innertak.
  • Finns det radiator bör man sträva efter en placering rakt ovanför.
  • Finns det golvvärme bör ventilen placeras minst 1 m från fönster. Detta för att få bättre inblandning av rumsluften och för att minska risken för kallras.
  • Ventilen bör ej placeras vid soffor och sittgrupper. Detta för att minska risken för upplevt kallras.
  • Viktigt att täta mot innervägg och genomföring så att luft ej tränger ut i väggen. Då finns det stor risk för att mögel och fuktskador uppstår.
  • Om du vet av att det ofta blåser från ett visst håll, placera då inte ventilen på läsidan. Då finns det risk att ventilerna tar ut luften istället för in.
 
T Tompafix skrev:
Ska du få in ljuddämpning så blir det till att borra i teglet. Annars är som du skriver i fönsterkarmen det enklaste.


  • Finns det golvvärme bör ventilen placeras minst 1 m från fönster. Detta för att få bättre inblandning av rumsluften och för att minska risken för kallras

  • Viktigt att täta mot innervägg och genomföring så att luft ej tränger ut i väggen. Då finns det stor risk för att mögel och fuktskador uppstår
ja det är väl just dessa punkterna som jag står mellan. Rädslan för att inte kunna få det tätt vid genomföringen kontra risken att skapa (mer) kallras. Det är håltegel så enklast är nog att borra många småhål i en cirkel och sen fortsätta med hålsåg genom inneväggen. Hur tätar man mellan sen? Är det med mjukfog mot ventilröret?
 
O olofh skrev:
ja det är väl just dessa punkterna som jag står mellan. Rädslan för att inte kunna få det tätt vid genomföringen kontra risken att skapa (mer) kallras. Det är håltegel så enklast är nog att borra många småhål i en cirkel och sen fortsätta med hålsåg genom inneväggen. Hur tätar man mellan sen? Är det med mjukfog mot ventilröret?
Japp, någon vädertålig mjukfog
 
Hej

Vad har du för frånluftsteknik?

På vilken våning ligger sovrummet?

DW
 
C camelspin skrev:
Hej

Vad har du för frånluftsteknik?

På vilken våning ligger sovrummet?

DW
självdrag i hus från sent 50tal. Sovrummen på bottenplan
 
Ok. Har du svagt utsug så kan det bli dåligt inflöde. Bottenplan bra.

Det visar sig, men i det läget är det synnerligen viktigt att sätta ventil där trycket är lågt - inte för högt på vägg och inte på läsidan.

En undersökning av frånluften kan vara mycket givande, suger det dåligt hjälper inte ventilen mycket. Kankse skulle någon frånluftslösning eller tom ett ftx vara ett komplement, men det blir förstås en stor affär.

Ljuddämpingen i väggventlier är inte fantastisk och gör att håldiametern ökar betydligt - betänk möjligheten till en enklare lösning (fönsterkarm), finns dämpare till dessa men jag vet inte hur effektiva de är. Kolla även om du redan har någon tilluftsventil hur det funkar där - om det kommer mycket luft där går det säkert bra, om det står still inte så bra.

Det jag tyckte blev bra när jag satte ventiler var att de hade ett enklare filter så man slapp svart damm runt öppningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.