Hej!
Har precis köpt ett hus byggt 1970. Alla termostater är original. Sitter på centrum monterat koppel.
Är helt kass på detta, vad ska jag byta ut dessa till?

Vad passar?

Bifogar en bild. Tack på förhand!
 
  • Original termostat från 1970 på ett vitt radiatorkoppel mot en vägg med trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är anledningen att du vill byta?
Vad har du för värmekälla?
 
B Bjober skrev:
Vad är anledningen att du vill byta?
Vad har du för värmekälla?
Är väl egentligen 2 prsaker till byte. Några termostater är trasiga så jag vågar inte röra dom. Samt att jag vill ha något ”snyggare”.

Vi har fjärrvärme i huset.
 
Johhhan
Det ser ut som ett äldre ettrörskoppel från MMA med en Honeywell-termostat, vilken jag antar ansluter till kopplet med M28x1,5-gänga. Det går att anpassa för byte till MMA:s Evosense-termostat. Om ventilinsatsen fungerar, kan det då räcka med adapter M (RSK 4805770), annars kan nuvarande insats bytas ut mot MMA:s NTMS (RSK 4805208). Se sidorna 13 och 25 i MMA:s Rot-bok.
 
Redigerat:
Johhhan Johhhan skrev:
Det ser ut som ett äldre ettrörskoppel från MMA med en Honeywell-termostat, vilken jag antar ansluter till kopplet med M28x1,5-gänga. Det går att anpassa för byte till MMA:s Evosense-termostat. Om ventilinsatsen fungerar, kan det då räcka med adapter M (RSK 4805770), annars kan nuvarande insats bytas ut mot MMA:s NTMS (RSK 4805208). Se sidorna 13 och 25 i MMA:s Rot-bok.
Stort tack för tips.
Borde ju funka med adapter M och Evosense termostater då. Så länge "piggen" går att trycka in och den fjädrar ut igen så fungerar ventilen eller?
 
Johhhan
Ja, precis. Så länge ventilinsats med packbox (delen med stiftet) fungerar räcker det med adaptern, men de som eventuellt inte längre fungerar får då ersättas av utbytesinsatsen NTMS.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.