E
Jag har hittat en underbar AGA-spis som jag verkligen skulle vilja ha, men den är avsedd för kokseldning och inte ved. :( Går den att konvertera till ved eller hur 17 får man tag på koks nu förtiden?
 
Elektra skrev:
Jag har hittat en underbar AGA-spis som jag verkligen skulle vilja ha, men den är avsedd för kokseldning och inte ved. :( Går den att konvertera till ved eller hur 17 får man tag på koks nu förtiden?
Jag har ett par kubik i ett uthus för avhämtning...
 
Tack snälla rara du :) f erbjudandet, men nu är det ju så att kokseldning f privat bruk är förbjudet sen länge..(..tillåtet endast inom industrin o i smedjor o dyl:), annars skulle jag inte bry mig om att konvertera spisen. Det förbjöds f ö f att det är mkt hälsovådligt.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
B
F FD medlem skrev:
Tack snälla rara du :) f erbjudandet, men nu är det ju så att kokseldning f privat bruk är förbjudet sen länge..(..tillåtet endast inom industrin o i smedjor o dyl:), annars skulle jag inte bry mig om att konvertera spisen. Det förbjöds f ö f att det är mkt hälsovådligt.
Bror duktig !

Vad tycker du idag. När elen kostar månadslöner....fortfarande lika fini kanten.

nä nu är det för var och en att rädda sig själv och markera mot regimen.

Koks och spiloja
 
  • Gilla
  • Arg
  • Wow
  • Haha
  • Ledsen
Peter787 och 7 till
  • Laddar…
Blir det mindre giftigt, när elen är dyr? :thinking:
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge och 3 till
  • Laddar…
Är det förbjudet överhuvudtaget? Har aldrig hört......Kollade själv möjligheterna till att köpa koks för nå år sen och det var inga problem även om försäljarna är få och oftast mest inriktade på industri.
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
Vad är skillnaden mot en vedspis? Jag har hört om att eldstaden är mindre i kokskaminer vilket innebär att man får kapa veden i mindre bitar och lägga in ofta.
Att göra eldstaden större låter ogörligt. Men jag gissar bara.
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
Det är klart man kan peta in ved i en AGA men det blir ju inte riktigt samma sak. Myseldning ja visst men man får ju aldrig själva grejen med spisen. Med koks kan man ju elda på sånt sätt att den är varm en hel natt tex. Bara fylla på på morgonen och elda vidare typ.......
 
B
S Stefan1972 skrev:
Det är klart man kan peta in ved i en AGA men det blir ju inte riktigt samma sak. Myseldning ja visst men man får ju aldrig själva grejen med spisen. Med koks kan man ju elda på sånt sätt att den är varm en hel natt tex. Bara fylla på på morgonen och elda vidare typ.......
Precis.
Ett mycket effektivt bränsle.
Fungerar i kaminer och spisar. Dock inget för kakelugnen pga att de går på röken och kan spricka.

Frågan är: kan koks vara på väg tillbaka nu när regimen straffar folket med horribla skatter på el och diesel.

Blir det lite volym på en importverksamhet så blir det riktigt billigt oxå
 
S Stefan1972 skrev:
Det är klart man kan peta in ved i en AGA men det blir ju inte riktigt samma sak. Myseldning ja visst men man får ju aldrig själva grejen med spisen. Med koks kan man ju elda på sånt sätt att den är varm en hel natt tex. Bara fylla på på morgonen och elda vidare typ.......
och varför tror du att det inte går med en aga?
 
M maria01 skrev:
och varför tror du att det inte går med en aga?
hur menar du då?
 
Skulle grillbriketter funka? Ved är ju inget vidare bra direktersättning för koks, speciellt inte i en AGAspis.
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
man kan använda träkol i stället för koks. Blir inga flammor och den bara glöder. Dock ska man fylla på oftare för det är mindre energihalt per volym än i koks. per kilo är det samma energihalt. Ett kilo Koks väger mer än träkol
 
G gaia skrev:
Ett kilo Koks väger mer än träkol
??? Antar att det skulle stå ".....med samma volym".
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
Vad är skillnaden mot en vedspis? J
Eldar man med koks/kol så avges den mesta energin som strålning, dvs man ska ha stora eldstadsytor & relativt små rökgasytor
Eldar man med ved så avges den mesta energin som konvektion, dvs man har relativt små eldstadsytor och större rökgasytor.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.