J jonaserik skrev:
Hur mycket vet ingen, då inga effektmätare finns som orginal på VP , kanske någon enstaka , men inte sett det. Så att gissa till minskningen är nog att gå över ån efter vatten, kan var mycket eller litet , ingen som vet.
Jag svarade på påståendet att det är meningslöst med en större pump till en kort borra. Det är inte meningslöst, men uteffekt och verkningsgrad minskar.
 
useless useless skrev:
Jag svarade på påståendet att det är meningslöst med en större pump till en kort borra. Det är inte meningslöst, men uteffekt och verkningsgrad minskar.
Det är meningslöst om uteffekt och verkningsgrad minskar och det är meningslöst att uppgradera en maskinen av dessa skäl.
 
Så du tycker det är meningslöst att välja t ex en maskin på 8kW även om den belastar hålet hårt på vintern med lite sämre COP istället för en maskin på 6kW som toppar upp med dyr elpatron?
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
useless useless skrev:
Så du tycker det är meningslöst att välja t ex en maskin på 8kW även om den belastar hålet hårt på vintern med lite sämre COP istället för en maskin på 6kW som toppar upp med dyr elpatron?
Läs igen: "Det är meningslöst om uteffekt och verkningsgrad minskar och det är meningslöst att uppgradera en maskinen av dessa skäl."
 
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Läs igen: "Det är meningslöst om uteffekt och verkningsgrad minskar och det är meningslöst att uppgradera en maskinen av dessa skäl."
Är det svårt att svara ja eller nej på en fråga? Om han ställer en fråga för förtydligande så kanske man inte ska svara med samma svar som man vill ha förtydligande på?
 
C cpalm skrev:
Att pressa hålet en bit bortom vad som ger absolut optimalt COP ser jag inget problem med, vår anläggning har 47 W kompressoreffekt / m borrhål. Läser att 1° på KB påverkar COP med ca. 2-3% så det är inget dramatiskt så länge KB inte riskerar att frysa.
Någon av oss räknar fel, för jag får det till närmre 5% per grad när man börjar pressa hålet.
Kan någon hjälpa till med vad som är det korrekta?

Dock håller jag med dig att det är bättre att pressa hålet lite mer och täcka värmebehovet med pumpen om alternativet är att spetsa med el.
 
C
S sblixten skrev:
Någon av oss räknar fel, för jag får det till närmre 5% per grad när man börjar pressa hålet.
Kan någon hjälpa till med vad som är det korrekta?
Det är inget jag räknat ut, utan det står på sidan 79 i "Bergvärme på djupet" som länkades till ovan.
 
  • Gilla
sblixten
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Är det svårt att svara ja eller nej på en fråga? Om han ställer en fråga för förtydligande så kanske man inte ska svara med samma svar som man vill ha förtydligande på?
Eftersom följdfrågan var retorisk skulle svaret tyvärr blivit detsamma.

Du får gärna följa upp med dina egna tankegångar vilket jag tror det skulle vara mer givande för TS än att agera trådmoderator. ;)
 
  • Haha
Maxwells demon
  • Laddar…
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Du får gärna följa upp med dina egna tankegångar vilket jag tror det skulle vara mer givande för TS än att agera trådmoderator. ;)
Snyggt! Första gången jag ser någon anklaga någon för trådmoderator samtidigt som den själv försöker moderera tråden, i en och samma mening också. Well played!
 
  • Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.