Nissens Nissens skrev:
Vad är det som drar så mycket ström då?
Jag har 165+70 kvm som drog ca 1400 kWh i dec. En räkning inkl nät på ca 4500:-. Har 20A huvudsäkring… och du har tre ggr min förbrukning ungefär. Låter som att du har fönster öppna?
Menar du att det var totala elförbrukningen? I september (i Skåne) gjorde vi av med 1600 kWh och då var nog knappt värmen på ens. Vi har gasspis o nyare vitvaror som tvätt tork frys o kyl
4 i familjen
 
G Galten skrev:
Bor i Malmö

Förbrukade 1400 kWh i december, elräkning 5100 kr. Rörligt pris.

Man kanske får skriva om sången ”Nu tändas tusen juleljus”
Text på rosa till orange degraderad bakgrund: "På grund av höga elpriser i år så utgår Nu tändas tusen juleljus. Den ersätts av Tillsammans i mörker av Håkan Hellström
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
Dilato och 5 till
  • Laddar…
C
L Leifur skrev:
Dumheten tycker jag framgick rätt tydligt; tyskarna har, liksom vi, lagt ner kärnkraftverk innan man hade ersättning på plats.
Fast vi i Sverige har ju uppenbarligen ersättning på plats. Är det så svårt att förstå?

Stapeldiagram över elproduktion per kraftslag i Sverige från 1970 till 2010 i terawattimmar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Om detta var orsaken skulle prisjucket ha kommit tidigare. Eller är det marginalprissättningen som styr, dvs att vi i Norden får vara med och betala för flerdubbelt högre gaspriser i Europa samtidigt som lite nederbörd i 2021 gör att nivån i vattenreservoarerna i södra Skandinavien är rekordlåga?
Jag tror på det senare och det gör även i stort sett alla aktörer på marknaden. Nästa vinter är priserna tillbaka till i stort sett normalen UTAN att nåt nytt kärnkraftverk kommit i drift, det du!
Priserna stack av flera skäl, blad efterfrågan & tillgång och rusande gaspriser. Varför tror du att att vi är beroende av gaspriserna? Jo för att tyskarnas ersatt sina kärnkraftverk med gaseldade kraftverk (rätt tveksam "grön" omställning från kärnkraft) och att Europas samlade vindmöllorna inte gav tillräckligt pga avsaknad vind. Ock visst är det marginalpriset som vi får betala; tror du på fullt allvar att det drivits upp till denna nivå om vi inte varit beroende av gas?

Hur menar du att låga nivåer i södra Skandinaviens vattenreservoarer påverkar elpriset, annat än marginellt? Såvitt jag känner till så ligger de stora vattenkraftverken inte i södra Skandinavien.

Det är fullt möjligt att priserna faller tillbaka till "normalen" (jag antar du menar låga priser) nästa vinter, men
"prisjucket", som du skriver, kom när effekterna av avsaknad kärnkraft, höga gaspriser, lite vind och kyla sammanföll och det lär dom göra flera gånger, t.ex. när vi får nästa vargavinter, eller när det helt enkelt inte blåser nästa gång det är kallt.

Sen kan man ju fundera på hur konflikten kring Rysslands planer för Ukraina kommer påverka gasleveranserna till Tyskland och hur de kommer påverka våra elpriser framöver.
 
  • Gilla
gone_fishing och 2 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Fast vi i Sverige har ju uppenbarligen ersättning på plats. Är det så svårt att förstå?
Hur svårt ska det vara att förstå att den totala årsproduktionen inte är det som är intressant. Det som är intressant är hur väl produktionen vid ett givet tillfälle kan möta efterfrågan. Dvs, hur väl vi kan möta toppbelastningarna, t.ex. när det är kallt och det inte blåser.
 
  • Gilla
Uttese och 9 till
  • Laddar…
L Leifur skrev:
Priserna stack av flera skäl, blad efterfrågan & tillgång och rusande gaspriser. Varför tror du att att vi är beroende av gaspriserna? Jo för att tyskarnas ersatt sina kärnkraftverk med gaseldade kraftverk (rätt tveksam "grön" omställning från kärnkraft) och att Europas samlade vindmöllorna inte gav tillräckligt pga avsaknad vind. Ock visst är det marginalpriset som vi får betala; tror du på fullt allvar att det drivits upp till denna nivå om vi inte varit beroende av gas?

Hur menar du att låga nivåer i södra Skandinaviens vattenreservoarer påverkar elpriset, annat än marginellt? Såvitt jag känner till så ligger de stora vattenkraftverken inte i södra Skandinavien.

Det är fullt möjligt att priserna faller tillbaka till "normalen" (jag antar du menar låga priser) nästa vinter, men
"prisjucket", som du skriver, kom när effekterna av avsaknad kärnkraft, höga gaspriser, lite vind och kyla sammanföll och det lär dom göra flera gånger, t.ex. när vi får nästa vargavinter, eller när det helt enkelt inte blåser nästa gång det är kallt.

Sen kan man ju fundera på hur konflikten kring Rysslands planer för Ukraina kommer påverka gasleveranserna till Tyskland och hur de kommer påverka våra elpriser framöver.
Har än så länge inte sett en enda marknadskommentator/aktör som angivit kärnkraft som en av faktorerna till prisjucket men dom kanske har fel…
7 av Norges 10 största vattenkraftverk ligger i södra Norge (Oslo, Kristiansand och Bergens elområde)
Sveriges största kraftverk kommer inte in på top5 listan i Norge…
Hade magasinen varit normal/välfyllda så hade man kört vattenkraft i större utsträckning med lägre pris till följd.
 
Z Zodde skrev:
7 av Norges 10 största vattenkraftverk ligger i södra Norge (Oslo, Kristiansand och Bergens elområde)
Jag såg inte det som södra Skandinavien. För mig tedde det sig som mer norrut, men du har rätt, att beskriva det området som södra Skandinavien är korrekt.
 
  • Gilla
Zodde
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Just de som har obelånade mångmilion villor är kanske inte den grupp jag skulle peka ut som hårt drabbade.
Det här måste ha varit en av de dummaste kommentarerna på länge. Tänk till lite, tack.
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Vintern kommer varje år, nedläggningen skedde väl inte i höstas? När nu priserna (terminerna)ser ut att bli normala igen nästa vinter, då funkar inte dina orsaker längre.
Det här var första december utan R1 på 45 år. Kan du årstiderna? Det är på vintern det brukar vara kallt. Det är riktigt att hösten kommer före vintern, men så gör även sommaren och våren.
 
Redigerat:
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Sverige eldar med du olja? Hur många promille av elproduktionen stod oljan för i 2021?
Vad har det med elpriset att göra?
 
C cpalm skrev:
Fast vi i Sverige har ju uppenbarligen ersättning på plats. Är det så svårt att förstå?

[bild]
Vi har bara ersättning när det blåser. Men vissa av oss vill ha ström oavsett vind. Ditt diagram slutar 2019, precis innan R1 och R2 förstördes.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
C
L Leifur skrev:
Hur svårt ska det vara att förstå att den totala årsproduktionen inte är det som är intressant.
Finns det några tecken på att vår förmåga att klara toppbelastningarna har försämrats då?

Roade mig med att räkna antalet timmar med importnetto senaste åren och kom fram till följande:
2021 298
2020 367
2019 263
2018 609
2017 367
2016 1558
2015 251
2014 794
2013 1620
2012 602
2011 2363

Visst kan det finnas god anledning att fundera på detta, inte minst inför framtiden, men det är inte det problemet vi har nu och det är i synnerhet inte det problemet tyskarna har nu.
 
Redigerat:
C cbrolin skrev:
Det här var första december utan R1 på 45 år. Kan du årstiderna? Det är på vintern det brukar vara kallt. Det är riktigt att hösten kommer före vintern, men så gör även sommaren och våren.
Gå tillbaka 15 år och kolla säsongs variationerna. Inte särskilt mycket dyrare på vintern..,
Tror man att frånvaron av en svensk reaktor får elpriset i Europa att rusa många hundra procent får man tänka om. Huruvida frånvaron inte påverkade öht lr bidrog med nån promille vet jag inte och det är egentligen ointressant.
 
C cbrolin skrev:
Vad har det med elpriset att göra?
Tja, det var du som skrev att Norge har billig vattenkraft mens vi eldar med dyr olja..
 
  • Gilla
Guzzi
  • Laddar…
L Leifur skrev:
Jo för att tyskarnas ersatt sina kärnkraftverk med gaseldade kraftverk (rätt tveksam "grön" omställning från kärnkraft) och att Europas samlade vindmöllorna inte gav tillräckligt pga avsaknad vind.
jag tycker att du ger en lite väl förenklad bild av vad som skett i Tyskland – "att man ersatt sina kärnkraftverk med gaseldade kraftverk"

sanningen är ju att gas har spelat en stor roll i tysk elproduktion i decennier och svarat för en tämligen konstant del under de senaste femton åren

ett större antal (åtta) kärnreaktorer stängdes ner redan 2011, därefter har nedstängningen av de de sista nio reaktorerna varit tämligen gles med en nedstängning med 2-4 års mellanrum – då kan man också hålla i minnet att den tyska elproduktionsapparaten är ungefär fyra gånger större än den svenska, så omräknat till svenska förhållanden vore det som att vi skulle ha stängt ner 2 reaktorer på ett bräde och därefter en fjärdedels reaktor med 2-4 års intervall

de tre som stängdes 2021-12-31 finns inte med i grafen då den bara sträcker sig till 2020 enär statistiken för 2021 inte är publicerad ännu

i den mån att gasimporten ökat svagt beror det nog till större del på att man lyckats halvera kolanvändningen de senaste 10-15 åren

sen har Gazprom reducerat gasleveransen till EU med 27% under kvartal 4 jämfört med året innan, och med 35% jämfört med de två föregående åren, vilket har drivit upp gaspriserna katastrofalt mycket

vi får väl se vad nedstängningen utav de tre reaktorerna för två veckor sedan, och de tre som stängs om femtio veckor, får för långsiktiga konsekvenser

Graf över Tysklands elproduktionskällor från 1990 till 2020, inklusive vind, sol, kärnkraft och nedstängda reaktorer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Stefan Bengtsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.