Hejsan alla


Jag har idag en sommarstuga som jag håller på och renoverar till ett året runt boende. Problemet är isoleringen! Jag har idag tilläggsisolerat stugan utvändigt med 45 mm samt ny panel. Har dock upptäckt att det inte finns någon fuktspärr i stugans väggar eller golv/tak. Vad göra ? Måste jag riva ner allt eller kan det klara sig ändå ?

Mitt andra problem är att jag vill isolera trossbotten underifrån oxå, men vet inte om jag vågar göra detta längre ?

Snälla, kom med lite tips och ideer om vad jag kan göra, kan inte sätta in spärren i efter hand då jag redan bor där.
 
Ta det lugnt, det lär inte hända så mycket...

Personligen så anser jag att diffspärr hör hemma på nybyggen som är konstruerade för sådan medans man i äldre konstruktioner kan få en del problem om man blandar in diffspärr i de konstruktionerna.

Viktigare är att du har luftspalt mellan ytterpanel och vindpappen samt givetvis att all ventilation fungerar. Ventilationen är a och o så även när du vill isolera bjälklaget. Hur har du det med taket?

/Kent
 
Tack för svaret. Känns lugnande!

Taket har föregående ägare redan tilläggsisolerat, men det har han gjort genom att bara kasta runt en massa 100mm glasullsskivor (dessa skall rätas till så att de ligger bra). Som det är nu så är det 250mm i taket.
Skall ge mig på att lägga nytt tak nu i sommar så då kommer det nog lite mer isolering där samt ny ventilation av vinden.

mvh

Tom
 
Själv så ser jag takfotsventilationen som mer än viktig så jag försöker lösa den i första hand ihop med ventiler i gavlarna. Mögelstoppers är inte så dumma heller om man behöver öka på flödet.

/Kent
 
Jag håller inte med snickarboden i teorin.

Anledningen till att ett hus utan fuktspärr inte samlar på sig fukt inne i isoleringen är med största sannolikhet att huset läcker och därmed vädrar ut fukten. Detta medför också att du får dålig isolering i ditt hus. Ett hus som läcker värme läcker också in kyla. Om du då tätar detta värmeläckage med bättre isolering då har fukten ingenstans att ta vägen och kommer då att kondenseras i isoleringen. Detta är teoretisk byggfysik.

Problemet är att om du inte vill riva halva kåken så har du inte mycket att välja på. Det svårt att sätta en funktionell fuktspärr i efterhand, den kommer att ha många läckor o då tappa funktionen, faktisk kan den skapa större problem då fukten hamnar precis i läckorna o därmed i stora mängder. Så i praktiken håller jag med snickarboden - du bör ha luftspalter o god ventilation. Du kan också försöka skapa ett undertryck i huset.
 
Mikael_L
lastkaj skrev:
Du kan också försöka skapa ett undertryck i huset.
Det tror jag är rätt viktigt.
Det var säkert värmeläckaget som torkade ut de gamla husen till viss del, men mest skulle jag tro att det ganska kraftiga självdraget i murstockarna, pga att det alltid eldades, gjorde att inomhusfukten inte trycktes ut i väggarna.
Sen, inte att förglömma, fukttrycket var inte så stort heller i dåtidens hus, jämfört med dagens. Där vi duschar (varje dag!) har jacuzzi, bastu, osv.
 
Hur gör jag lättast för att skapa ett undertryck inomhus ? Eldrivna ventilationsfläktar ?
 
Någon typ av frånluftsystem är ett alternativ.
 
I och för sig är det helt rätt att inneklimatet ändrats sedan de äldre husen byggdes men det är inte direkt gjort i en handvändning att börja sätta in ny ventilation.

Med modesta metoder såsom att prioritera ventilation från våtutrymmen kan man komma en bit på vägen men man skall nog inte glömma att om man vill bo i ett välisolerat hus med minimala förluster så är det nog enbart nybygge som gäller.

Om jag inte minns fel så var max tillåten ventilationsförlust på ett nybygge som jag var på i höstas likvärdigt med en 100 mm ventil, detta då i en villa på 250 kvm!
Sådana värden lär vara omöjligt att uppnå i en äldre fastighet så man får nog alltid elda lite i dessa för kråkorna eller kanske snarare för att driva ut fukt.

Att se till att använda den gamla murstocken är inte heller så dumt även om det är lite pyssel med pannan eller med en braskamin.

/Kent
 
Mikael_L
odsmal skrev:
Hur gör jag lättast för att skapa ett undertryck inomhus ? Eldrivna ventilationsfläktar ?
Enklast borde vara en paxfläkt i varje badrum, + kanske en i tvättstuga, + kanske en i köket, alla ut genom yttervägg/tak. Dvs en fläkt i det eller de mest fuktiga utrymmena. Det svåra kommer sen, att på något sätt ställa in lagom flöde och undertryck.
Kanske vare sig bästa eller trevligaste lösningen, men det är den lättaste lösningen jag kan komma på iaf.

Håller med snickarboden med, inte dumt att elda. Att använda huset på ursprungligt vis borde vara det bästa, men lite mer pyssel med vedhantering och sånt blir det ju ...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.