Funderar på att bygga ut entrén och undrar om trappan räknas mot tomtgränsregeln på 4,5 meter eller om trappans utformning kan göra att den inte räknas eventuellt. Gäller mot gatan och finns det chans att kommunen tillåter närmare placering eller är det kategoriskt nej!?
 
Har du tittat i detaljplanen som gäller i området där du bor?
 
Nu har jag och frågan kvarstår. Vad är praxis!?
 
Praxis för vad? Det är detaljplanen som styr.
Vad säger DP om avstånd till fastighetsgräns? Är marken prickad? Isf hur mkt? I en del planer är den prickad 6 m från gata, dvs du får inte bygga ngt där.
 
Gällande om trappan räknas eller inte? Det är min fråga. Finns ingen prickning på detaljplanen men kommunens regler säger 4,5 meter.
Men från vad mäter man? Fasad eller där trappan börjar och/eller finns några undantag eller praxis hur man mäter!?
 
Jag vet inte om det är olika i olika kommuner, men jag googlade lite och fick fram att alla saker man bygger som kräver anmälan eller lov behöver grannes medgivande om det är närmare än 4,5 m. Ingenting om att någon sorts del av bygget inte skulle räknas. Det tolkar jag som att du behöver kommunens godkännande om det är deras väg du gränsar mot.

Vad kommunen säger kan bara de svara på, men det är ju enkelt att ta reda på.
 
Lånar citat från 10 år gammal tråd här på byggahus.se

En trappa som inte är inbyggd brukar inte räknas in i byggnadsyta och inte heller räknas in när man mäter avstånd till gata eller tomtgräns.

Där jag bor får man tex inte bygga närmre än sex meter från gatan. Mitt hus är sex meter från gatan men min trappa är ytterligare 140 cm närmre men det räknas inte. Jag har även ett skärmtak över och det är inte heller något problem. Däremot skulle jag aldrig få bygga in trappan med väggar.

Tänkte om någon satt på kunskapen att bekräfta detta påstående eller hur man gör idag.
Får bli ett samtal till kommunen helt enkelt :)
 
Låter som att det beror på kommun. Återkom gärna med svar och vilken kommun det är, så har den som söker nästa gång åtminstone ett facit för den kommunen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.