Hej, jag kaklar ett gammalt kök och plockade ned en armatur från sent 60-tal (nb att jag plockat ut säkring).
Självklart gick armaturen sönder och eftersom den är så fin tänkte jag försöka laga den.

Kruxet är att det lilla blecket som ger kontakt släppte. Jag TROR det hade en liten metallplugg liknande den för det andra blecket, men det försvann isf i bråten.

Är ingen elektriker, så eldragningar mm handlar jag upp. Men jag funderar på om jag kan laga detta själv.
Fråga, kan man löda fast blecket m lödkolv o tenn? Eller kan man fixera blecket med en liten metallstav, som plugg?

Bilder bifogas.
 
  • Vit rund armatur från 60-talet på vit kaklad vägg, armaturen är intakt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trasig armatur från 60-talet på vit kakelvägg, saknar del som ger kontakt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kökarmatur från 60-talet med trasigt kontaktbleck och synliga elledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på hand som håller i del av trasig 60-tals armatur med lossnat kontaktbleck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadat metallbleck från en gammal armaturs kontaktmekanism med saknad del.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Blecket är den lilla metalldelen och på en av bilderna håller jag fast det som det skall sitta
 
Kanske går att få dit med en popnit? Eller köpa en ny insats.. Kan inte vara så dyra.
 
Popnit riskerar nog att spräcka godset?
Yes, jag skall leta reservdel men det får kanske bli på återvinningen pga ålder.
 
Jag skulle prova med en ganska lång popnit, och bara klämma tången tills den sitter, inte tills pinnen snäpper av. Därefter kapa pinnen med avbitare, och löda popniten i bägge ändar till bygeln respektive (ny) kabelanslutningsanorning.
 
Funderade mer på popnit som lät smart. Den kräver väl ett hål rakt igenom?
Här sitter ju kontaktdon i vägen.
 
Yes fattar. ”Löda ny kabelanslutning”
 
En variant kan vara att sätta en E14-sockel om den har en diameter som är mindre än gängan på porslinssockeln.
 
Har du grejor för att löda funkar det säkert.
Annars kanske prova med en liten kort plåtskruv.
Helst med platt undersida på skallen.
Hornbach och Bauhaus har bra sortiment där man kan köpa enstaka skruvar.

/Höghus
 
Hela den plattan med anslutningarna ser lika ut i fler ifö armaturer med E27 sockel... kan kolla om jag har någon liggande...
 
Ska testa liten skruv o lödning imon
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.