Hej,

Har sökt men inte riktigt hittat svar...

Har ett ett- och halvplanshus. Ska flytta imkanalen till köksfläkten en meter. Idag sitter det ett runt eternitrör från kök rakt upp genom krypvind till plåthuv på taket.
Röret sitter i bjälklagret med hjälp av ett armeringsjärn som är instucket horisontellt i röret och som vilar på innertaket.

Jag undrar kort om det är enda fästpunkten eller om rören brukar sitta fast i genomföringen till yttertaket också.

Om det endast sitter med armeringsjärnet så byter jag det till ett spiro. Annars blir det lite knepigare med skarvning och avlastning av ett kapat eternitrör.

Nägon som har gjort denna resa redan?

/Jörgen
 
Skickar en liten bild också...
 
  • im.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Risken är att kanalen bara hänger i armeringsjärnet.
Jag skulle byta hela imkanalen till ny och se till att brandisolera den.
Både säkrare och så vet du att kanalen är tät i hela sin längd och du slipper att det läcker luft här och var.
 
Okej,

då provar jag att lossa. Hoppas att den inte sitter i plåthuven.

Bara att ersätta med spiro och två 45 gr böj för att flytta då.

/Jörgen
 
Men missa inte att imkanal skall brandisoleras i hela sin längd, 3cm nätmatta.
Och även viktigt att kanalen är isolerad då det annars kan bli kondens i den.
 
Tack,
Japp den kommer att bli isolerad.

Är dock lite nyfiken på om genomföringen till yttertak verkligen inte har någon fästpunkt eller ytterliggare tätning än isolering.

Ingen som har bytt sitt gamla eternitrör?

/Jörgen
 
Då får jag prova att lossa armeringsjärnet och se om röret släpper från yttertaksgenomföringen.

Verkligen ingen som har gjort detta innan...?

/Jörgen
 
Då är röret nere. Det satt bara med hjälp av armeringsjärnet. Det var isolerat hela vägen upp genom yttertak och in i huv.

Nu kommer nästa problem:
Röret som jag tog ner var 150mm i diameter. Min nya fläkt vill anslutas till 150mm. Men jag hittar bara spirorör som är 100, 125 eller 160mm (Lindab). Hur göra?

En annan fundering jag har är själva genomföringen genom yttertak (råspont, papp, pannor). Röret verkar ha suttit rakt igenom detta och med en plåthuv på pannorna. Det kan väl knappas hålla tätt?

Tacksam för lite assistans,

Jörgen
 
  • Gilla
Jimmyo
  • Laddar…
erikssonjorgen skrev:
Då är röret nere. Det satt bara med hjälp av armeringsjärnet. Det var isolerat hela vägen upp genom yttertak och in i huv.

Nu kommer nästa problem:
Röret som jag tog ner var 150mm i diameter. Min nya fläkt vill anslutas till 150mm. Men jag hittar bara spirorör som är 100, 125 eller 160mm (Lindab). Hur göra?

En annan fundering jag har är själva genomföringen genom yttertak (råspont, papp, pannor). Röret verkar ha suttit rakt igenom detta och med en plåthuv på pannorna. Det kan väl knappas hålla tätt?

Tacksam för lite assistans,

Jörgen

Finns övergångar mellan 150 och 160mm rör. Tror 150mm är den äldre standarden som numera är ersatt med 160mm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.