Jag har tänkt dra el i ett utbygge.
Vet inte mycket om el och en elektriker kommer att sköta inkoppling så det blir rätt. Använder slang med fördragna ledningar.

Nu undrar jag hur jag drar detta.
Vägguttag:
Matar jag från säkring till kopplingsdosa och sedan från dosa ut till varje eluttag i vägg, eller matar jag från dosa till ett uttag och sedan vidare från det uttaget till nästa uttag?

Fasta armaturer med väggbrytare:
Från kopplingsdosa till väggbrytare till armatur?

Nån som kan ge tips eller hänvisa till information?
 
UlrikaSpg UlrikaSpg skrev:
Jag har tänkt dra el i ett utbygge.
Vet inte mycket om el och en elektriker kommer att sköta inkoppling så det blir rätt. Använder slang med fördragna ledningar.

Nu undrar jag hur jag drar detta.
Vägguttag:
Matar jag från säkring till kopplingsdosa och sedan från dosa ut till varje eluttag i vägg, eller matar jag från dosa till ett uttag och sedan vidare från det uttaget till nästa uttag?

Fasta armaturer med väggbrytare:
Från kopplingsdosa till väggbrytare till armatur?

Nån som kan ge tips eller hänvisa till information?
När du i alla fall ska blanda in en elektriker så ska du fråga elektrikern hur denne vill ha allt utfört, gör du inte det så är risken stor att han slår bakut och vägrar att befatta sig med anläggningen.
Ps
Det är lika "olagligt" att dra ledningar och rör/dosor som att koppla OCH innan man drar sina trådar måste man i detalj veta hur det ska kopplas vet man inte det blir det ju rena lotteriet.
 
  • Gilla
Jan Tony Bertil Svensson och 3 till
  • Laddar…
Sen kan man ju inte bara dra slang med tre tåtar.........Till uttag möjligen men kopplinsdosor och annat måste ju sitta så det medger tåtar till strömbrytare och annat också och de lär ju också placeras så det fungerar kopplingsmässigt. Det är ju inte bara bara liksom.
 
  • Gilla
Hans G2
  • Laddar…
SOm flera varit inne på här, så bör du diskutera den här typen av frågor med den elektriker du tänker anlita för inkopplingen. Det du tänker göra ÄR olagligt, även om många gör som du.

Det finns inga enkla raka svar på dina detaljfrågor. Allt beror på förutsättningarna på plats.

Men generellt så drar man vanligen en matande anslutning från central till en takdosa, där du tänker ha en taklampa. Tänk på att takdosor är speciella, inte samma sak som en apparatdosa för uttag eller brytare.

Från takdosan drar man rör/slang till apparatdosor för uttag, brytare osv. I vissa fall dras det på tvären mellan dosor för uttag. Det dras standardmässigt ned från en brytare till dosa för uttag längre ned under brytaren.

Men om du drar fördragen slang med tre trådar (troligen brun blå och gröngul) i så kommer du att behöva komplettera. Till en enkel brytare drar man två trådar, oftast en brun för matande fas, och en i avvikande färg (inte gröngul eller blå) som tändtråd som alltså skall gå till lampan. Om du har uttag under brytaren behövs den bruna fasledaren dit (skarvas på brytaren) och dessutom behöver du en blå neutral, och gröngul skyddsjord. De två färgerna är reserverade för det ändamålet. Gröngul får under inga omständigheter någonsin användas för annat ändamål, blå är reserverad, men för blå finns undantag i gråzonen. Men förutsätt att det är fel att använda blå till annat än neutral (nolla). Har du sedan någon trappkoppling (två brytare manöverar samma lampa) så behövs fler trådar.

Som nybörjare finns det två grundfel i det rent praktiska. Att man gör för tvära böjar på slangen, det går då inte att dra in nya trådar i slangen. En radie på ca 15 cm blir bra. Eller att den fixeras för dåligt. Dels måste den fixeras så den inte kan lossna i stosarna i dosorna. Dels får den inte röra sig om man börjar dra i trådarna, det blir i så fall väldigt svårt att dra i nya trådar (byta ut när de blir gamla). Slangen bör klamras med ett avstånd på ca 30 cm, mer vid böjar och nära dosor. Det finns i de flesta dodso låsclips som skall hindra slangen från att lossna ur stosarna. Det är bra, men lita inte helt på låsningen, se till att slangen är klamrad också så att den inte kan glida ur.
 
  • Gilla
UlrikaSpg och 1 till
  • Laddar…
Kontakta Elektrikern först och fråga.

Det du möjligen kan komma undan med är om du drar rör utan ledningar (inte slang), drar i dragtråd överallt, plastar väggen och tar dit elektrikern när allt är synligt. Om elektrikern är där på timmar kan ni ju hjälpas åt att dra i elledningarna, så slipper du betala extra för en lärling. Men som sagt får man inte dra elledningarna själv.

https://www.jula.se/catalog/el-och-...-ror-flexslangar-med-tillbehor/vp-ror-009188/
https://www.jula.se/catalog/el-och-...r-flexslangar-med-tillbehor/bojfjader-411694/
https://www.biltema.se/bygg/elinstallationer/eldosor/apparatdosa-2000023485

Att dra el till belysning mm är lite krångligare.
 
  • Gilla
UlrikaSpg
  • Laddar…
I get the point.
Kommer att rådgöra med elektriker från början.
 
En annan grej man som nybörjare skall tänka på, är hur dosorna monteras i djupled. De skall sitta så att kanten är i nivå med färdig vägg. I praktiken blir det ofta 2- 3 mm in i väggen. Men ALDRIG längre ut än väggens yta. På de flesta dosor kommer antingen stosarna att ligga mot insidan av väggskivan, eller så finns där en ring eller klack som skall ta emot mot insidan av skivan. För när man senare monterar uttag och brytare, så har de en ram i metall eller plast, som ligger mot utsidan av skivan, och skruvarna som håller den fast i dosan kommer att dra dosan utåt, så att skivan kläms mellan dosan (klack, ring eller stosar) och uttagets ram. På så sätt blir uttaget stabilt. Sticker dosan ut, så kan man inte uppnå den här klämeffekten, och uttaget kommer alltid att sitta löst.

Men detta innebär alltså att dosans mothåll i form av stos eller klack osv, skall ligga exakt i nivå med reglarna som skivan senare monteras mot. Det finns dosor avsedda för enkelgisp, eller dubbelgips, och det finns dosor där man kan justera djupet, kragen som går ut genom skivan är där justerbar. Har man ex. OSB och gips (11 + 13 mm), så är en dubbelgipsdosa lite för djup, då kan man lägga en ring av masonite runt dosan, så den kommer lite längre in, men ändå kan trycka mot skivan när man drar ihop det.
 
  • Gilla
UlrikaSpg
  • Laddar…
Jag kan tillägga att det även finns dosor för tripelgips. Samt takdosor med många olika djup med upp till ca 10 cm djup.
 
Och det finns även förhöjnings rinnar om det inte är dosor med teleskopring som har använts
 
PeterFalun
sen finns det elektriker som kan göra hela jobbet

det rekommenderar jag
 
  • Gilla
Berthramb och 2 till
  • Laddar…
Jämför med att om någon obekant kom till ditt jobb, gjorde en del av dina arbetsuppgifter, med eller utan kunskap och tar lönen du skulle fått. Eventuellt får du göra om jobbet och svara fullt ut för kvalitén på det utförda.
Alla skulle förstås inte uppskatta detta.
 
  • Gilla
Jan Tony Bertil Svensson och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
imported_Benno imported_Benno skrev:
Jämför med att om någon obekant kom till ditt jobb, gjorde en del av dina arbetsuppgifter, med eller utan kunskap och tar lönen du skulle fått. Eventuellt får du göra om jobbet och svara fullt ut för kvalitén på det utförda.
Alla skulle förstås inte uppskatta detta.
Nja, jämförelsen att någon kom till mitt jobb är lite tveksam tycker jag. Det är väl snarare så att kunden väljer att göra en del av jobbet själv (inte lagligt, men det är en annan fråga). Som att jag försöker mecka med bilen själv och inte får ihop det och sen måste anlita ett proffs för det sista. Inte har jag tagit något av hans lön.
Eller om jag målar om huset själv, men behöver hjälp av ett proffs med vissa delar, inte ska väl målaren då känna att jag tagit en del av hens lön, genom att göra jobbet själv?

Behöver jobbet göras om så är det väl rimligt att ansvara fullt ut för kvaliteten på det man gjort. Behöver det inte göras om, så tar man såklart bara ansvar för det man gjort.

Jag jobbar som konsult och det är det är inte ovanligt att mina kunder försöker själva först, alternativt vill göra delar själv. Jag har aldrig sett det som att de tar min lön. Däremot kan jag ju alltid tacka nej om uppdraget inte är intressant eller gå att få lönsamt längre, och oavsett så tar jag inte ansvar för vad kunden har gjort, men väl för mina delar.
 
  • Gilla
wernerstenhaugen och 3 till
  • Laddar…
Ser inte heller det som att en kund tar min lönom denne drar slang själv
Jag tar ju bara betalt för den tid jag arbetar
Är det fel gjort så att problem tillstöter, blir det dyrare för kunden men jag förlorar inget
 
  • Gilla
wernerstenhaugen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.