Nu har vi hamnat i den sits som kanske de flesta av er har befunnit sig i ....
Vi har fått en Produktionskostnadskalkyl som ligger över vår budget.
Vi har träffat säljaren för att gemensamt gå igenom var det finns kostnader som man evtl skära bort.

Vissa tillval var vi eniga om att behålla, vissa var vi eniga om att skippa.
Vissa är vi osäkra om då vi inte vill vara dumsnåla .....
Vad anser ni därför om:
- råspont vs vaxad masonit board
- målade väggar med eller utan microlit
- OSB skivor i samtliga väggar. Jag var av den uppfattningen att skivorna inte bara möjliggör att man kan spika i väggen utan att de även är ljudisolerande. Säljaren menar att det är ett organiskt material som är snarare motsatsern till ljuddämpande. Är detta korrekt kan vi istället peka ut de väggar där vi ska ha bilder och sparar mycket pengar.

Tacksam för alla svar.

/pelle
 
Jag har bare ett råd. Vänta inte för länge och bestämm dig.
Vi var i samma sits och tog oss bra mycket tid på att fundera hur vi skulle få ner kostnaderna. Vi hittade våra besparingar men priserna går upp så fort just nu att den nya offerten blev lika dyrt som den första.....
 
Pelle-p skrev:
Säljaren menar att det är ett organiskt material som är snarare motsatsern till ljuddämpande.
Det är ett organiskt material, men organiskt eller inte har knappast någonting med ljuddämpning att göra. OSB+gips ljuddämpar mycket mer än bara enkelgips, såklart. Men om det är dubbelgips som är alternativet så vet jag inte vilket som är bäst, kanske ganska snarlikt.
 
Trivselhus som vi bygger med menar att med iaf deras 450mm takisolering gör att risken med fukt i råsponten liknar den i torpargrund vid vissa väderlekar. Det gjorde att vi valde att "spara" 40' och använda de preppade skivorna istället... de pengarna använde vi till köket istället ;-)
 
Vad gäller väggarna så är det klart att två skivor är bättre än en(stummare). Dock är det ju en resonanslåda om man inte har isolering i väggarna...
 
Mitt råd är:

* Behåll råsponten, det är svårt (läs dyrt) att ändra på detta sedan.
* Målning/microlit, det är kosmetika som man relativt enkelt kan ändra på senare när ekonomin tillåter.
* Skivor i samtliga väggar, kan mycket väl dras ner betydligt i omfattning.Välj de få väggar där det faktiskt finns en risk att ni vill hänga upp något avsevärt tyngre på (typ plasmaTV, vitrinskåp). I efterhand kan man relativt enkelt leta upp reglarna i de andra väggarna om man vill hänga tunga saker.
Ljuddämpning uppnås oftare genom isolering i väggen, vilket är billigare än en skiva. Snåla inte på ljuddämpningen!
 
Detta fenomen är inget unikt med Trivselhusen. Med god ventilation så innebär inte råspont någon förhöjd risk för fuktproblem.
 
- när det gäller råspont så fick vi precis samma argument som jimnor ... jag känner mig lite kluven.
- vi valde osb i några väggar, kortlingar i andra och för vissa valde vi ingenting
- förebygger microlit sprickbildning i hörnen när huset sätter sig?
 
Vi har kört med Plywood + gips i alla väggar. Har inte ångrat det en sekund. Fick betala 8.000 för att husfirman skulle sätta in det i ytterväggarna, innerväggar satte jag själv så det var bara inköpskostnad för materialet.
 
Skulle aldrig välja bort OSB! vem vet var du vill sätta grejorna framöver. Sen är det ett helvete att få väggen snygg igen efter en massa gipsankare av olika sorter. Enkelgips är inte heller så tåligt att stöta i om du flyttar möbler eller ungarna röjer omkring inomhus. Vi valde OSB överallt och har inte ångrat det en sekund men däremot prisat det flera gånger när nya saker/förändringar dykt upp!

Sätter du en spik i en osb/gipsvägg och sen vill flytta den så går det oftast at dra ut spiken och dutta i en liten droppe spackel eller liknande så syns hålet inte på en ljus tapet.

Som jag förstått det så dämpar ett tungt/kompakt material de flesta ljud bättre i en villa än ett lätt material. Så OSB/GIPs dämpar betydligt bättre än isolering om man säger så.

Skulle aldrig ta masonit i stället för råspont.

Målat och microlit är mest en bekvämlighet och lätt att ändra sen så kommer ni antagligen att måla om/tapetsera om flera gånger under de närmaste 20 åren, åtminstone om ni har barn så då skulle jag välja det billigaste där.

Sen om det börjar kännas kärvt redan på kalkylstadiet/budgeten så ska ni nog se om det inte går att skära kostnader på fler ställen eftersom det garanterat kommer att dyka upp/tillkomma fler under resans gång innan huset väl står där och är helt färdigt till sista gardinstången/tv antennen/gräsmattan/altanen/byggelen/garageuppfarten/garderoben osv.
 
Satsa absolut på OSB-skivor i alla väggar! Förutom att du kan använda väggarna till att hänga saker på så får du en mycket gedignare känsla i hela huset.
Värt varenda krona.

Lägg även till isolering i väggarna å så solida innerdörrar.. sen kommer huset kännas "riktigt"!!!
 
Gällande målat kontra tapet; Våra målare gav en offert på hela huset (invändigt) och de ville ha samma peng för målat som för bastapet (typ Borosan, inte kul...). Om vi dessutom vill ha microlit under färgen så var det ett ganska rejält påslag, räknat på alltihop. Målarna menade dock att det blir en klart "behagligare yta" om man använder microlit.

Hade varit intressant med en jämförelse av målade ytor med och utan m-lit... Än så länge är vi nog inne på målat på de flesta ytorna (utan m-lit).

Vi har dock satsat på extra spånskivor i de flesta innerväggar, det är ju trots allt inte någon höjdare att börja ändra i väggarna efter huset är byggt.

/Mvh Johan
 
Ett litet tips... BYT BANK!!!
Vi bytte bank och fick nästan 500 000 mer att bygga för........
Om inte annat hota med att byta bank för allt!!!! Även ev barns sparkonton!!!
Vi fick mkt bättre villkor och ränta!!!!
 
Teta skrev:
Ett litet tips... BYT BANK!!!
Vi bytte bank och fick nästan 500 000 mer att bygga för........
Det skulle vara underbart om man kunde få pengar på banken ... men tyvärr kan man bara låna och räntorna ska betalas in .... och det ligger väl en begränsning i hur mycket man har råd att betala varje månad.
Pelle-p har gjort sin bedömning och vill hellre sänka kostnader än låna mera. Klokt, tycker jag.
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.