Vilka av dessa ska man föredra? en 2018 optima plugin eller 2020 kia ceed plugin?

Sen en fråga angående värme på vinter, har läst mig fram till att motorn måste hjälpa till för att värma på vintern men på sommaren fungerar ac på el. Hur går det ihop? Va händer om jag sätter ac på 20grader under vinter kommer motorn ändå hoppa in och hjälpa till?

Måste man ha motor och kupevärme under vintern för att slippa skrapa eller har någon av dessa bilar så att man bara kan trycka på fjärrkontrollen så den värms upp? Jobbigt och hålla på med 2st sladdar om man inte kan koppla det till plugin kontakten på nått sätt.
 
Ceed är en modernare konstruktion än optima.
 
Jag tittade på en Niro 2018. Jag tror att Optiman är snarlik. Den kunde inte få någon värme utan att motorn var igång. Jag vill minnas att Optiman till skillnad från Niron kunde förses med bränslevärmare. Men den kunde inte användas vid körning. Det gick att ha kupévärmare och motorvärmare. Men dessa måste då ha en egen elanslutning separat från laddkabeln. Detta gällde alltså Niro och delvis Optima år 2018. Kanske har de utvecklat värmesystemet längre sedan dess.
 
  • Gilla
@ndreas
  • Laddar…
M Mapet890 skrev:
Ceed är en modernare konstruktion än optima.
Menar du att den är en "bättre" laddhybrid?
 
A Avemo skrev:
Jag tittade på en Niro 2018. Jag tror att Optiman är snarlik. Den kunde inte få någon värme utan att motorn var igång. Jag vill minnas att Optiman till skillnad från Niron kunde förses med bränslevärmare. Men den kunde inte användas vid körning. Det gick att ha kupévärmare och motorvärmare. Men dessa måste då ha en egen elanslutning separat från laddkabeln. Detta gällde alltså Niro och delvis Optima år 2018. Kanske har de utvecklat värmesystemet längre sedan dess.
Ok, jag har två bilar jag är sugen på. Ceeden är nyare 2020 än optiman som är 2018 men man får så mycket mer i optiman (den jag hittat) typ samma prisklass.

Bara det där med värmen och ac jag vill ha lite bättre förklarat bara. Varför det går att köra ac på el under sommaren men att det inte går att få till med värmen på el under vintern.
 
M Mapet890 skrev:
Ceed är en modernare konstruktion än optima.
Nej att bilen i sig är en modernare konstruktion, den uppdaterades väl 2019 har jag för mig, optima är äldre.
 
@
D Daniel__s skrev:
Ok, jag har två bilar jag är sugen på. Ceeden är nyare 2020 än optiman som är 2018 men man får så mycket mer i optiman (den jag hittat) typ samma prisklass.

Bara det där med värmen och ac jag vill ha lite bättre förklarat bara. Varför det går att köra ac på el under sommaren men att det inte går att få till med värmen på el under vintern.
Kräver väl mer energi att leverera värme än kyla. Motorn behöver gå för att kupén ska vara varm. Dessutom måste motortempen vara tillräckligt hög så att bensinmotorn kan gå igång om det behövs (så att den inte kall startar hela tiden). Tror inte det finns någon app för att värma bilen innan du ska iväg. Dvs om du inte installerar en bensinvärmare med app. Kias hybrider har såvida jag vet inte någon värmepump. Att värna kupén på det lilla batteriet som hybriderna har går alltså inte.
 
D Daniel__s skrev:
Bara det där med värmen och ac jag vill ha lite bättre förklarat bara. Varför det går att köra ac på el under sommaren men att det inte går att få till med värmen på el under vintern.
Antagligen för att det är ett hastverk. En AC är en värmepump. Och det borde vara enkelt att få den att både kyla och värma kupén. Men på bensinbilar har det behovet aldrig funnits. Så AC:n gör det den alltid gjort. Kyler bilen. Och värmen kommer på det vis den alltid gjort. Från bensinmotorn. Andra tillverkare har i just det avseendet gjort en lite mindre halvfärdig lösning.
 
Vi provkörde båda och valde tillslut att köpa en optima.
Ceeden är fruktansvärt bullrig. Ren stadsbil.
Motorn går igång vintertid för att skapa värme vilket betyder att den inte är speciellt snål vintertid om du kör korta sträckor.
Jag köpte vår i september och snittar ca 2.2l/milen vid lokal körning.
Seat leon eller octavia plugin kan köras helelektriskt vintertid samt förvärma kupén via app osv. De kostar ca 70-100k mer än en beggad optima.
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
2,2 liter milen???

Kan ju inte vara möjligt!

Kör själv en Leon kombi laddhybrid 2021. Den har värmepump och jag kommer ca 6 mil med värmen avslagen men med sätes- och rattvärme.

Med värmen (klimatanläggningen) på blir räckvidden ca 5 mil.

Även om man jämför Ceed med Seat/Skoda/VW blir det en ojämn jämförelse då de senare har betydligt större batteristorlek och elmotorn är t ex ca 115 hk jämfört med ca 80 hk hos Ceed.

Min Leon går som en raket med enbart elmotorn, accelerationen är fantastisk. Totalt har bilen 204 hk, men det är egentligen ointressant eftersom att en normal förare inte vill att förbränningsmotorn ska starta.

Det som är av intresse är räckvidden, att batteriet kan värma kupén och att det är möjligt med snabba omkörningar.

Min kollega som har en Ceed menar att det enda som går att köra om är en mopedbil.
 
  • Gilla
Edlunn
  • Laddar…
2.2l/100km skulle de stå. :)
 
Optimans elmotor har ca 65hk. Kommer ca 5.5-6 mil sommartid på el.
För mig upplevs dessa hästkrafter avsevärt mycket starkare än de 110hk jag hade i min volvo tidigare.
Duger utmärkt för stadstrafik och upp till ca 120km/h samt för att dra fulla grindsläp.

Jag håller med om att vw-koncernens drivlina är bättre. Kan man få en seat/octavia till samma totalkostnad som en ceed är valet enkelt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.