Hur göra? Tanken är att ska vara panel på halva väggen och tapet ovan. Mer isolering? Har element rör som begränsa utrymmet från stommen, cirka 55mm.
 
  • Renoveringsprojekt med en vägg halvt riven till trästommen, isoleringsutmaning nära elementrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Upprivet hörn i ett rum som visar en synlig väggstomme och ett vitt rör, med utrymme begränsat till cirka 55mm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle spika 30mm huokoleijona (nutidens treetex) över hela väggen. Förutom där jag skulle sätta in tre vågräta spikreglar med utsidan i plan med skivorna. Vanliga fyratumsbräder med kilar av till exempel masonit bakom så man får utsidan i plan med skivorna.
Sedan skulle jag spika den stående halvpanelen i spikreglarna så att den går utanpå skivorna.

Det skulle bygga cirka 45-50mm på tjockleken.
 
Pappspänn väggen om du inte vill lerklina.
 
H heimlaga skrev:
Jag skulle spika 30mm huokoleijona (nutidens treetex) över hela väggen. Förutom där jag skulle sätta in tre vågräta spikreglar med utsidan i plan med skivorna. Vanliga fyratumsbräder med kilar av till exempel masonit bakom så man får utsidan i plan med skivorna.
Sedan skulle jag spika den stående halvpanelen i spikreglarna så att den går utanpå skivorna.

Det skulle bygga cirka 45-50mm på tjockleken.
Låter bra, jag kör på det, bara man kan hitta huokoleijona ? Ska jag inte sätta nån vindpapp? Tycka in mer drev?
 
Allt vad du drevar är ren vinst. Det blir bara bättre ju nogrannare du är. Använd lindrev.

Strängt taget behövs ingen papp för vindtätningen skall vara utanpå timran. Om du vill kan då sätta dit någon papp bakom skivorna för att bromsa fuktvandringen litet.

Hunton torde ha någon skiva för inomhusbruk som motsvarar Huokoleijona.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.