Vi har nyss beställt ett egenritat hus från Fiskarhedenvillan, som kommer att levereras i oktober. Tanken är att vi ska köpa stomresning från dem, förmodligen även så att det blir helt färdigt utvändigt och grundmålat. Därefter ska sambon som är snickare ta 4-5 veckors semester och göra så mycket han hinner, sen köper vi in det som återstår att göra färdigt.

Hur mycket är det då rimligt att man hinner på denna tid, om man jobbar 12-15 timmar per dag under cirka en månad? Det är alltså det invändiga arbetet som gäller. Går det att få beboeligt på denna tid? Med beboeligt menar jag då att bara det nödvändiga finns, att det inte är målat, tapetserat, lagt golv, osv. i några rum gör inget.

Huset är på ca 135 kvm, fyra rum och kök.
 
jag har samma fråga, vi ska köpa vårt stomrest och sambons pappa ska vara och jobba i det i 2 månader men åka hem vissa dagar+ att sambons kompis (snickare) ska vara där kanske 1 vecka sammanlagt. Har även kompis som elkille och morbror som har vvs firma. Vi ska bara inreda undervåningen och vänta med övervåningen....tror ni man kan bo på undervåningen efter två månader? Alltså att vvs och el och sånt också är klart då och inte bara väggar..... Tack för svar!
 
tveksamt, men o`key, om Ni konsentrerar er på de rum ni vill nyttja och så köket.
Men jag tycker det blir bökigt och tar längre tid, om man skall avbryta de arbetsmoment man håller på med. Menar så här, det är bättre att plasta och isolera och spika upp glesen i alla taken först, därefter sätter man upp alla innerväggarna med gips på en sida. Man får tänka på att inte ställa till det för elektrikern, så att denne får avbryta sitt jobb ideligen. Ganska jobbit för er själva också att plocka fram ställning eller stegar för varje rum o s v.
 
Hinner och hinner, det beror ju lite på hur pass väl man planerat, vilken disciplin man har, hur vädret är, hur skicklig man är, hur stort huset är, vilken standard man skall ha etc.

Se t.ex. TV-program som "Från koja till slott" där man på 48 timmar bygger om rätt stora delar av ett hus. Låt gå för att man fuskar sig till olika genvägar, men det är möjligt att göra rätt mycket på kort tid.

Det är lite knepigt att hela tiden vara ensam på bygget, för det är stora saker, knepigt att alltid nå allt och räcka till, samt rätt så tråkigt att inte ha någon att prata med. Det som också ställer till det är eljobb, rörmokeri och sådant som måste/bör göras av fackmän och som man inte kan gå förbi.

En månad är nog knepigt att få till det på även om man jobbar häcken av sig. Det är trots allt inte mer än 350 timmar man hinner jobba. Två månader låter mer rimligt att tro på att man kanske kan bo där hjälpligt om allt gått bra, men tre månader är nog ett måste om det skall vara "mer eller mindre" inflyttningsklart.

Vill man korta byggtiden får man ta dit mer folk. Kanske några jobbarkompisar som kan stötta några helger och kvällar.
 
Vi fick vårat 1,5 planshus stomrets med början 18 nov och flyttade in 21 januari!!!
Då kan jag säga att det var ogipsat i halva huset,. Vi hade dessutom valt pärlspont som jag kvistlackade samt målade två gånger innan vi satte upp det (140 kvm) vilket tog mycket av tiden samt att jag är en osanolik tidsoptimist vilket gjorde att man orkade vidare hela tiden. När vi flyttade in så var köket på plats samt en tillfällig dusch i tvättstugan och en toalett tillfälligt monterad. Ett sovrom var helt klart samt klinker i hallen och köket (60 kvm) samt min fru var högravid.

Ska man göra som vi har gjort så måste man kunna göra väldigt mycket själv och ha mycket tid. Jag hade fördelen att kunna anpassa mitt jobb efter bygget vilket underlättade mycket, jag jobbade minst 10 timmar om dagen samt hade stor hjälp av min far som är gammal snickare.

Ett tips är att köpa bra verktyg, skruvatomat är oundvikligt om man skall gipsa själv. Sågbord med kapsåg är bra om man skall ha panel av något slag samt vanliga skruvdragare och elverktyg av olika slag.
 
Mitt råd här är: se till att det är så färdigt det bara går INNAN ni flyttar in. Ska man bo mitt upp i bygget tar allt mycket, mycket längre tid. Boendet och byggandet kolliderar hela tiden. Det går inte att laga mat för strömmen är bruten, eller tvärtom, det går inte att bryta strömmen för att maten står i ugnen.
Man måste hela tiden flytta undan saker för att de är i vägen för något annat som ska göras.
 
Jag tycker att en månad kan bli snålt med tid. Det hänger dock också på hur huset ser ut invändigt när det är stomrest. Vissa hustillverkare har ju gipsen färdigmonterad på insidan på ytterväggarna. Vissa har inte ens isolerat.

Det beror också på hur mycket burspråk, ryggåstak, takkupor och andra försvårande saker som ni har i huset.

Har huset bara 4 hörn, innetaket är vanlig rakt och det inte är några andra försvårande saker samt att ni är effektiva, plannerar väl och har någon som kan hjälpa till med hantlangning så kan det gå på en typ 400 timmar.

Jag håller också med andersmc att det är mycket effektivare att göra klart allt innan man flyttar in.
 
Tanken är att vi ska säga upp lägenheten när huset levereras alternativt har blivit stomrest, därefter är det alltså totalt tre månader innan vi ska flytta, men det blir bara en månad som vi kan bygga på det heltid. Sen ska vi naturligtvis fortsätta på kvällar och helger de resterande två månaderna.

Grejen är ju att man inte vill sitta med dubbla kostnader, både betala hyra för en lägenhet och lån.
 
planering är a och o. Nu vet jag inte hur eran planlösning ser ut, men se till att ni kan jobba med annat när elektriker och rörmokare gör sitt. Titta på fiskarhedens åtaganden i olika nivåer så får ni lite hum om i vilken ordning de olika delarna skall göras. Eftersom ni har bra kontakter så sätt er med elektriker rörmokare och snickare samt en almanacka och planera in arbetena, dvs ett tidsschema då vet ni om ni behöver jobba på med vissa moment för att hålla tidsschemat.
lycka till!
 
När gjuter ni plattan? Platten tar ofta minst tre månader att få tillräckligt torr så att golvet kan läggas. Vi tog hjälp genom FH med åtagande 1,2, 3, vvs och el. Min sambo var ledig i en månad, sedan jobbade vi+en person till under kvällar, vissa dagar och alla helger (vi var endast lediga från huset på julafton). Vi startade med huset 1:a december och flyttade in 11:e mars. Man hinner väldigt mycket under tre månader men det är vissa saker som man inte själva kan styra över t ex. torktid platta, hantverkare m.m.

Pernilla
 
Markarbete och platta ska påbörjas så fort bygglovet är klart, alltså nån gång i sommar. Så den biten ska inte vara några problem.
 
angelgirl skrev:
Tanken är att vi ska säga upp lägenheten när huset levereras alternativt har blivit stomrest, därefter är det alltså totalt tre månader innan vi ska flytta, men det blir bara en månad som vi kan bygga på det heltid. Sen ska vi naturligtvis fortsätta på kvällar och helger de resterande två månaderna.

Grejen är ju att man inte vill sitta med dubbla kostnader, både betala hyra för en lägenhet och lån.
Ni har inte mycket säkerhetsmarginal. Det kan ju hända mycket som fördröjer arbetet. Det räcker med en släng av vinterkräksjukan så blir den tuffaste liggande en vecka. Det är också lätt hänt att man skadar sig. Det behöver inte vara så allvarligt, man skär sig i handen eller trampar snett ner för en stege så sjunker kapaciteten till 25%.Om man jobbat 15 timmar om dagen i en månad så är risken att skada sig ganska stor.
Det kan även vara yttre omständigheter. Rörmokaren dyker inte upp när han lovat och så faller den exakta planeringen som ett korthus.
 
Vi har grannar som just byggt klart ett Fiskarheden och det tog ungefär 1½ år att få det klart, då gjorde de även stomresningen själva.
Då har de varit på plats de flesta kvällarna, helgerna och lediga dagarna, dock så är de inte snickare så mycket tid går åt att fundera.

Ska man få ett hus klart på 3månader vill det till att man har bra hjälp, och ligger i utav hellsicke för det är fruktansvärt mycket jobb.
 
Mikael_L
angelgirl, jag tycker egentligen att ni ska försöka ta mer ledigt från arbetet, om det så bara är två veckor till ni lyckas rycka loss så är dom säkert guld värda ändå.
Händer inget oförutsett och alla tidsplaner håller på ett rent gudomligt sätt, så använder ni ju tiden istället till att färdigställa mer, och slipper mer av det tråkiga jobbiga med att kombinera byggarbetsplats och vardagsliv...

Jag vet inte om ni har svårt att göra det, antingen pga svårflörtad arbetsgivare eller om ekonomin inte tillåter det, men försök iaf.
Lev på mamma och pappa en månad i värsta fall ...;)
 
jag undrar om en sak ang. gipsade ytterväggar som någon pratade om. Kan man få det från fabrik, alltså att de är gipsade? Och du undrar jag som tjej som inte kan någonting, har de då gjort eljobbet i ytterväggarna? Så att det bara behöver dras i de små väggarna inne?Något sådant hade ju varit bra för oss....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.