Jag och min sambo renoverar vårt kök från 40/50-talet och inser nu att diskbänken är 57cm djup och de nya stommen till ugnen samt diskmaskinen är 60cm djup.
Vi har även ett platsbyggt skafferi som är 57cm djupt.

Diskbänken har vi lossat från väggen men skafferiet sitter med galet många stora spikar så vi låter det helst sitta.
Hur ska vi göra för att få allt i linje? Alla tips mottages tacksamt!!
 
Jag tolkar det som att ni ska behålla befintlig diskbänk?
 
Är ni helt säkra att diskbänken är 57 cm djup ?
De äldre skåpen brukade vara ca 595 och diskbänkarna 600 eller 620 .
Om det nu är som ni skriver så kan ni regla ut väggen efter ni monterar era skåp så diskbänken passar .
 
100% säker! Men hur gör man det snyggt? diskbänken har en kant som går upp på den sidan som ska sitta mot väggen.
 
A AndersS skrev:
Jag tolkar det som att ni ska behålla befintlig diskbänk?
Ja precis!
 
Lägg upp lite bilder så kanske det blir lättare att förstå problemet och föreslå lösningar!
 
Är det många skåpstommar?
Nu var det ju hela 3cm som skijde...
Men annars brukar man kunna kapa bort en del av stommen baktill.
Hur mycket bygger luckorna framåt?

Ska du ha kakel bakom diskbänken?
 
S Staffan-N skrev:
Lägg upp lite bilder så kanske det blir lättare att förstå problemet och föreslå lösningar!
Hoppas detta kan hjälpa lite!

Renoveringsarbete i kök med spackel på golvskydd vid öppet vitt skåp och omålad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tomt vitt skåp öppet utan dörrar i en renoveringsmiljö med oslipade väggar och en arbetspall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsarbete i kök med diskbänk och verktyg på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Är det många skåpstommar?
Nu var det ju hela 3cm som skijde...
Men annars brukar man kunna kapa bort en del av stommen baktill.
Hur mycket bygger luckorna framåt?

Ska du ha kakel bakom diskbänken?
den är bara en för spis sen diskmaskin!
Spishällen är sedan 52 cm och behöver x antal centimeter på varje sida för att orka bära upp. Så osäker på om jag kan ha mindre än 60?

Japp kakel är det tänkt! Det kanske kan ge mig någon cm!

luckorna lägger väl till någon cm men sticker inte ut längre än diskbänken.
Jag bifogade bilder i ett svar i tråden.
 
J
Du kan ju regla upp en ny vägg precis som föreslås ovan. Eller några lager gips som bygger ut väggen lagom mycket.
 
  • Gilla
Nancy Biäng och 1 till
  • Laddar…
Hittar inte det förslaget.

tanken är att ha kakel över diskbänk samt över spis upp till tak. Blir det inte konstigt att göra så med väggen då?
 
Vet inte hur ni har tänkt med diskmaskin och spis (eller är det häll+ugn?), men en möjlighet är ju att behålla de befintliga måtten för de gamla skåpen och sätta en täckskiva för att "släppa ut" skåpen där den utrustningen ska stå.

Har du en planskiss underlättar det att förstå.
 
Diskmaskin, sen häll plus ugn. Det blir bänkskiva från att diskbänken slutar till väggen, dvs över diskmaskin, ugn och utsågat för spishäll. Jag bifogar en bild på hur köket såg ut från början så kanske det är lättare att se framför sig!

Från vänster till bakbordet ska behållas, därefter diskmaskin och ugn/häll.
 
  • Originalkök med beige skåp och vitvaror innan renovering, inklusive diskbänk, ugn och diskmaskin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Suck - jag saknar mitt gamla bakbord...
 
Ok, den gamla köksinredningen behålls, i princip bara spis och skåpet till höger som utgår? Det enklaste är väl att bara släppa ut mellan diskbänken och diskmaskinen och låta den delen vara några cm djupare. Det går nog att göra från skafferiet, men då får du fylla ut bakom diskbänken istället för att få fram den (alternativet att byta ut dessa skåp med, men det antar jag att du inte vill). Ett sätt kan vara med gipsskivor.

Ett exempel på övergång:

Vy över köksgolv med träyta, del av skåp och låda, vit vägg och övergång mellan skåpsektioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.