Jag hade ritat om köket för nu har ni ingen avställningsyta/arbetsyta alls bredvid spisen.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Håller med om att köket är dåligt löst.

Jag skulle inte vilja ha ett stort badrumsfönster precis vid ytterdörren. Någon som kommer på besök, ingen som öppnar dörren och då går besökaren till närmsta fönster för att se efter om nån syns till varpå pinsam situation kan uppstå. Bättre att flytta fönstret till andra sidan duschen.

Ingen plats för TV.

Den ska ju hus vara väl anpassade till tomten när det gäller väderstreck, utsikt, insyn, skuggande träd osv. och det går ju inte att bedöma från en planritning.
 
Jag tycker hela kök/vardagsrumsdelen behöver ritas om. 41 kvm räcker absolut till, om det är bra planerat, vilket jag dessvärre inte upplever att detta är :confused:

Som Birgit sa, hur ser tomten ut?
 
Tomten är relativt plan, ca 900m2 och vardagsrumsdelen kommer ligga mot sydväst.
Kom gärna med idéer kring hur kök/vardagsrum kunde göras bättre
 
BirgitS
Finns det extra fin utsikt åt något håll och/eller finns det insyn från något håll?
 
Har du någon bild över tomten?

Spontant hade jag nog gjort huset smalare och mer utdraget, då det hade möjliggjort en bättre fördelning av ytorna :)
 
R Rubank666 skrev:
Hej!

som rubriken lyder… Vad hade ni gjort annorlunda och varför?
R Rubank666 skrev:
Hej!

som rubriken lyder… Vad hade ni gjort annorlunda och varför?
Fint hus å fin plan lösning. Kul fråga!

Vad jag tycker.
1 Så öppet å du får stekos och ugnos i hela huset. Feta hinnor på fönster. Vet nån som har de så. Luktar pekka gamal matos i hela huset när man e där. Fast de märker nog inte det själva. Blir så. De som luktar svett märker de inte heller.
Kör med Vägg me bred skjutdörr till köket.

2- Ohygien ofräsht äckligt å ha toan och dusch i tvättstuga. Om nån gör numero 2 eller spyr där inne så vill iaf int jag ha mina rena skjortor hängande där inne. Dusch e väl ok i tvättstuga fast på gränsen lite.

3- Ha ett badrum med toa.

Plus ha ett extra väldigt litet rum med toa och hand fat. Alltid bra me en extra toa, även i reserv om en pajar.

4-till-luft rör från utomhus till kamin ser ut saknas. Tar den luften från rummet så ryker det in mkt, konflikt med badrumsfläkt och köksfläkt.

5-Sovrum ej ligga brevid tvättstuga, för det dönar om man vill ta en lur.

6-Saknas förrådsutrymmen. Bra å ha

7- för å få de kan du minska sovrum lite. Speciellt det stora. De e ju en sommar stuga och man e ju inte i sovrummen då så mkt

8- saknas tak över ingången

9-skippa köksön. Gör istället mer bänkyta. Eventuellt skippa altan dörr i kök. Flytta den till bakom soffan. Onödigt med köksö å tar plats. Tycker de e kass. Obekvämt me barstolar. Frun kollat på Ernst?:thinking:
 
Redigerat:
  • Gilla
Rubank666
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Håller med om att köket är dåligt löst.

Jag skulle inte vilja ha ett stort badrumsfönster precis vid ytterdörren. Någon som kommer på besök, ingen som öppnar dörren och då går besökaren till närmsta fönster för att se efter om nån syns till varpå pinsam situation kan uppstå. Bättre att flytta fönstret till andra sidan duschen.

Ingen plats för TV.

Den ska ju hus vara väl anpassade till tomten när det gäller väderstreck, utsikt, insyn, skuggande träd osv. och det går ju inte att bedöma från en planritning.
Hur ofta har man ett fönster i badrummet som går att se igenom oavsett vilken sida det är av huset, om det inte är en vacker utsikt man vill se.
Ofta är fönster frostade eller så klistrar man på något.
Ett fönster ellet badrum går inte alltid att flytta bara sådär.

Det ser jag som ett mindre problem.
Vad är rektangeln bredvid spisen?
Extra avställningsyta går att lösa med en extra uppfällbar bänkskiva som kan fällas upp vid behov.
 
  • Gilla
bjolsen
  • Laddar…
Insyn finns från wc-gaveln samt vardagsrummets fönster där också den bästa utsikten finns, vid entresidan ca 4m från huset finns en bergsknalle ca 3m hög.
 
A Andy78 skrev:
Hur ofta har man ett fönster i badrummet som går att se igenom oavsett vilken sida det är av huset, om det inte är en vacker utsikt man vill se.
Ofta är fönster frostade eller så klistrar man på något.
Ett fönster ellet badrum går inte alltid att flytta bara sådär.



Det ser jag som ett mindre problem.
Vad är rektangeln bredvid spisen?
Extra avställningsyta går att lösa med en extra uppfällbar bänkskiva som kan fällas upp vid behov.
precis, fönstret till wc/dusch kommer vara typ frostat.

rektangeln är en liten diskho, tror dock inte jag vill ha en ho i köks-ön
 
BirgitS
R Rubank666 skrev:
rektangeln är en liten diskho, tror dock inte jag vill ha en ho i köks-ön
Det har hänt många mycket allvarliga skållningsolyckor när folk går med stora kastruller fyllda med kokande vatten över golvet till en diskho och sen snubblar på något, kvarglömd leksak, matta, springande barn osv. I kravet att bygga säkert så ingår därför att det ska gå att tömma ut vatten i samma bänklängd som hällen.
 
Ok, tack för den infon det hade jag ingen aning om var kan man hitta det kravet?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.