Hej på er,

I början av nästa år kommer jag och min familj få tillgång till vårt (för oss) nya hus. Det är ett stort och praktfullt hus, vilket var det vi föll för. Men storheten medför också att det finns ett väldigt stort antal ytter- och altandörrar.

För att kunna hålla koll på allt detta kommer huset riggas med kameror och annat skoj. Men jag ska även bygga bra automatisering som är tänkt att baseras på Home Assistant.

För att återvända till antalet dörrar vill jag ha ett system som kan ge mig input om vad som är öppet/stängt, dvs magnetkontakter. Men jag skulle helst vilja att dessa även kunde fungera som del i larm / skalskydd som är kopplat till larmcentral. Som jag har förstått det finns det flera larmsystem som även kan kommunicera med zWave-enheter. Men det jag söker är ett system där magnetkontakterna kan kommunicera med både "mitt" system så väl som larmsystemet. Alltså inte bara att larmsystemet kan tända/släcka z-wavelampor. Larmsystemet ska kunna kopplas till väktartjänst, vilket gör att helt hemmasnickrade larm inte funkar (vad jag vet).

Tacksam för input!
 
  • Gilla
Törnis81
  • Laddar…
SPC-larmet och tredjepartsintegrationen från Lundix IT är kanske det du letar efter.
Du kan få mer info från konstruktören ( @gol ) av Lundix-hårdvaran då han finns på forumet.
 
  • Gilla
gol och 1 till
  • Laddar…
Har efter en hel del research landat i att ett egenprogrammerat larm nog är bästa lösningen. Eventuellt återkommer jag med lite tips och tricks längre fram i vår.
 
  • Gilla
gol
  • Laddar…
Vet inte om det är detta du letar efter:

https://konnected.io

Har varit sugen på att skaffa det till mitt larm men inte kommit till skott.
Det är ett interface som läser av dina 12V larm sensorer och gör dem tillgängliga över lan, till ditt hemautmationssystem.

Det finns en version som kopplas parallellt med larmet, och en version som ersätter ditt larm.
Jag tänker främst använda det för att kunna använda mina PIR sensorer till hemautomation, då det är sjukt mycket snabbare p att aktiveras, avaktiveras än batteridrivna ditos.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.