Vad har ni för erfarenheter av företag som äger bostadsrätt?

a) Finns det föreningar som tycker det är okej att sälja till ett företag?
b) Vad brukar det bli för villkor?
c) Hur sköter man det i praktiken med admin, städ, regler etc?

I detta fall är det en stor firma med kontor i både Sverige och globalt som vill ha en stor lägenhet för att kunna inhysa medarbetare tillfälligt. Alltså tänk universitetsstuderande som gör exjobb på firman, utsocknes personal på tjänsteresa, nyanställda som startat sin tjänst men inte hunnit skaffa boende på nya orten. Det rör sig alltså om folk som kommer och går hela tiden.
 
Sällsynt men det finns Brf som tillåter det. Inget krav att medverka på städdagar eller liknande. Leta efter andelslägenheter eller ägarlgh där är det enklare men det finns inte så många i detta såsseland tyvärr.
 
Finns ett antal attraktiva fastigheter i våra storstäder som är uppköpta av ett större fastighetsbolag för att därefter hyra ut lägenheterna som "springbostäder" till företag. Det är inte lätt för de fåtal kvarvarande bostadsrättsinnehavarna att då hävda sin rätt.
 
Claes Sörmland
Jodå, har vänner som bor i föreningar som tillåter företag som bostadsrättsinnehavare. Det blir ju fler nya människor i huset. Detta gäller Stockholm så man kan ju inte förvänta sig så mycket engagemang av ens boende som äger sina egna bostadsrätter. Besvära mig inte är ju lokalkulturen.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Det jag stött på några gånger är företagare som köpt bostadsrätten på firman och sen bor där själva. Främst som en ekonomisk placeringen, dock ovanligt att föreningar godkänner juridisk person som ägare.
Ännu ovanligare är det med fri andrahandsuthyrning som du också är ute efter. Så chansen att hitta en förening som fyller vi bägge kraven är liten.
Bättre då att hyra en lägenhet av en privat fastighetsägare som är med på upplägget, det skulle jag säga är betydligt vanligare.
 
C
Sök på "juridisk person" på t.ex. hemnet så hittar du dessa. Kallas även investeringslägenhet.
Finns ett antal föreningar i storstäderna som specifikt har detta upplägg.
Att en "vanlig" förening släpper in juridiska personer är dock mindre vanligt. Likaså vad gäller obegränsad rätt till andrahandsupplåtelse.
 
  • Gilla
Boktoken
  • Laddar…
Det är som sagt ovanligt att föreningar tillåter att företag eller andra juridiska personer köper en bostadsrätt. Och just upplägget att den skall vara mer eller mindre tillfällig övernattningslägenhet är lite av det sista man vill ha in i en bostadsrättsförening.
 
C
H Hans G2 skrev:
Det jag stött på några gånger är företagare som köpt bostadsrätten på firman och sen bor där själva.
Det var rätt vanligt (i vissa kretsar) på 80-talet när det var skattemässigt förmånligt. Nu när det snarare är en skattemässig katastrof att "hyra ut till sig själv" är det nog många som ångrar att de gjorde så, men upplägget är "tyvärr" också dyrt att trassla sig ur.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.