S Snipern 666 skrev:
Den infon jag fått är att det är meningslöst med en större pump om borrhålet bara är 132 m energin i borrgålet är vad den är !och den jag har idag har funkat till hushållet !
Nej, det är inte meningslöst. Hålet blir inte värdelöst bara för att man plockar ut någon kW mer, utan det som händer är att det blir kallare och verkningsgraden sjunker lite. Och det viktigaste är inte effekten på pumpen, utan hur mycket energi man tar ut över tid. Därför är det viktigt att veta temperaturen på hålet idag och hur mycket tillskott som används för att kunna dra några slutsatser.
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
Jag tvingades byta pump i början på december. Från en 9kw till en 3-12. Det gjorde mycket större skillnad än jag räknat med. Man ser på bilden när den gick sönder i början på december och gick på el. Sedan kom den nya, och då var ändå december 2021 kallare än 2020.

Jag har 120m hål och 135+40 yta. Så hålet är nog för litet egentligen. På den gamla pumpen visade båda givarna -20. Jag mätte i mars med en vanlig termometer och fick +6 och +2. Med den nya är det kallare, som mest -3 på inkommande när det var som kallast. Nu när det är runt nollan har det gått upp till runt -1.

En annan sak är att komforten är mycket bättre med den nya. Elementen är jämnvarma istället för att vara mycket varmare på ovansidan än undersidan. Ny cirkulationspump och magnetfilter istället för den gamla silen står nog för det. Den är också mycket tystare, den gamla kunde jag höra våningen ovanför, den nya hörs knappt när man står i samma rum.
 
  • Graf som visar jämförelse av daglig elanvändning före och efter byte av värmepump.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
mrsnhp och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
30-33 W/m låter väldigt lite. Enligt den tumregeln är nog de flesta borrhål kraftigt underdimensionerade.
Det blir ju 270+ m för en vanlig 9 kW pump.
Jepp och det beror på att tillverkarna skönmålar sina produkter , """ Vad vi har bra VP "" att alla ger en viss värme är ostridigt , men hur mycket under vissa förhållanden sägs inget om, det är KB som bestämmer vad en VP kan prestera. Plus lite annat som at sänka fart på pumpar, tex sänks KB-pumpen för att hålla en diff, sänker man farten få den så kyls KB av mer i växlaren. Någon kontrar då med att KB går saktare och värms mer i botten av hålet, en med sanningen modifikation, KB ska upp genom ev is med i början av hålet. Karusellen är igång. Det märks rätt bra och skrivs på forumet om minus ner och minus upp på KB. Sen att kompensera värmen genom att sänka fart på kompressor och VB-pumpen, indikerar direkt att VP inte klara att ge den värme som behövs, eller att den är alldeles för stor, då är det bara kompressorn som ev farten ska sänkas på. Oavsett så är det en balans mellan VP och hålet, som ska uppnås utan en massa olika elektroniska finesser som tillverkarna tycker är perfekt.
I bland skjuter sig någon i foten i sin ivran att försöka vara bäst i något. Och det sista gäller i allt med vad det vara månde gällande fuktioner.
 
useless useless skrev:
det som händer är att det blir kallare och verkningsgraden sjunker lite
Hur mycket vet ingen, då inga effektmätare finns som orginal på VP , kanske någon enstaka , men inte sett det. Så att gissa till minskningen är nog att gå över ån efter vatten, kan var mycket eller litet , ingen som vet.
 
C
J jonaserik skrev:
Jepp och det beror på att tillverkarna skönmålar sina produkter
Kanske det, men vad som är tekniskt/fysikaliskt optimalt är inte heller nödvändigtvis vad som är ekonomiskt optimalt. Var hittar du dimensioneringsregeln 30-33 W/m?
 
Finns inget av den sorten, det är bara egen erfarenhet av VP och borrhål, samt en 80 år gammal kylmontör som visste vad som gäller angående värme och kyla, Bara räkna själv, ta några exempel på olika flöden och delta T .
Har själv 3X100 meters hål och 9kW VP , det ger ca 20 W per meter , om jag kör den i 8 timmar med ca 900 L/h på KB och en temp ute på - 10 C ,laddar 1500L så är fortfarande + 3 C in, vad säger det om borrhål och W och meter hål. Det är liksom lite Ebberöds bank med att ta ut som tillverkarna säger går bra, många minus på KB, mindre effekt på KB och därmed VP totalt . Ostridigt.

Edit Det finns ingen tillverkare som redovisar något om KB:s temperatur i förhållande till verkningsgrader, det är om väldigt tysta om, men klart medvetna om det. En stor nackdel som dom gömmer i garderoben


.
 
Tabell med ingångsdata för värmepumpar Fighter 1110 och 1210, visar effektivitet vid olika kw och utomhustemperaturer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Keld och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Kanske det, men vad som är tekniskt/fysikaliskt optimalt är inte heller nödvändigtvis vad som är ekonomiskt optimalt. Var hittar du dimensioneringsregeln 30-33 W/m?
Man brukar säga runt 35 W per meter som en enkel tumregel att komma ihåg. Kolla sida 73 om energibrunnar och dimensionering av borrhål på sida 79 i "Bergvärme på djupet - Boken för dig som vill veta mer om bergvärmepumpar" som för övrigt tar upp det mesta som är värt att veta faktamässigt om bergvärme.
 
Värmepumpens effektdiagram och COP för olika framledningstemperaturer vid olika brineingångstemperaturer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Prestandadiagram och tabeller för Vitocal 300-G värmepump med data för värmeeffekt och COP vid olika temperaturer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Även med - 5°C på kb så har man 8.3kW värmeeffekt vid 55°C fram på en Vitocal 300G 10kW. Så länge inte slangarna kläms så är det ju lugnt och 2.5 ggr billigare än elpatron.
Förr dimensionerade man nästan alltid med ett par minus grader på Kb. Är väl senaste 20 åren som man siktar på 0°C.
 
  • Gilla
Nick Hale
  • Laddar…
S Snipern 666 skrev:
Har en fråga angående bergvärmepumpar. Hur stor skillnad kan det bli kw / år på en Ivt greenline 8 från 1998 som funkar Mot en Ny Ivt premiumline HQ C6 , vill veta på ett ungefär rör det sig om 10% eller 25% eller mer ? Tänker att den gamla bör ju va mindre effektiv Inga killgissningar tack !
Om frågan gäller om det är lönsamt att byta är det korta svaret nej.

Du kommer aldrig kunna räkna hem 80-100 tkr på ett byte. Är din nuvarande anläggning underdimensionerad och går mycket med eltillsats är det klokare att investera/komplettera med tex LLVP fram till det är dags att byta BVP.
 
Redigerat:
Maxwells demon TotalControl skrev:
Även med - 5°C på kb så har man 8.3kW värmeeffekt vid 55°C fram på en Vitocal 300G 10kW. Så länge inte slangarna kläms så är det ju lugnt och 2.5 ggr billigare än elpatron.Förr dimensionerade man nästan alltid med ett par minus grader på Kb. Är väl senaste 20 åren som man siktar på 0°C.
Vad är COP för -5°C och vilken delta på KB är mest optimal vid den temperaturen för en Vitocal 300? Är kanske blind men lyckades inte utläsa/tyda detta ;)
 
C cpalm skrev:
30-33 W/m låter väldigt lite. Enligt den tumregeln är nog de flesta borrhål kraftigt underdimensionerade.
Det blir ju 270+ m för en vanlig 9 kW pump.
Det är min det ,med ca 20 W per meter, men med ca 30 W meter hål så är det ca 200 meter hål som gäller, bäst är två hål på 100 meter, då går flödet sakta och värms bra. att då sätta en häftig VP i ett grunt hål är inte bra. det är inte djupet som bestämmer, det är vad som kommer upp och det vet ingen i förtid.
 
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Vad är COP för -5°C och vilken delta på KB är mest optimal vid den temperaturen för en Vitocal 300? Är kanske blind men lyckades inte utläsa/tyda detta ;)
Som jag skrev ut "2.5 ggr billigare". Alltså COP 2.5.
Graferna visas med delta 5K på VB och delta 3K KB. R410A maskin.
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Som jag skrev ut "2.5 ggr billigare". Alltså COP 2.5.
Graferna visas med delta 5K på VB och delta 3K KB. R410A maskin.
Och max COP på den är då ??? vid tex +4 in på KB., skriv det. Det med COP och SCOP ska man nog ta med en nypa salt. Allt vad som redovisas i den vägen är uppmätt under dom mest perfekta förhållanden och inte ute i verkliga livet.. Dom som har skrivit att det är det eller det med provning har inte gjort det i ett borrhål. Och det vi att borrhål är olika i vårt avlånga land, så där finns ingen garanti för några värden.
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Som jag skrev ut "2.5 ggr billigare". Alltså COP 2.5. Graferna visas med delta 5K på VB och delta 3K KB. R410A maskin.
Förstod inte kopplingen mellan "2.5 ggr billigare än elpatron" och verkningsgraden (COP) vid en viss KB-temp men ok.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.