Status
Tråden går ej att kommentera.
Hej.
Skulle behöva lite hjälp med ett problem som ger mej huvudbry.

I garaget har jag två trappbrytare.
I taket sitter 4 eluttag i serie som är kopplade till trappbrytarna.
Nollan är dragen konstant från central, in i första eluttag och vidarekopplat i serie med övriga fram till sista uttaget.
Fasen går till första trappbrytaren, sen två trapptrådar över till andra brytaren och därifrån går tändtråd till sista eluttag för att sedan seriellt gå vidare igenom övriga uttag för att komma till första( eller sista beroende på hur man ser det).

I går skulle jag testa dessa så jag kopplade in ett lysrörsarmatur med stickpropp i ett uttag och testade att tända… Hände inget.
Skruvade bort ena trappbrytaren o mätte upp den men den funka. Fick då för mej att jag var tvungen att koppla in förbrukare i samtliga 4 uttag i taket för att få det att funka så jag kopplade in två lysrörsarmatuer till (med stickpropp) i två andra och i sista satte jag en batteriladdare till skruvdragaren men det ända som hände när jag tände på brytaren var att batteriladdarens diod tändes och att något brummade svagt… Men lysrören tändes inte.

Alla armaturer fungerar om man kopplar in dom i ett vanligt vägguttag.

Vad är problemet?
Det är inte fullbestyckat med rör i armaturerna men det ska väl inte spela nån roll eftersom dom lyser i ett vägguttag?
Om fas och nolla skulle växlas i elcentral borde väl inte heller göra nåt eftersom det inte spelar nån roll hur man vänder stickproppen som sitter på lysrörsarmaturen? (frågan ställs eftersom jag bara testat att koppla stickpropp på FK som går till brytare/uttag och kopplat in i byggelcentral)

Goda råd önskas (inte såna som ring en elektriker, kommer låta elektriker koppla in på central samt isolationsmäta/besikta av all installation sen.
 
Bara för att förstå lite bättre. Du har alltså nolla in till ett uttag och vidarekopplad till övriga. Har du nollan kopplad obruten till samtliga uttag?

Och samma med inkommande tändtråd från sista trappkopplaren, den går till ett uttag, och sedan vidare till övriga?

Dvs uttagen är igenligen prallellkopplade mellan tändtråd och nolla? Det är så det skall vara.

Anledningen till min fråga är att du talar om serikoppling viket är något annat. En del av det du skriver tydcer på att du har en serikoppling, dvs att strömmen går först från tändtråd in i ett uttag, genom förbrukaren (lusröret) sedan ut till nästa osv, i ett uttag går det genom din laddare. Och sist utt på nollan.

Om det är så du kopplat så är det fel, då får du inte 230V över varje förbrukare, lysrören kan inte tändas, laddaren kanske ger någon funktion även med lägre spänning.
 
Hehe, hur ska man förklara detta så det blir förståerligt.

Nollan går från central upp till första eluttaget, in på ena sidan.
Sen finns ju anslutning för vidarekoppling i andra änden av eluttaget, där går nollan vidare till nästa, och sen upprepas det fram till sista.

Samma sak med tändtråden, den går in i eluttaget och sedan ny kabel som sitter på vidarematning till nästa och nästa och nästa.

Och nja, det blir nog mer parallellkopplat ja, fast dom sitter i serie ändå :)

Nollan går obrutet från central till första uttaget och sen är det som sagt kopplat enligt ovan, efter sista uttaget slutar kabeln.

Fasen går som sagt till första brytaren, via trapptrådarna över till andra brytaren, sen tändtråd upp till eluttag ( inte samma som nollan går till först).

MEN, eftersom jag ville verifiera inkopplingen så satte jag en stickpropp på FK kablarna som sedan ska kopplas in på centralen och då vet jag inte om nolla respektive fas kommer rätt i förhållande till hur det matas ut ur uttaget i byggcentralen och funderar då om det kunde göra problemet? Iom detta kan det bli att fasen ligger konstant och nollan går via brytarna istället...
 
Det är inte så att i vidarekopplingplinten står ett kryss på i såfall är den inte kopplad i vägguttaget.
 
Inte för att jag är elbehörig, men med den kännedom om elfysik jag har så låter det verkligen som om eluttagen är seriekopplade.

Det får som effekt att alla eluttagen måste vara bestyckade med någon förbrukare för att överhuvudtaget ge ström, samt att spänningen fördelas över samtliga uttag. Dvs 230 volt delat med 4 blir alltså drygt 57 volt i varje uttag. I ditt fall så klarar lysrören inte av att tända på den låga spänningen och batteriladdaren lyser svagt.
 
moken skrev:
Sen finns ju anslutning för vidarekoppling i andra änden av eluttaget
...
Sen undrar jag också om du inte har missuppfattat anslutningarna på uttagen?
 
it-snubben skrev:
Sen undrar jag också om du inte har missuppfattat anslutningarna på uttagen?

Hm, svårt att förklara, och hittar ingen vettig bild.
men iallafall, vägguttag med plats för dubbla stickproppar.

I ena kortänden kopplar man in fas och nolla på kopplingsplinten samt mitt på långsidan ansluts jord.
På återstående sidor finns samma kontaktpunkter.
Internt i eluttagen brukar ju plåtbläcken vara sammankopplade för att strömförsörja båda stickproppsuttagen.

Hur ska jag koppla för att få det att funka?
 
Det finsn ju olika utseende på eluttag. Som jag kommer ihåg det (är som sagt inte elektriker) så sitter ofta "vidarekopplings punkten" aldeles bredvid inkopplingspunkten.

Så om jag vore dig så skulle jag nog börja med att titta väldigt noga på uttaget för att se att de punktger du antagit vara hopkopplade i uttaget verkligen är det.

Det kan tom. vara så att du fått tag i uttag med separat försörjning, sådana finns för att ex. möjliggöra att ha en styrd brunn och konstant spänning på den andra brunnen. Då är alltså de två halvorna galvanikt skiljda från varandra.
 
Hm, oki det var skumt.
Känns som att jag får ta ner ett uttag och mäta lite på det och se till att börja med.

Iofs, om jag kopplar ihop fas och nolla i den ända som ska in i säkringscentralen och ohm mäter mellan polerna i uttagen ser jag ju iallafall om jag har kontakt eller avbrott igenom kedjan.
Men hur var det där med seriekoppling eller parallellkoppling, kan det sätt jag kopplat på (förutsatt att det blir som jag tänkt) fungera eller blir det som IT snubben skriver att jag splittar ner till 57V istället?
 
Det får inte vara seriekopplat (elektriskt).
 
hempularen skrev:
Det får inte vara seriekopplat (elektriskt).
Med det tänker du om man kopplar fas in, nolla ut till fas in på nästkommande osv misstänker jag? Så har jag inte kopplat så då ska det funka i teorins värld iallafall...!?
 
moken skrev:
Med det tänker du om man kopplar fas in, nolla ut till fas in på nästkommande osv misstänker jag? Så har jag inte kopplat så då ska det funka i teorins värld iallafall...!?
I teorins värld så har du tänkt rätt. Men eftersom du faktiskt får ström till uttagen när alla är bestyckade, och att den verkar vara för låg, så tror jag fortfarande att du i praktiken HAR seriekopplat.


EDIT: Observera att jag INTE är elektriker. Jag tycker du ska kontrollera med elektriker hur riktigt gjort resten är ändå. Är det tex enligt reglerna att komma in med fas i en dosa och nolla i en annan??? Ingen aning, men tycker det låter lite avigt.
 
På kvalitetsmatriel brukar oftast fasansl vara märkt med L alt P . på den ansl kan man ansluta 2 st ledare dvs en till vu och en ifrån.Nollansl brukar vara märkt med ett N samma sak här 2 ledare under samma ansutning.X anslutning för annan ledare som ej påverkar väggutaget. Jordledarre bör anslutas under samma anslutning.

Undrar om du skulle koppla själv om du viste hur många hus som brinner pga elfel???
 
OBS det får bara finnas en nolledare samt jordledare till varje fas i centralen.
Dvs ingen nolla direkt till cen om det redan finns bef till den fas du använder
Nolla och jord skall följa sin egen fasledare. Aldrig blanda olika gruppers nolla och jord!!!!
En elektriker kan med faciet i hand vara billigt!!
 
aprilia-tobbe skrev:
OBS det får bara finnas en nolledare samt jordledare till varje fas i centralen.
Dvs ingen nolla direkt till cen om det redan finns bef till den fas du använder
Nolla och jord skall följa sin egen fasledare. Aldrig blanda olika gruppers nolla och jord!!!!
En elektriker kan med faciet i hand vara billigt!!
Om du läser första inlägget så är det inte ens inkopplat i någon central.

Det gör det dock inte mindre farligt... Temporära installationer har också en tendens att med tiden bli okontrollerat "permanenta".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.